Uit de Buitenverlichting Marktmonitor 2022 van marktdata.nl blijkt dat de consument in het begin van de corona pandemie zich fors meer is gaan oriënteren op buitenverlichting. Momenteel zit met name buitenverlichting op het gebied van slimme verlichting en duurzaamheid sterk in delift.

Daarnaast zoekt de consument relatief vaker naar buitenverlichting van een bepaalde winkelformule en neemt de rol van merken af.
Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over buitenverlichting in de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften.

In de afgelopen vier jaar werd er maandelijks gemiddeld ruim 456.000 zoekopdrachten in Nederland uitgevoerd met de Google zoekmachine op het gebied van buitenverlichting (excl. kerstverlichting). Het zoekvolume is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog 324.000 zoekopdrachten, in het jaar 2021 werd er maandelijks gemiddeld ruim 531.000 keer gezocht naar buitenverlichting. Het zoekvolume groeide in het jaar 2020 met 73 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met 5 procent afnam. In de eerste acht maanden van 2022 nam het zoekvolume met 14 procent af ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De sterke groei van het zoekvolume in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie waarin de aandacht voor alles voor in en om het huis sterk toenam als gevolg van de corona pandemie. De stabilisatie en daling van het zoekvolume in de periode daarna is een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgt de inflatie, oorlog in Oekraïne en economische onzekerheid in het lopende jaar ervoor dat de consument de hand op de knip houdt.

In de Buitenverlichting Marktmonitor 2022 zijn de historische data tevens geanalyseerd met betrekking tot relatieve groei en relatieve groeiversnelling, waardoor waargenomen trends op het gebied van buitenverlichting met harde cijfers zijn onderbouwd. Zo blijkt dat momenteel qua type buitenlamp de wandlamp en de staande lamp helemaal in zijn. De grondspot en tuinspot raken juist uit de gratie. Qua stijl is de moderne stijl populairder aan het worden, ten koste van de industriële en retro stijl. En qua vormen doen ronde vormen het goed. De vraag naar hoekige buitenlampen (vierkant en rechthoekig) loopt momenteel achter. Het productkenmerk met veruit het meeste zoekvolume is de sensor. In de afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 84.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “sensor” in de zoekopdracht in relatie tot buitenverlichting. De sensor kan betrekking hebben op bewegingsdetectie of op licht/donker detectie. De term “solar” behaalde per maand gemiddeld ruim 50.000 zoekopdrachten. We zien in het overzicht van meest gezochte producteigenschappen met name productkenmerken terug op het gebied van slimme verlichting, domotica en duurzaamheid. De
productkenmerken oplaadbaar, dag en nacht sensor en draadloos hebben een zeer sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze productkenmerken relatief sterk.

De top-10 van meest gezochte merken en winkelformules bestaat uit vier merken en zes winkelformules, waarbij er een duidelijke verschuiving plaatsvindt. Bij de analyse van relatieve groei en relatieve groeiversnelling doen de zes winkelformules het allemaal beter dan de vier merken. Daarmee lijken winkelformules een belangrijkere rol te gaan spelen dan specifieke merken.

Wil je actuele informatie over de oriëntatie van de consument op buitenverlichting? Wil je inzicht in de ontwikkeling van de populariteit van verschillende soorten buitenverlichting en belangrijke productkenmerken, zoals woonstijl, kleur, materiaalsoort, vorm, lichtbron, fitting, waterdichtheid, duurzaamheid, domotica en smart home aspecten en prijsgevoeligheid? Zoek je een compleet overzicht van de 44 meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatforms, de jaarlijkse top-10 van meest gezochte aanbieders op het gebied van buitenverlichting? Je leest het in de Buitenverlichting Marktmonitor 2022 van marktdata.nl.

De Buitenverlichting Marktmonitor 2022 biedt u inzicht in de (online) oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot buitenverlichting en de ontwikkelingen daarvan in de afgelopen vier jaar. Met behulp van big data van de Google zoekmachine is tevens de markt qua aanbieders in kaart gebracht. Middels een analyse van Google big data over de afgelopen vier jaar (september 2018 t/m augustus 2022) is de online consideration-fase van de customer journey in beeld gebracht (interesse en afweging). De productgroep is afgebakend als consumentenverlichting voor buitenshuis, exclusief kerstverlichting. Waar zoekt men naar op het gebied van
buitenverlichting? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten buitenverlichting en kenmerken wordt er gezocht en wat zijn de verschuivingen in de markt? In de analyse is tevens het zoekvolume van aanbieders op het gebied van buitenverlichting in kaart gebracht (merken, winkelformules en verkoopplatformen). De ontwikkelingen en trends zijn zowel over de periode van voor als tijdens de corona pandemie inzichtelijk gemaakt. Het onderzoeksrapport telt 54 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig uitgevoerd. Bent u actief in de verlichtingsbranche of bent u op een andere wijze als professional gerelateerd aan buitenverlichting dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

www.marktdata.nl