Het had niet beter kunnen beginnen! Na een lastige periode met reisbeperkingen, uitgestelde data en onzekerheid heeft de 51e editie van de China International Furniture Fair (CIFF) de deuren gesloten en de balans opgemaakt: Conclusie: het is een zeer succesvolle editie geweest.

De aantallen spreken voor zichzelf: bijna 28 procent meer bezoekers dan in 2019, de laatste editie voor de pandemie, en daarmee een recordaantal bezoekers van meer dan 380.000 in totaal. Deze kwamen uit 166 landen en regio’s (de diplomatieke manier om bijvoorbeeld over Taiwan te spreken). Er waren 4.000 deelnemers, goed voor 700.000 vierkante meter beursoppervlak.

Dit succes is volgens de organisatoren het resultaat van een nieuwe visie en een nieuwe organisatorische strategie waardoor CIFF de enige meubelvakbeurs ter wereld is waar de gehele keten in het produceren van meubelen is vertegenwoordigd op de beurs. Waarbij de fysieke beurs succesvol wordt gecombineerd met een online variant (hoewel er meerdere beursorganisaties zullen zijn die dit willen claimen). Waar  de beurs trots op is: deze editie werd ook bezocht door interior designers en vastgoed ontwikkelaars naast de gebruikelijke (online) inkopers en groothandels.

Gangpaden voller dan ooit, rijen om op stands te komen. De droom van iedere beursorganisator (en de nachtmerrie van veel bezoekers, waarschijnlijk). De beurs gonsde van de innovatieve ideeën en nieuwe producten als antwoord op de veranderende vraag naar producten uit China. Lees: we moeten meer maatwerk kunnen leveren of we gaan de boot in. Daarom waren er 10 shows met een thema en 125 bijeenkomsten die uiteraard allemaal goed werden bezocht. Het uitwisselen van kennis, inspiratie opdoen om zo de kwaliteit van Chinese producten te verhogen die toch al populair zijn op alle niveaus aldus de organisatie. Maar zoals vooraf al duidelijk werd: China moet meer en meer van volumeproductent veranderen naar een snel schakelende maatwerkproducent en dat is niet eenvoudig. Mogelijk dat de groeiende binnenlandse vraag naar meer onderscheid een extra impuls aan dit proces kan geven. Het was in ieder geval het centrale thema van deze editie: hoe gaan we met de vraag naar onderscheid en individualisatie van meubelen om in China?

De cijfers van de beurs moeten overigens wel bekeken worden als de optelsom van drie beurzen: een van 18 tot en met 21 maart (met de focus op meubilair voor thuis en outdoor), een van 28 tot en met 31 maart (projectmeubilair) en de CIFM/interzum beurs voor toeleveranciers. Maar dan nof: 380.000 bezoekers is een enorm aantal. Thema’s die langskwamen waren onder andere: duurzame materialen, artificial intelligence bij ontwerp, productie en logistiek, schilderijen voor aan de muur als smaakvolle decoratie, kunstbloemen wanneer echte niet meer willen groeien, tuindecoratie en verlichting. Bij projectmeubilair en interzum ging het vooral over verhogen van productiviteit bij bedrijven dankzij meubilair, maar voor de schrik om het hart slaat: het ging ook om de gezondheid van de medewerkers. Ook was er aandacht voor het inrichten van scholen en zorginstellingen.

De volgende editie van CIFF Guangzhou vindt plaats op 18 tot en met 21 maart 2024 (eerste beurs) en 28 tot en met 31 maart (projectmeubelen) in de beide lokaties: het Canton Fair Complex en de PWTC in Guangzhou Pazhou.