De Toekomst vind je in hal 4, stand 409 op de Meubelbeurs Brussel. Het zitmeubelbedrijf brengt op de beurs “Senza(toneel) nieuws: de splinternieuwe Senza modellen. 

Interior Business bezocht in de aanloop naar de huisshow van De Toekomst het bedrijf in Beesd in mei en was getuige van “misschien wel het beste systeem ter wereld.” De fauteuils van De Toekomst zijn met slechts vier knopjes te bedienen, daarmee bedien je hoofdsteun, rugleuning, voetsteun, kantelen van zitvlak en sta-op functie. Het systeem is ontwikkeld door De Toekomst zelf en is exclusief in hun fauteuils verwerkt. 

“We hebben veel gezien, maar ik ken niets wat beter makkelijk werkt of beter is uitgevoerd,” vertelt verkoopleider Hans Stokvis. Directeur Cor Vermeulen knikt bevestigend. Ja, dat klopt wel.

Het systeem Twice is te vinden in veel modellen van De Toekomst, het is een eenvoudig te bedienen systeem met drie kleine motoren, wat zorgt voor een mooie afwerking en aangenaam comfort. De fauteuils hebben een rank uiterlijk door de uitschuivende voetsteun en alle onderdelen zijn los van elkaar af te stellen op een individuele zithouding. Met vier instinctief werkende knopjes zijn de modellen af te stellen.

10.000 stuks

Voor ons gesprek heeft Cor een goudkleurig exemplaar van het binnenwerk van de Twice klaargelegd. Hij kreeg het exemplaar van zijn leverancier ter ere van 10.000 gemaakte systemen, inmiddels al weer een meervoud daarvan geleden. Aan de hand van het gouden systeem demonstreert Cor de werking. Voordat we een ronde maken door de fabriek, vraagt hij aan een medewerker om het systeem af te monteren, als in: de motoren er in geplaatst en een bedieningspaneel erop. Het is te merken dat hij veel in de weer is met het technische aspect van de fauteuils.

 

Marktleider

De afwerking van de fauteuils van De Toekomst gebeurt in Beesd. Er wordt tevens geproduceerd bij de eigen productiefaciliteit in Roemenië en Bulgarije. De levertijd van een fauteuil is 6 tot 8 weken. De producent doet zaken in verschillende landen, waaronder België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, IJsland en Hong Kong. Nederland is de grootste afzetmarkt, ongeveer 70% van de business gebeurt op de thuismarkt. De Toekomst is naar eigen zeggen met een jaaromzet tussen de 20 en 22 miljoen euro marktleider binnen hun prijsklasse. Alleen al van de Twice gaan er wekelijks gemiddeld 200 exemplaren per week de deur uit, daarbij komen nog de sta-op modellen en relaxfauteuils die werken met andere systemen.

 

‘Van die dikke oliebollen hebben we nooit gemaakt’

De Toekomst draait al bijna 25 jaar mee in de woonbranche. Sindsdien is de relaxfauteuil wel wat veranderd. “Maar van die dikke oliebollen hebben we eigenlijk nooit gehad,” zegt Hans. “Ook toen we begonnen hadden we al relatief slanke modellen.” Oubollig zijn ze naar eigen zeggen nooit geweest, maar het is wel merkbaar dat de modellen van nu een steeds jongere doelgroep aanspreken.

Continu ontwikkelen

Het aanpassen van de modellen, uitproberen en ontwikkelen van systemen en zoeken naar gebruikersgemak en zitcomfort is een continu proces voor de fabrikant. Met name Cor buigt zich over dit aspect. In de ontwikkelingsruimte van de fabriek staan verschillende modellen in verschillende stadia van productie en veel losse onderdelen; ruggen van vormschuim, onderstellen met en zonder wieltjes, een grote bak vol met motoren… Ze zijn er onder meer bezig met de verlenging van de voetsteun voor een XL-variant en met het flexibel aansluiten van armsteunen op de rugleuning bij een beweegbare rug van vormschuim. Cor vertrekt de volgende dag naar Roemenië om daar weer een en ander kort te sluiten en te verbeteren. Er ligt een stapel houten mallen voor hem klaar om mee te nemen. Zus Monique is eveneens directielid van De Toekomst; zij is meer bezig met de inkoop van leer, de esthetische kanten van de modellen en met personeelszaken.

Voor de vakhandel

De Toekomst profileert zich nu met (misschien wel) het beste systeem van de wereld, maar dat doen ze eigenlijk uitsluitend richting de vakhandel. Voor de consument is het een relatief onbekend merk. “Dat houden we ook zo”, zegt Hans. “Wij zijn heel erg goed in fauteuils maken, we laten het aan de retailers hoe ze dat verkopen en welke prijzen ze daarvoor rekenen. Iedereen heeft een eigen specialisme.” Wel merken ze in Beesd een toenemende interesse van de consument voor een kijkje in de showroom, die tijdens kantooruren te bezoeken is. “Vaak komt een consument hier op aanraden van een detaillist langs, maar ook genoeg mensen weten ons te vinden aan de hand van die ene regel op de website dat er een showroom is. De verkoop blijft absoluut bij de dealer, maar we willen er in de toekomst wel aan werken aan de bekendheid van onze fauteuils.”