Goed gestemd en met een gestegen aantal bezoekers is dinsdag Ambiente afgesloten. De grrotste en oudste beurs voor consumentenproducten (778 jaar oud, zoals Messe Frankfurt trots vermeldt) ontving in vijf dagen 136.000 bezoekers uit 166 landen, die spullen inkochten, zich lieten voorlichten over de nieuwste PoS systemen en meekeken met de nieuwste online sales software.

Beursorganisaties hebben het altijd graag over vierkante meters beursvloer: 306.500 vierkante meter met 4.451 exposanten uit 92 landen. Daarvan kwam 85 procent van buiten Duitsland, wat het internationale karakter nog eens extra benadrukt. Ik heb het met eigen ogen gezien: het beurscomplex leek een vergadering van de Verenigde Naties en oogde zeer internationaal, met opvallend veel mensen uit India (het gastland tijdens deze editie) en China (zoals altijd). Maar ik hoorde zeer veel verschillende talen om me heen: Russisch, Japans, Italiaans, Frans en ook Texaans. De top 10 van bezoekerslanden (na Duitsland) is dit jaar: Bella Italia, China, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, de Verenigde Staten, Spanje, Zwitserland, Rusland en Zuid-Korea. Heb ik het toch goed gehoord.

Exposanten waren tevreden, ook al verschilde de opkomst van bezoekers per hal en per dagdeel. In de hallen 8, 9 (twee verdiepingen) en 4 was het tot de laatste dag aan toe redelijk druk. “Ondanks de minder goede economische vooruitzichten voor dit jaar is er weer goed ingekocht op de beurs, volgens de exposanten. Ambiente straalt vertrouwen uit en dat vertaalt zich in orders en nieuwe contacten”, aldus de altijd enthousiaste Detlef Braun, directeur van Messe Frankfurt. De nieuwe indeling zorgde hier en daar voor gemopper bij exposanten (standaard verhaal, mensen moeten altijd wennen aan verandering), maar ook deze bedrijven hebben naar eigen zeggen een goede beurs gedraaid.

De organisatie laat in het slotbericht altijd een paar exposanten aan het woord. Deze keer ook Peter Dijk, CCO van Brabantia: “Ook deze editie heeft ons geholpen met het uitbreiden van onze naamsbekendheid. Het aantal bezoekers op onze stand was zeer bevredigend, net als de nieuwe hal 12 waar we stonden bij de categorie Houseware & Storage. We hebben bestaande en nieuwe klanten mogen begroeten uit veel verschillende landen. Deze beurs past precies bij de globale ambitie die wij met het merk Brabantia hebben.”

Voor 2020 is er (nog) geen partnerland aangekondigd. India was aanwezig met veel exposanten, een prachtige presentatie in de Galleria (zie de foto) en met een spetterend exposantenfeest en een verrassingsoptreden van een energieke dansgroep tijdens het normaal vrij bedaarde persdiner. De geschrokken gezichten van menig mede-redacteur tijdens deze Bollywood explosie van geluid, glimlachen en zwaaiende heupen zal mij nog lang bijblijven. Wat wel is aangekondigd voor volgend jaar is een eigen hal voor exposanten in de HoReCa. Hal 6 zal worden gereserveerd voor dit populaire thema.

U leest mijn verslag van editie 2019 (inclusief trends en talenten) in een komende uitgave. Ambiente 2020 is van 7 tot en met 11 februari 2020 in Frankfurt.