Van 15 tot en met 19 september vindt in het pittoreske Bad Salzuflen de meubelbeurs M.O.W. plaats. Traditioneel de beurs bij uitstek om meubelen in te kopen uit het middensegment, met name door de Duitse thuismarkt. Maar de Duitse meubelindustrie is op drift: fabrikanten met een grote historie stoppen noodgedwongen of worden overgenomen, de productie verplaatst zich rap uit het te dure en te snel vergrijzende Duitsland naar het Oosten en consumenten kijken eerder online dan in een winkel. Ontwikkelingen waar deze meubelbeurs ook mee te maken heeft en waar men in Bad Salzuflen op hoopt in te spelen.

Op deze editie zullen dus meer exposanten te zien zijn uit landen als Witrusland, Rusland, Oekraïne en Litouwen. Polen is het nieuwe Westen in deze constellatie en de productie schuift meer en meer op richting het Oosten. Ook India is een Oostelijke bestemming die goed vertegenwoordigd zal zijn op de beurs. M.O.W. hoopt met het aantrekken van producenten uit deze landen de beurs een nog duidelijker internationaal karakter te geven, ook wat de herkomst van de bezoekers betreft. Deze producenten zijn naar eigen zeggen ook klaar voor online aanbieden van meubelen.

Vorig jaar waren met name de Balkanlanden sterk vertegenwoordigd op de beurs, die toen 193 Duitse bedrijven en 269 bedrijven van buiten het thuisland als deelnemers had. India is zo ruim aanwezig dat de hallen 5 en 6 door leveranciers uit het subcontinent zullen worden ingenomen. Zij bieden meubelen uit zowel het lagere als het hogere segment. Maar ook de Franse meubelindustrie staat in Bad Salzuflen, zelfs nog prominenter dan vorig jaar. De organisatie ziet hierin een bevestiging van het internationale karakter van de beurs.

Jong wonen, slapen, de badkamer, de babykamer, de tienerkamer, keukens: meubelen voor al deze gebieden staan op de beurs, waarbij de terugkeer van massief hout als materiaal opvalt. M.O.W. kijkt ook naar online verkoopmogelijkheden en moedigt exposanten aan de bezoekers hier verder over te informeren. Dat klinkt in onze Hollandse oren wellicht conservatief en achter de tijdgeest aanlopend, maar vergeet niet dat Duitsland een enorm land is dat, gezien haar relatief korte en wrede geschiedenis en formele maatschappelijke verhoudingen, een zeer behoudende en voorzichtig handelende handelsgeest heeft ontwikkeld in vergelijking met de snelle, directe, lekker ongedwongen Nederlanders. De originele Botteriken met de Grote Mond sinds de Gouden Eeuw, maar dit terzijde.

M.O.W. richt zich op de vakhandel, inkoopgroepen, specialisten, discounters, bouwmarkten; eigenlijk iedereen die meubelen verkoopt voor een brede groep consumenten. Dit jaar staan er weer meer dan 400 exposanten op de beurs, afkomstig uit meer dan 35 landen. Ongeveer 90 procent van de exposanten toont haar noviteiten exclusief op de M.O.W., aldus de organisatie. Een bezoek aan deze beurs loont dus hoe dan ook, zo klinkt het vanuit Bad Salzuflen (zie foto).