Maison & Objet ontving tussen 7 en 11 september 2018 76.502 bezoekers vanuit 171 landen. Dat getal is 2,2% lager dan vorig jaar (en schijnbaar had 2017 een recordaantal bezoekers). Iets minder dan de helft van de bezoekers komt van buiten Frankrijk, vanuit Nederland reisden 2.250 bezoekers af. Op Maison & Objet staat 3.112 merken, waarvan 647 niet eerder deelnamen. Het gros van de exposanten is Frans (namelijk 1.132), Nederland volgt op een vierde plek na Duitsland en Italië met 167 deelnemende bedrijven. Welk percentage van de beursvloer deze Nederlandse bedrijven innamen wordt niet vermeldt, maar vermoedelijk neemt Nederland op die ranglijst een hogere plek in.

 

Trefpunt

Sinds 1995 is de Maison&Objet Paris een internationaal trefpunt voor professionals in de woondecoratiebranche, met ongeveer 3.000 exposanten en 90.000 vakbezoekers, waarvan 50% internationaal. Met het oog op zakelijke ontmoetingen en het belichten van talenten, presenteert de vakbeurs tweemaal per jaar nieuwe inspiratiebronnen, actuele en toekomstige trends en geeft een impuls aan de ontwikkeling en groei van merken.

Het digitale platform MOM (Maison&Objet and More) is gestart in september 2016 en verzamelt de laatste noviteiten en merken van merken, fabrikanten, ambachtelijke professionals en ontwerpers. Als permanente inspiratiebron kunnen bezoekers er terecht om rechtstreeks en gedurende het hele jaar in contact te treden met duizenden merken.

 

Indeling

De beursvloer was voor de najaarseditie van Maison & Objet volledig opnieuw ingedeeld. De nieuwe structuur moet de beurs eenvoudiger maken voor de bezoeker en is bedoeld om iedereen aan te moedigen niet voor de gebaande paden te kiezen en nieuwe dingen te ontdekken. Juist op een beurs wil je toevallige ontdekkingen doen, redeneren ze in Parijs. De indeling was het gesprek van de dag en de reacties erop zijn wisselend. Sommigen zijn blij omdat het speelveld is vereffend, anderen balen omdat het afwachten is wat de nieuwe plek ze brengt. Interior Business ging op ontdekkingsreis. Lees het volledige verslag in Interior Business #19!