Wat zijn de mooiste en meest duurzame designproducten van dit moment? Vrijdag 21 augustus zijn de winnaars voor de Sustainable Interior Design Awards door de jury bekend gemaakt.

Meer dan 30 designlabels en ontwerpstudio’s deden 44 inzendingen van het meest duurzame merk en de meest duurzame producten die in 2019 en 2020 op de markt zijn gebracht. “De winnaars lopen voorop op het gebied van duurzaamheid en hebben ruime aandacht voor de mens en het milieu”, aldus een enthousiaste Walther Ploos van Amstel.

De aanmeldingen zijn door de vakjury beoordeeld. Deze jury bestaat uit José Molenaar (hoofdredactrice EH&I), Peter van de Water (ontwerper) en Walther Ploos van Amstel (lector Citylogistiek). De vier winnaars zijn bekend gemaakt tijdens de digitale awardshow op vrijdag 21 augustus. De video van de uitreiking is te vinden op het YouTube-kanaal van Flinders. Klik hier .

Hieronder staat de lijst met winnaars inclusief een korte toelichting van de vakjury.

Categorie: Brand Awards

Zeitraum

Maakt ambachtelijke meubels die meer dan een mensenleven meegaan.

Flinders heeft een model ontwikkeld waarmee de duurzaamheid van een designmerk kan worden vastgesteld. Het model neemt een zestal criteria van duurzaamheid in ogenschouw. Zeitraum scoort overtuigend op vijf van de zes criteria van het Sustainable Product Evaluation Model. Van het ontwerp, het hout dat wordt gebruikt, de productie in Duitsland, de productieprocessen zelf (geen gebruik van lak, maar van olie) en de distributie (in ‘flatpack’ en gebruikmakend van afbreekbare materialen) naar de klanten in Europa. Duurzaamheid zit in de genen van Zeitraum. In de tijd dat de tafel meegaat, groeien er vier nieuwe bomen. “De aanpak van het zesde criterium (einde levensduur) is pas dan nodig. Hoezo end-of-live?”, aldus Walther Ploos van Amstel.

Categorie: Product Award – Meubels

Wehlers – R.U.M. chair

Een stoel van gerecycled, op zee geoogst, plastic.

Whelers maakt bij de R.U.M. chair (ReUsed Materials) gebruik van gerecycled plastic van onder meer oude visnetten. Het bedrijf Wehlers is begonnen, omdat ze duurzame producten willen maken. De R.U.M. is daarvan een goed voorbeeld. “De stoel heeft een bijzonder en aantrekkelijk ontwerp. De R.U.M. chair is duurzaam in de hele keten”, aldus Jose Molenaar. Een uitdaging voor Wehlers is nog wel het terugbrengen van de impact van de wereldwijd logistiek.

Categorie: Product Award – Verlichting

Japth – Wheel Light

Stoer design op basis van duurzame circulaire materialen.

De Wheel lamp scoort overtuigend op vijf van de zes criteria van het Sustainable Product Evaluation Model. De lamp wordt lokaal geproduceerd en is hoogwaardig en repareerbaar. De materialen worden, ook de ledlampen, lokaal gemaakt. Japth maakt gebruik van materialen die in de basis al circulair zijn en in andere sectoren ook worden gebruikt. Het gaat om staal, aluminium en acrylaat. Omdat er niet wordt gelijmd, zijn de lampen eenvoudig te repareren en later weer uit elkaar te halen. De materialen blijven hierdoor waardevol voor volgende generaties lampen. Japth werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “De Wheel lamp past bij de trend dat duurzaam ook mooi mag zijn”, aldus José Molenaar.

Categorie: Product Award – Woonaccessoires

Winnaar: Yumeko – ReNew dekbed en kussen

Yumeko scoort overtuigend op zes van de zes criteria van het Sustainable Product Evaluation Model. De kussens en dekbedden uit de ReNew collectie zijn gevuld met 70% hergebruikt dons en 30% hergebruikte veertjes. “Zij sluiten echt de donsketen en bieden ook de klant daadwerkelijke retourmogelijkheden voor het product. Bij andere producenten ontbreekt vaak zo’n inzamelsysteem. Dit is echt een voorbeeld van ReNew”, aldus Peter van de Water. Het biologische katoen dat Yumeko gebruikt, heeft het keurmerk GOTS.

 

Podium voor duurzaam design

De Sustainable Interior Design Awards zijn de jaarlijkse prijzen voor de meest vooruitstrevende en duurzame designproducten en het meest vooruitstrevende en duurzame designmerk. Met de wedstrijd nodigt de organisatie merken en designstudio’s uit binnen- en buitenland uit om een duurzaam product of merk aan te dragen binnen het home & living segment. De organisatie heeft zich ten doel gesteld om de ontwikkeling van duurzame producten te stimuleren die een leven lang meegaan en goed zijn voor mens en milieu.