Koninklijke CBM heeft het jaarverslag over 2021 online gepubliceerd. Uit het verslag blijkt onder andere dat de 549 leden een omzet van 2,5 miljard euro hebben bereikt en dat er bij de aangesloten meubelfabrikanten en interieurbouwers in totaal 10.742 medewerkers actief zijn.

Directeur Kees Hoogendijk leidt het jaarverslag van de branchevereniging als volgt in: “Na twee jaar corona kunnen we eindelijk terug naar het ‘oude normaal’. Maar wat is er eigenlijk over van ‘het oude normaal?’”

“Bij het presenteren van dit jaarverslag staat de wereld in brand. Op 24 februari is Rusland Oekraïne binnen gevallen. Grote delen van de infrastructuur zijn verwoest. De reactie van Europa en Amerika was eensgezind. Rusland kreeg een groot aantal ingrijpende sancties opgelegd. Maar sancties voor Rusland raken ook onze burgers en bedrijven. Daarnaast heeft Rusland ook weer sancties afgekondigd voor Europa. De coronacrisis mag dan voorbij zijn, nu zitten we middenin een energie- en gascrisis en materialencrisis.”

“Veel grondstoffen en materialen die we nodig hebben in de meubelindustrie en interieurbouw komen uit Rusland en Oekraïne. Uit onze laatste ledenenquête blijkt dat de situatie daar grote impact heeft op onze branche. Hout, en op hout gebaseerde producten worden steeds schaarser en de prijzen van grondstoffen, materialen en vervoer rijzen de pan uit, aldus de laatste enquête over de effecten van deze crisis voor CBM-leden en onze branche.”

“Ondanks alle crises heeft CBM het afgelopen jaar mooie resultaten weten te boeken. Bij deze presenteren we het jaarverslag over 2021 in cijfermatige vorm. Voorheen presenteerden we de resultaten in een combinatie van jaarverslag en wervingsfolder. Dit jaar doen we het anders. We maken een aparte folder, die we inzetten om onze dienstverlening te laten zien en om nieuwe leden te werven. Daarnaast presenteren we dit online jaarverslag, met daarin de concrete resultaten van het afgelopen jaar.”

“Ondanks de uitdagingen die voor ons liggen, blijven we positief over de toekomst. Mocht je vragen hebben over dit jaarverslag of met vragen of problemen zitten, neem contact op. CBM staat voor je klaar.” Het kantoor van CBM in Haarlem staat hierboven.

Het jaarverslag is te lezen via deze link: www.cbm.nl/jaarverslag-2021/