Aanstaande vrijdag 23 november is het Black Friday. Het is een dag waarop retailers scherpe kortingen op hun assortiment plakken, een gebruik afkomstig uit Amerika waar Black Friday de dag na Thanksgiving is en de meeste Amerikanen een vrije dag hebben. In 2015 werd het begrip in Nederland geïntroduceerd en sindsdien groeit het als fenomeen. Dat concludeert Bureau RMC aan de hand van de passantentellingen die zij doet met haar CityTraffic-sensoren.

Sterke groei sinds 2015 

In 2017 was het tijdens Black Friday 16% drukker in de winkelstraten ten opzichte van 2015. Opvallend is dat toen de dagen erna ook meestegen. Waar deze dagen voorheen een flinke min lieten zien, deelden ze in 2017 volop mee in de drukte. Retailers laten steeds meer hun aanbiedingen tot in het weekend doorlopen. Het drukste moment op Black Friday is normaal gesproken tussen 15.00 en 15.30 uur, maar ook de avond groeide vorig jaar fors. Op de zaterdag laat de middag (14.30-15.00 uur) een druktepiek zien. Op die dag zien we echter ook dat de ochtend aan belangstelling wint. Tussen 9.30 en 10.00 uur lijken veel consumenten erop uit te trekken in de hoop een goede deal te scoren. Black Friday is vooral populair onder jongeren: 30% van de bezoekers viel vorig jaar in de leeftijdscategorie 15 tot en met 24 jaar.

Meer drukte in 2018 

Bureau RMC verwacht dat de drukte op Black Friday dit jaar nog sterker zal stijgen dan in 2017, met maar liefst 20% ten opzichte van vorig jaar. Er doen steeds meer retailers mee aan deze kortingsdag en er is een stijgende belangstelling onder de bevolking voor korte maar hevige events. Omdat Black Friday in Nederland mooi voor 5 december valt, is dit een perfect moment om alvast Sinterklaascadeautjes te kopen. Bureau RMC adviseert ondernemers dan ook om vol in te zetten op Black Friday. Maak goed zichtbaar in de etalage of met borden dat je meedoet en zet social media in om mensen naar je winkel te trekken.

Retailjournaal

Speciaal voor Black Friday maakte Bureau RMC een retailjournaal dat online te bekijken is: