Tegen de stroom in ondernemen

In deze editie van Bedding Business Magazine vertelt Paul Sonnemans over het ondernemerschap. Als eigenaar van Sonnemans, De Slaapfabriek deelt hij in dit artikel zijn bevlogen rol als marketeer in de beddenbranche. Onlangs is dit familiebedrijf verhuisd vanuit het monumentale pand in de Kerkstraat in Someren naar een nieuwe, duurzame en toekomstbestendige locatie aan de Witvrouwenbergweg in Someren.

 

Het familiebedrijf werd in 1926 opgericht door Jan Sonnemans, de grootvader van Paul Sonnemans. Hij startte een hoefsmederij in Someren en zijn vrouw een winkeltje waar van alles te krijgen was. Bewoners vanuit de omgeving konden hier terecht voor allerlei artikelen. Al snel groeide deze winkel in de loop der jaren uit tot een klein warenhuis. Een bedrijf dat door de komst van de tweede generatie werd uitgebouwd tot een grote onderneming in handel en ambacht. In de jaren 80 besloot de familie het ruime assortiment van punaise tot tractor aan te vullen met klein meubels.

“Een speciaalzaak met alle toonaan­ gevende merken onder één dak”

Paul Sonnemans: “Als een van de eerste winkeliers gaven wij zelf een folder uit om onze artikelen aan te prijzen. Dit werd een enorm succes. Dit is precies het moment dat ik in de zaak stapte. Ik kwam net uit dienst en mijn vader kocht samen met mijn ooms een pand in Heeze (Noord-Brabant) om daar een zaak te openen. We sloten ons aan bij een inkoopgroep, een grote speler in de branche waar alle toonaangevende warenhuizen hun inkoop deden. Dit was indrukwekkend en ik heb hier enorm veel van geleerd. De focus werd verlegd en samen besloten de broers dat de meubels teruggingen naar de hoofdvestiging in Someren. In het dorpje Heeze werd intussen ruimte gemaakt om de beddenzaak Slaaptotaal te openen. Dit concept werd ook in het warenhuis ingevoerd maar dan kleinschaliger. Paul vond het hele proces van inkoop, verkoop en alles wat daarbij komt kijken razend interessant. Paul Sonnemans: “Bijzonder vond ik het om samen deel te nemen met andere winkeliers en warenhuizen aan het inkoopproces.

Naast de inkoop van toonaangevende merken sprak vooral de manier om een eigen merk te bouwen mij erg aan. Het investeren in eigen merken, het kunnen inspelen op de kwaliteit en een onuitputtelijke voorraad geven mij de vrijheid in het ondernemerschap. Vooral het zelf kunnen bedenken van je eigen acties en het bepalen van je eigen marges. Wij beleefden een geweldige tijd met een fantastisch team.”

 

“Het investeren in eigen merken, het inspelen op kwaliteit en een onuitputtelijke voorraad”

 

NIEUW TIJDPERK

In de tijd dat het economisch uitdagend was voor velen werd het familiebedrijf Sonnemans in 2008 benaderd door supermarktketen Lidl. Deze keten had de vraag of zij deze locatie in Someren konden huren. Met deze vraag is Sonnemans vrijwel direct aan de slag gegaan. Er ging een behoorlijke tijd overheen om het allemaal rond te krijgen met alle vergunningen. Inmiddels toonde de supermarktketen Albert Heijn Jan Linders ook interesse in het ernaast gelegen pand. Met deze ontwikkeling ontstond er in een heel nieuw tijdperk. Het warenhuis moest plaatsmaken voor deze twee super- markten en de ernaast gelegen ‘oude melkfabriek’ ging zelfstandig verder.

Paul Sonnemans: “Natuurlijk was het ingrijpend om afscheid te moeten nemen van ons warenhuis met 70 man personeel. We hebben met elkaar gekeken om voor iedereen een zo passend mogelijke oplossing te bieden. Hiermee is het hoofdstuk Sonnemans Woonwarenhuis afgesloten.”

“Ik laat mij graag inspireren en je moet als ondernemer altijd scherp blijven”

In het monumentale pand van de oude melkfabriek werd zelfstanding verdergaan in 2012 met Sonnemans, De Slaapfabriek. Op deze locatie werden de vestiging in Heeze en de beddenafdeling in het voormalige warenhuis samengevoegd. Paul Sonnemans: “Vanaf dat moment is er gebouwd aan een beddenspeciaalzaak met alle toonaangevende merken onder één dak. We presenteren (met trots) de merken die elkaar aanvullen naast elkaar. Zoals Koninklijke Auping, Pullman, Mline, Tempur, Serta, Business Class, Eastborn en Kingsleep. Daarnaast hebben we veel geïnvesteerd in de collectie van kussens en mooie dekbedovertrekken van onder andere Beddinghouse, Pip, Riviera Maison en House in Style. Prachtige dessins en mooie kwaliteit. In november 2023 is ons familiebedrijf verhuisd, vanuit het monumentale pand aan de Kerkstraat in Someren naar een nieuwe, duurzame en toekomstbestendige locatie aan de Witvrouwenbergweg in Someren.

Naast de triple A status, is deze showroom veel overzichtelijker. Alle toonaangevende A-merken op een A-locatie! Paul Sonnemans: “Onze showroom is gevestigd naast Van den Berk tuinmachines en Karwei Someren. Op de kruising Someren-As- ten-Heeze-Helmond-Nederweert. Een klimaatvriendelijk pand. Alles gelijkvloers, dus makkelijk voor iedereen. Het was een gigantische klus, maar het resultaat is er dan ook naar.” Consumenten kunnen in één oogopslag de collectie zien en uitproberen. De routing is goed, hierdoor kunnen ze zelf kiezen wat voor hen het beste is. Uiteraard worden klanten in dit hele proces begeleid en geadviseerd door het team van Sonnemans.

 

TOEKOMSTVISIE

Paul heeft zich in zijn loopbaan vooral verdiept als marketeer om het merk Sonnemans verder uit te breiden en eigen merken te bouwen. Hij heeft zich een behoorlijk aantal vaardigheden wat daarvoor nodig is, eigen gemaakt. Ook zijn zoon volgt nu een studie marketing en management, om goed beslagen ten ijs te komen in de zaak van zijn vader waar hij nu al werkt. Paul Sonnemans: “Om steeds weer een mooie collectie te kunnen samenstellen bezoek ik alle beurzen in Brussel, Keulen, Nieuwegein en soms zelfs Parijs. Ik laat mij graag inspireren en je moet als ondernemer altijd scherp blijven. Wij hebben te maken met het gegeven dat de beddenketens steeds sterker worden. Bijvoorbeeld een speler zoals ‘Beterbed’ gaat nu ook inzetten op kennis. Daarbij houden de merken steeds minder rekening met de winkeliers. Kortingsacties gaan vaak ten koste van de ondernemer. Gelukkig heb ik in de afgelopen jaren geleerd om eigen merken te bouwen, zoals KingSleep private label.

Hierdoor ben je onderscheidend in de markt, uniek en je bent met je eigen merk als het ware uit de ratrace. Daarnaast kun je makkelijk je marges halen en je bent volledig vrij om je eigen acties te creëren. Dat blijft het ondernemerschap zo mooi maken.” Naast de investering in merken en het nieuwe duurzamere pand, waar de huidige showroom gevestigd is, wil Paul ook voor de nieuwste generatie genoeg uitdaging blijven bieden. De huidige winkel van Sonnemans op de nieuwe locatie aan Witvrouwenbergweg in Someren zal een nieuwe naam krijgen. Vooral omdat Sonnemans, De Slaapfabriek nog uit de tijd stamt dat dit bedrijf vanuit de voormalige oude melkfabriek werd gevoerd.

Ondernemer Paul kijkt op dit moment samen met een reclamebureau naar wat voor hen op dit moment en ook in de toekomst goed zal passen. Paul Sonnemans: “Wij willen het beste in de mensen naar boven halen. Het is tijd voor een nieuwe merk-positionering en merk-identiteit. We gaan met ons bedrijf dat al 100 jaar bestaat nu nog meer naar een goede slaap, nog meer op gevoel en op naar slaapgeluk. Er komt een heel nieuw concept.

Wordt vervolgd!

“Inspelen op de hebberigheid van mensen”

OUTLETSTORE

Helaas kwam door de verhuizing de oude melkfabriek in Someren (de voor- malige showroom van Sonnemans, De Slaapfabriek) leeg te staan. Paul Sonnemans: “Als ondernemer moest ik hier wat op verzinnen en ik besloot in de kerstvakantie een tijdelijke outlet-store te creëren. Samen met mijn zoon en dochter hebben we in een hele korte tijd deze outlet opgezet. We hebben in een aantal dagen beestachtige omzetten gehaald. We hebben ingespeeld op de hebberigheid van de mensen. Omdat deze outlet maar tijdelijk is moet de klant snel beslissen. Dit zorgt dat er schaarste is en de vraag alsmaar groter wordt. Tegelijkertijd ontstaat er een ‘drive’ door zien kopen doet kopen.

Ik heb bewust gekozen om alleen te adverteren met een eigen Sonnemans krant. Deze papieren krant van acht pagina’s met ons assortiment werd huis aan huis bezorgd. Bijna niemand doet dit meer en iedereen heeft juist de focus op online ondernemen. En daarom onderneem ik graag tegen de stroom in en dat heeft effect! Het resultaat was geweldig. Ongelofelijk, alleen met de papieren Sonnemans krant hebben we dit al bereikt in een zeer korte tijd. De hectiek die in de outlet ontstond vind ik heerlijk. Allemaal klanten die snel beslissen en tevreden zijn met hun nieuwe aanwinst voor een zeer scherpe prijs. Zolang de vergunningen met het monumentale pand nog niet rond zijn blijf ik hier samen met zijn zoon nog even ondernemen.” Toch heeft Paul alweer een nieuw pand op het oog om deze bedrijfstak nog verder uit te bouwen. Met een nieuw concept ‘Massabed en Jonas Matalas’ (Jonas Matras) wil hij, naast zijn huidige winkel(s) en merken, Zuid-Nederland verder veroveren. En wie weet nog meer plekken in Nederland.

Sonnemans, De Slaapfabriek: www.sonnemans.nl

 

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding business magazine, editie februari 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding