Het nieuwe F1 seizoen gaat komend weekend weer van start. Vrijdag al zijn de eerste vrije trainingen van de GP in Bahrein. De man die zijn titel mag verdedigen, met het felbegeerde nummer 1 op zijn bolide, heet natuurlijk Max Verstappen. De wijze waarop hij zijn titel in december, na een zinderend seizoen en een knotsgekke laatste GP uit het vuur sleepte in Abu Dhabi, heeft een legendarische status bereikt. In de eerste editie van het jaar publiceerden wij een artikel over hoe de race-gekke interieur branche deze titelstrijd beleefde. Als opwarmertje van het nieuwe seizoen hieronder het artikel uit Interior Business Magazine.

Ongekende spanning en grote emoties

Zo’n beetje heel Nederland zat zondag 12 december op het puntje van de stoel bij de laatste Formule 1 race van dit seizoen. Wie zou het winnen, Max Verstappen of zevenvoudig titelwinnaar en regerend kampioen Lewis Hamilton? Ook in de interieurbranche werd de race op de voet gevolgd, in sommige gevallen zelfs ter plekke in Abu Dhabi. Hoe werd de race beleefd, wat was het mooiste moment en hoe schat men de kansen in voor een prolongatie van de titel door de jonge Limburger? Enkele liefhebbers en experts aan het woord, waarbij de grote blijdschap voor de winst van Verstappen overheerst: “Al zou Max alles doormidden rijden in die laatste ronde, hij ging winnen!”

Bert van den Bosch (van meubelmerk Sevn) beleefde de race tijdens zijn vakantie op het eiland Tenerife: “Ik stond tussen de Engelsen te kijken. Die hadden aanvankelijk het hoogste woord, maar tijdens de laatste ronde vielen ze stil. Ik heb staan juichen op de bank. Al jaren volg ik de Formule 1, ik ging al naar wedstrijden toen Jos Verstappen nog reed en was een fan van Michael Schumacher. Ik werd ooit uitgenodigd door Textaafoam om naar een race mee te gaan en zo is het begonnen. Ieder jaar ga ik wel naar wedstrijden, dit jaar was ik op Zandvoort en in Oostenrijk. Die laatste ronde van Max in Abu Dhabi, niemand had het verwacht. Echt geweldig. Volgend seizoen zijn er nieuwe regels, we gaan het zien wie er gaat winnen. Maar wat kan dat mannetje, Max, rijden als een gek.”

 

Spannende momenten

Robert de Graaf van leerleverancier Ropelli was zelf actief als coureur en keek naar de race in Abu Dhabi als iemand die weet hoe het is om snel te moeten handelen in een race. “Deze wedstrijd was niet goed voor de gezondheid, zo spannend. Ik had het eigenlijk al opgegeven dat Verstappen zou winnen. Maar in de racerij kan er altijd iets plotseling veranderen en dan zijn er weer kansen. Dat hebben Max en zijn vader Jos in al die jaren zeker vaker meegemaakt. Ik vind het zo’n mooi verhaal van die twee: samen jarenlang op pad met karts in een busje door heel Europa en dan werken ze hiernaartoe. Deze titel is historisch en uniek. Het mooiste moment was dat hij in die laatste ronde kon aansluiten op zachtere banden, toen wist ik voor 90 procent zeker dat hij zou winnen. Ik heb zelf van 1995 tot 2015 wedstrijden gereden in karts en auto’s en heb dit soort spannende momenten ook meegemaakt. Ik herken het wanneer ik naar races kijk. Het is heel knap zoals hij het in Abu Dhabi heeft gedaan. Hij geeft nooit op. Zijn team heeft het ook goed gedaan door te kiezen voor de aanval. Max had deze race misschien iets meer geluk, maar over het hele seizoen gezien had hij minder geluk dan Hamilton. Anders was Max al eerder kampioen geworden. Volgend seizoen staan, ondanks de nieuwe regels, de teams met het meeste geld weer vooraan. Dus maakt Max zeker kans op de titel.”

‘In de racerij kan er altijd iets plotseling veranderen en dan zijn er weer kansen’

 

Drama en romantiek

Robert vervolgt: “Met de nieuwe regels wordt het wel spannender, want er zijn meer teams die kunnen strijden om de titel. Ik vind het jammer dat Mercedes zo reageerde, met protesten. Ik vind het eigenlijk wel goed dat Hamilton geen achtste titel heeft gehaald. Zolang Michael Schumacher leeft mag hij niet worden ingehaald, vind ik. Ook niet door Hamilton, hoe goed hij ook is. Nu weet Hamilton hoe het is om concurrentie van buitenaf mee te maken in plaats vanuit zijn eigen team.”

Mark van der Aa (van stoffenleverancier Textaafoam) geldt binnen de branche ook als een groot liefhebber van Formule 1. “Het was geweldig om te zien. Je hoeft geen F-1 fan te zijn om dit mooi te vinden. Tegelijkertijd vind ik Hamilton een mega sportman. Deze titel is niet alleen voor Max maar voor alle drama en romantiek van dit seizoen. De tactiek van Red Bull om te blijven aanvallen, met de laatste bandenwissel, was briljant. Heel lang was het een saaie race. Tot die laatste ronde, toen viel alles op zijn plek.”

”Ik volg de sport al heel lang en ken het verhaal van Jos en Max goed. Zo toegewijd en hardwerkend richting dit doel, dat ze nu deze titel hebben gewonnen vind ik het allermooiste. Max was het hele seizoen al de beste en heeft Lewis in diens topvorm verslagen. Volgens seizoen is Red Bull nog steeds een goed team. Bij iedere wijziging van de regels profiteert er weer een ander team, jaren geleden was dat Honda en toen werd Button wereldkampioen. Degene met de beste auto en de beste coureur wint, ook volgend jaar, ook met de nieuwe budget cap. De kaarten worden opnieuw geschud en we zullen zien of Max dan weer de snelste is.”

 

Live aanwezig

Jan Blok (eigenaar van Blok Plaatmateriaal) zat met 40 medewerkers op de tribune in Abu Dhabi bij wijze van personeelsuitje in het veertigjarige jubileumjaar van zijn bedrijf. “Het was reuzespannend bij de start, maar vrij snel daarna ging het mis. We dachten: dat wordt niks meer, dit wint Hamilton. Toen kwam op het einde die safety car het circuit op en werd de situatie onduidelijk. De spanning was om te snijden. Er moest iets gebeuren. Er werd dus besloten dat de vijf auto’s die op een ronde achterstand stonden mochten passeren en toen dook Max in dat gat. Toen hij erlangs reed zeiden we: nu wordt het de dood of de gladiolen. Max gaat alles geven, al rijdt hij alles doormidden. Dat was het mooiste moment, dat laatste rondje. Binnen anderhalve minuut stond iedereen te juichen, er waren zo’n 6.000 Nederlanders aanwezig op het circuit. Euforie na de finish, maar we moesten snel in de bus, weer terug naar het hotel. Onderweg hoorden we de bezwaren van Mercedes en werden we zenuwachtig: zou Max het toch niet redden? Het protest werd afgewezen en toen hebben we het gevierd. Volgend seizoen blijft hij goed, met de nieuwe regels komt het nog meer neer op wie de beste coureur is en dat Max heel goed kan rijden weten we allemaal.”

‘Je hoeft geen F-1 fan te zijn om dit mooi te vinden’

 

Zenuwachtig

Henry van Os (Cartel Living) begeleidde jarenlang zijn zoon Bart die zelf coureur was. “Ik was voor de start in Abu Dhabi weer net zo zenuwachtig als bij de start van iedere race van mijn zoon. Ik moest even apart zitten. Na de start kon ik weer aanschuiven bij de rest. De eerste bocht ging het al mis. Ik riep tegen het einde: Max heeft de safety car nodig, anders wordt het niks. Lewis reed te goed. En wat gebeurde er? De safety car komt de baan op. En Max duikt net op tijd het gat in. Natuurlijk ben ik partijdig, ik herkende het tafereel rond Jos en Max van mezelf en mijn zoon. Mooi, emotioneel moment. Jammer dat Mercedes protesteerde, een ander mag het ook eens winnen. Volgend seizoen zetten Red Bull, Mercedes en Ferrari weer de toon, mooi wanneer McLaren kan aanhaken. Wanneer Honda Red Bull blijft steunen hebben ze weer een goede kans. Dit smaakt naar meer, de eerste titel is altijd de moeilijkste. Daarna wordt winnen iets gemakkelijker en normaler, net als na het beslissende matchpoint winnen in je eerste tennisfinale. Je kent de spanning bij de volgende finale.”

 

Heel relaxed

Hoe anders was de start voor zoon Bart van Os (Cartel Living): “Eigenlijk heel relaxed, net als de rest van de race tot de laatste ronde. Hamilton reed goed, ik gaf Max niet veel kans op de winst. Een zware dobber. Toen riep mijn vader ineens: Max heeft een safety car nodig en alsof ze naar hem luisterden: daar kwam hij de baan op. Max pakt ieder gaatje dat hij ziet en ook nu weer. Die actie was voor mij het hoogtepunt van de race, zo gedurfd. Volgend seizoen komen er andere wagens en andere banden, maar wanneer Red Bull als ploeg zo goed blijft is er voor Max zeker een kans op het verlengen van de titel. Ik ben benieuwd naar de nieuwe, jonge coureur bij Mercedes. Een jonge hond. Dat maakt het zeker weer spannend, alles ligt weer open en ik kijk er naar uit.”

 

‘Die laatste ronde was waar iedereen op hoopte maar wat niemand had verwacht’

 

Oranje zee

Gerben Lieverdink (Parketfabriek Lieverdink) is zelf off road motorcoureur geweest en hierdoor kijkt hij net weer even anders naar het Formule 1 circus: “Ik vind het prachtig om mee te maken en was er dit seizoen bij op Zandvoort. Een grote oranje zee op de tribunes, heel indrukwekkend. Max heeft in Abu Dhabi wel geluk gehad, vind ik. In het begin ging het niet goed, hij stond op 12 seconden achterstand. Ik dacht: dit gaat mis, dit redt hij nooit. Maar zijn team koos voor een goede tactiek en toen gebeurde het mirakel in de laatste ronde. Echt ongelofelijk, Hamilton had de winst en de titel op zak. Maar zijn team was te angstig om nog van banden te wisselen. Het klavertje vier lag deze keer bij Red Bull. Die laatste ronde was waar iedereen op hoopte maar wat niemand had verwacht. Vooraf was deze race de mooiste affiche voor de sport, met twee coureurs nek aan nek. De afloop was ook om nooit te vergeten. Maar alle respect voor Hamilton, met 7 titels in het bezit een legende. Met de wijzigingen in de regels voor volgend seizoen moeten we maar kijken hoe het gaat. Alles ligt weer open en dat is ook de bedoeling. Misschien schuiven andere teams weer meer naar voren. Bij alle gemotoriseerde wedstrijden op de weg geldt toch: voor ¾ is het de auto of motorfiets die het resultaat bepaalt en voor ¼ is het de coureur. Bij alle off road wedstrijden, op hoeveel wielen dan ook, geldt het omgekeerde. Maar hier heeft uiteindelijk de sport gewonnen, vind ik. De omarming van de Formule 1 door het grote publiek. Een Nederlandse jongen van 24 jaar zet de hele wereld op zijn kop, daar krijg ik echt kippenvel van. Ik heb genoten!”

 

Foto’s: privé archief geïnterviewden.

Dit artikel is gepubliceerd in Interior Business Magazine, editie 7 januari.

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.