De website van het Amerikaanse zakenblad Forbes stipt een onderwerp aan dat waarschijnlijk ook in Nederland speelt: pure online leveranciers van matrassen blijken , bijna zonder uitzondering, na verloop van tijd een fysieke showroom of winkelruimte te moeten inrichten om tegemoet te komen aan de wensen van consumenten. Zonder al te veel fantasie te gebruiken is deze situatie door te trekken naar andere deelgebieden van de inrichting, zoals meubelen en vloeren.

Maar om terug te keren naar het artikel van Forbes (geschreven door redacteur Warren Shoulberg): het bedrijf Warby Parker was een online aanbieder van brillen die in 2010 startte. Na drie jaar besloot het bedrijf een winkel te openen zodat klanten de monturen echt konden zien, voelen en uitproberen. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 100 winkels in de Verenigde Staten en geeft het aan dat de omzet in de fysieke winkels hoger ligt dan de online omzet. Andere online aanbieders in brillen volgden hun voorbeeld al snel; ofwel door het openen van eigen winkels ofwel via een groothandel leveren aan bestaande winkeliers.

Bij de online verkoop van matrassen is de omslag naar het zoeken naar fysieke winkelruimte in de Verenigde Staten nog veel sneller en intensiever gegaan, aldus de auteur van het artikel . Marktleider Casper startte in 2014 en binnen zeer korte tijd verkocht het matrassen in de winkels van West Elm en later bij de bekende warenhuisketen Target. Casper opende daarna zelf een pop up store en kondigde aan te streven naar 200 eigenwinkels in 2021. Welk aandeel van de 600 miljoen dollar inmiddels via de winkels die geopend zijn (Casper wil niet zeggen hoeveel eigen winkels het inmiddels heeft) vanuit de winkels komt is niet bekend, maar de auteur neemt aan dat het een behoorlijk deel is.

En deze week besloot een concurrent van Casper, Nectar, om matrassen te gaan verkopen via de 250 winkels van de keten Mattress Warehouse. Allemaal namen die ons Nederlanders weinig tot niets zeggen (behalve Target), maar waar het om gaat: online aanbieders zoeken blijkbaar de fysieke winkels (weer) op. Geldt dit ook voor ons land? Lastig om te zeggen. Is de Amerikaanse markt vergelijkbaar met de Nederlandse? Misschien wel, misschien niet maar ervaring leert dat wat in Amerika op retailgebied gebeurt ook hier gevolgen heeft. De auteur somt nog maar eens de nadelen van puur online verkopen op: relatief hoge kosten om aan nieuwe klanten te komen, duur verzend- en retourproces en heel veel concurrentie. Misschien niet allemaal even sterke argumenten (social media kan snel veel klanten genereren, concurrentie heb je ook bij fysieke winkels), maar hij denkt dat de beste plek om een matras te kopen nog steeds de fysieke winkel is. De online aanbieders keren terug naar de plek waar ze zich ooit van afkeerden, zo sluit hij af. Op de foto een matras van Peps, verkrijgbaar via Amazon.com