Japandi is de hardloper in trends voor dit jaar. Het aantal zoekopdrachten via Google is volgens het Amerikaanse verhuurbedrijf van woonruimte RentCafe 13 keer zo hoog tot nu toe als in 2021. Volgens deze trendwatchers zijn rustiek, shabby chic en modern country uit de gratie bij veel (Amerikaanse) consumenten die online zoeken naar de nieuwste trends voor het interieur.

Iedereen weet dat we meer tijd binnen hebben doorgebracht de afgelopen tijd en hierdoor is de belangstelling voor het interieur wereldwijd toegenomen. Maar in welke stijl? Dat zocht men uit aan de hand van Google zoekopdrachten via termen voor trends van eind 2021 en begin dit jaar. Er werden 35 stijlen onderzocht en er werd gekeken naar het volume in zoekopdrachten vorig jaar en de anderhalve maand tot nu toe van 2022.

Met een stijging van maar liefst 1217 procent ten opzichte van 2021 is Japandi de winnaar. Deze mengvorm van Japans en Scandinavisch houdt de gemoederen bezig. Rustgevend, zen en harmonieus zijn de trefwoorden bij deze minimalistische kruisbestuiving in neutrale kleuren (waarvan in designkringen wordt gefluisterd dat dit allang weer voorbij is, maar tussen designliefhebbers en de massa gaapt uiteraard een kloof zo groot als de Grand Canyon). Een voorbeeld van Japandi ziet u helemaal bovenaan (Bo Concept).

Nummer 2, met een stijging van 405 procent, is Dark Academia: Brits, Victoriaans, tikkeltje duister en uit de fashion industry overgewaaid. Harry Potter meets The Addams Family. Gloomy en mysterieus, donkerbruin en donkerpaars, bibliotheken, staartklokken en gecapittoneerde meubelen. Veel fluweel, metaal en donker hout. Sombere blikken en duistere gedachten. Nog niet echt merkbaar in Nederland op dit moment, maar onze smaak loopt wel vaker voor/achter met de rest van de wereld. Op de derde plaats Grandmillenial (zie foto hierboven) met een stijging van 217 procent in Google zoekopdrachten. Deze stijl is een beetje jaren50, veel florale patronen en ruitjes, beetje oubollig maar wel gezellig met veel planten en spulletjes. Millenials die hun opa en oma nadoen wat betreft de inrichting (en ook hier weer: in kleding. De terugkeer van de bloemetjesjurk en de ribfluwelen broek). Een van alles wat door elkaar heen mix, als het maar vrolijk en optimistisch oogt en vooral afwijkt van de stijl waarin millenials zijn opgegroeid: het strakke showroom interieur zonder persoonlijkheid van hun ouders. Wel typisch Anglo-Amerikaans, maar wie weet straks ook populair in de polder. Pinterest en Instagram staan er al vol mee.

De verliezers: Rustiek met 28 procent minder zoekopdrachten dan in 2021. Mensen vinden de doe-maar-gewoon kneuterigheid inmiddels saai, met een overdaad aan houten stoelen, tafels met dikke houten poten en tafelbladen vol scheuren en noesten en de semi-afgebladderde verflook. Nummer 2 (ook -28 procent) is Shabby Chic: in de slipstream van Rustiek is men blijkbaar klaar met meubelen die vooral gebruikt moeten ogen en waaraan telkens weer hetzelfde kringloopwinkel verhaal wordt opgehangen. Mensen zijn toe aan iets moderns in uitstraling en storytelling. De derde plaats is voor Modern Country en daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde verhaal: op ieder verlangen naar retro volgt als vanzelf een hang naar iets moderns, met nieuwe inspiratiebronnen. Modern Country, met een mix van ruig natuurlijk (maar niet te ruig) en geometrische patronen (maar niet te strak), daalde in het aantal zoekopdrachten met 25 procent.