Jaarlijks produceert de wereld 300 miljoen ton plastic afval. Het is een bekend feit dat veel van dit plastic afval in onze geliefde oceanen terechtkomt, 8 miljoen ton per jaar om precies te zijn. Producent Zuiver zegt zich verantwoordelijk te voelen om onze geliefde oceanen een stukje schoner te maken en tevens extra bewustwording te vergroten. Op World Ocean Day op 8 juni pre-lanceert Zuiver daarom een nieuwe eco-bewuste stoel gemaakt van 100% upcycled oceaanplastic: “The Ocean chair”.

Clean design, clean oceans
De Ocean chair is een ontwerp in samenwerking met de Amsterdamse studio APE. De zitting is volledig gemaakt van plasticafval dat uit onze oceanen wordt gehaald. Het frame is gemaakt van staal, dat 100% recyclebaar is. Met zijn luchtige en organische silhouet en vijf uni-tone kleuropties (coconot milk, brown rice, desert sage, zwart en natuurlijk oceaanblauw) is deze unieke stoel een vriend van elk interieur.

“Tijdens het ontwerpproces van deze stoel hadden we een speels en licht silhouet voor ogen om een serieus, wereldwijd probleem van plasticvervuiling aan te pakken. Voor ons is duurzaamheid een natuurlijke vereiste, ingebed in elke ontwerpbeslissing die we nemen” – APE Studio

Binnenkort wordt de instore datum van The Ocean Chair bekend gemaakt.

ReSea-Project
Het plastic wordt ingezameld door het ReSea-project, een Deense NGO die samen met lokale vissers in Indonesië grote oceaanopruimacties organiseert (verantwoordelijk voor 15% van het wereldwijde plastic afval dat jaarlijks in onze oceanen belandt). Niet alleen worden hun levensomstandigheden verbeterd, maar ook wordt het bewustzijn vergroot om de instroom van nieuw plastic te stoppen. ReSea zorgt er ook voor dat het plastic wordt hergebruikt om nieuwe producten te maken, vandaar onze samenwerking. Nadat het afval is verzameld en gesorteerd, wordt het verscheept naar een nabijgelegen fabrikant in China, waar de productie plaatsvindt.

100% transparantie
Om het bewustzijn en de transparantie te vergroten, heeft elke stoel een QR-code op het productlabel met de exacte locatie en hoeveelheid plastic afval die tot nu toe is ingezameld. Zuiver: ”We zijn klaar om nieuwe keuzes te maken om onze planeet met het grootste respect te behandelen en onze ecologische voetafdruk te minimaliseren. Dit initiatief is onderdeel van onze duurzaamheidsambitie: zo streven we ernaar om in 2030 het gebruik van virgin- en niet hernieuwbare grondstoffen in onze collectie aanzienlijk te verminderen.”

Over Zuiver
Sinds onze oprichting in 2011 is de filosofie van Zuiver altijd geweest: tomorrow’s design for today’s interior. Wij brengen een interieurcollectie van frisse, modieuze en eigentijdse meubels, verlichting en accessoires, allemaal ontworpen in Nederland. De Zuiver collectie wordt verkocht in meer dan 80 landen op 5 verschillende continenten. Zuiver.com

Over APE
APE is een in Amsterdam gevestigde designstudio met een focus op duurzame materialen en meubelontwerp. De samenwerking met Zuiver begon in 2016 met het ontwerp van de Albert Kuip stoel en is sindsdien uitgegroeid tot een eclectisch assortiment. ape.amsterdam

ReSea
Resea stimuleert bedrijven om deel uit te maken van het schoonmaken van de wereldzeeën. Wij geloven dat het noodzakelijke verschil wordt gemaakt door wereldwijde collectieve actie. Door het voor bedrijven gemakkelijk en aantrekkelijk te maken om een ​​positieve impact te hebben op mens en planeet, hebben we de middelen om een ​​einde te maken aan de plasticcrisis in de oceaan. reseaproject.com

Over Zuiver Group
Wij zijn een familie van interieurmerken, gedreven door onze wens om spot-on meubelstukken voor iedereen beschikbaar te maken. Geboren in Nederland en gevestigd in Westzaan, net ten noorden van Amsterdam, zijn we trots op onze pragmatische aard en nuchtere Nederlandse mentaliteit. Samen bieden we onovertroffen waarde door een optimale combinatie van design, kwaliteit, prijs en service. Zuiver Group omvat naast een whitelabel collectie de merken: Zuiver, Dutchbone, Bold Monkey en Banne.

Spot on Responsibility
Als ‘koploper op het gebied van meubeldesign’ ziet Zuiver Group het als onze verantwoordelijkheid om onze ecologische en sociale voetafdruk te minimaliseren door alternatieve materialen en productiemethoden te onderzoeken. ‘Spot on Responsibility’ is onze interne roadmap, gebaseerd op de SDG’s van de Verenigde Naties, naar een verantwoorde en duurzame toekomst van ons bedrijf en zijn volledige merkenportfolio. Onze duurzame doelen voor 2030:
– 49% minder CO2-uitstoot t.o.v. 1990
– Aanzienlijke vermindering van primair grondstofgebruik
– Volledig recyclebare en gerecyclede verpakkingen voor al onze merken
– Productoorsprongpaspoort en transparante materiaalbroninformatie
– Uitstekende arbeidsomstandigheden voor al onze fabrieksarbeiders
– Repair & refurbish programma