De designbranche in Latijns-Amerika en het gebied ten Oosten daarvan heeft een historische beurs achter de rug. De 12e editie van La Feria de Diseño Medellín powered by imm cologne duurde drie dagen en de beurs is inmiddels uitgegroeid tot het vak evenement in de regio.
Met meer dan 21.000 bezoekers, waaronder meer dan 1.600 gasten uit 40 landen, was de beurs goed gevuld. De bezoekers namen deel aan conferenties, bezochten satelliet beurzen en kregen een dynamisch programma voorgeschoteld dat zich over de gehele stad uitstrekte. In vergelijking met eerdere edities is de internationale belangstelling beduidend toegenomen met bezoekers uit het gehele continent plus Amerikaanse bezoekers. “We hebben een transformatie ervaren Het is niet langer een beurs in Medellín, maar een Latijn-Amerikaanse beurs voor de hele wereld”, aldus Eddy Karmona, medeoprichter en directeur van de beurs. “Deelnemers die voor het eerst hier waren waren onder de indruk van de kwaliteit van onze branche, de professionaliteit van de exposanten, de organisatie, de presentaties en de potentie van onze stad, die zich heeft bewezen als een centrum dat meerwaarde, een designidentiteit en en internationale visie uitstraalt.”
In de beurshallen presenteerden zich 140 exposanten met in totaal 267 premium merken uit de wereld van woon- en projectmeubilair, architectuur, interieurarchitectuur, verlichting, technologie, keukens, wellness, decoratie en outdoor. De deelnemers zijn zeer tevreden over de zakelijke contacten die zijn opgedaan die gaan leiden tot opdrachten. De Business Roundtable die werd gehouden heeft hier zeker een bijdrage aan geleverd, hierbij waren 113 inkopers aanwezig die in totaal 720 meetings hadden met de deelnemers. Dit initiatief, ondersteund door exportagentuur ProColombia van de centrale overheid was zeer succesvol,
“Bij Koelnmesse hebben we gezien dat deze stad meer is dan een gastvrije plaats. Het is een visionaire stad met een gestructureerde gemeenschap van creatieve personen en instituten die design als motor voor innovatie eisen. Deze beurs heeft ons overtuigd omdat het inmiddels diep geworteld is in de regio en internationale uitstraling heeft. We slaan een brug tussen Latijns-Amerika en de rest van de wereld”, aldus Christian Guarín, directeur voor de lokale afdeling van Koelnmesse. De beurs vertegenwoordigt een economische waarde van 14 miljoen dollar voor de lokale horeca, transport en handel. Het levert ook arbeidsplaatsen op.
De lezingen en discussies werden ook goed bezocht met de nadruk op hospitality, duurzaamheid, wellness, projectmeubilair en innovatie. In het bijzonder werd daarbij stilgestaan bij de rol van design in de sociale transformatie en economische ontwikkeling. “Het is duidelijk dat Latijns-Amerikaans design een eigen stem heeft, een uniek perspectief en een energie heeft waarnaar de rest van de wereld op zoek is. Hier worden echte allianties gesloten”, zo zegt Eddy Karmona. De hele stad werd betrokken bij de beurs, van de horeca tot de universiteiten, galeries en culturele instellingen met 35 satelliet exposities. De stad veranderde hiermee in een designplatform. De volgende editie van La Feria De Diseño Medellín powered by imm cologne vindt plaats van 10 tot en met 12 september 2026.