We worden dagelijks overstelpt door alarmerende ontwikkelingen zoals de negatieve rente, de verziekte auto-industrie, het klimaat en nog veel meer. Tussen al dat negatieve wereldnieuws, zorgt onze branche gelukkig voor positieve berichten. Dat bekijkt frances deze keer door een optimistische bril. Ze eindigt met een oproep aan onze lezers en alle andere mensen uit de woonbranche.

Een paar recente cijfers spelen onze branche in de kaart. De grootste gemene deler is dat mensen niet helemaal tevreden zijn met hun huis. Dus is het tijd voor interieurmaatregelen.

“Wat kunnen cijfers toch mooi zijn! 12,6% van de huishoudens vindt hun woning niet sfeervol. Meubelzaken hebben in het tweede kwartaal van 2019 een 11,2% omzetstijging gerealiseerd. Daar kan onze branche wat mee. Het woord ‘verthuizen’ verdient een plaats in de Van Dale!”

Te weinig sfeer?

In 2018 heeft het CBS zijn driejaarlijkse enquête ‘Woon Onderzoek Nederland’ uitgevoerd. De resultaten zijn de afgelopen maand gepubliceerd. Wat blijkt? Huishoudens zijn minder tevreden over hun woning geworden (vooral de huishoudens in huurwoningen). De redenen voor de gestegen ontevredenheid? Het gebrek aan buitenruimte speelt een belangrijkere rol. Tja, dat kun je alleen oplossen door te verhuizen. Maar de indeling van de woning wordt positiever gewaardeerd, terwijl de sfeer van de woning juist meer te wensen overlaat. Met die twee punten kan onze branche scoren! Blijkbaar is er minder behoefte om het huis te verbouwen, muren te slopen en andere drastische maatregelen. De kamers zijn op zich ok. Maar volgens 1 op de 8 huishoudens is de sfeer van het huis voor verbetering vatbaar. Dat is natuurlijk appeltje eitje voor de interieurspecialisten. Zij weten wel weer/ meer sfeer in huis te brengen.

Geen ander huis?

Een tweede opsteker is de onverwacht positieve omzetontwikkeling van onze branche. Die werd zelfs breed uitgemeten op het NOS-journaal en andere kanalen. Als dat geen mijlpaal is! Achter de donkere wolken boven de huizenmarkt schijnt de zon voor de woonbranche. Of nog beter gezegd, SCHITTERT de zon voor de interieurzaken! Als verhuizen geen optie is, dan maar ‘verthuizen’. Wat een geniale woordspeling van InRetail: thuis verhuizen! Dat triggert en spreekt meer aan dan alle cijfers bij elkaar. En het brengt de ‘geblokkeerde‘ consument op een idee: “Inderdaad, waarom niet! Als ik geen uitzicht heb op een ander huis? Dan maar een andere inrichting van mijn huidige woning.” Oftewel: precies doen wat je bij een echte verhuizing zou doen.

Tweede leven

Eigenlijk past verthuizen perfect in het huidige leefklimaat. Het sluit aan op de recycling-mentaliteit. Je doet je huis niet weg, je geeft het een tweede kans. Je huis is zoveel meer dan een woonobject, een investering. De emotionele waarde is niet in geld uit te drukken. (Of is dat een typisch vrouwending: emotioneel gehecht zijn aan je huis?) Hoe vaak wordt er bij een verhuizing niet van alles en nog wat gesloopt? Zie je in twee huizen de nieuwe bewoners OOK de vrij nieuwe keuken en/of badkamer afbreken. En de vloerbedekking eruit halen (die misschien op advies van de makelaar, op het laatste moment vervangen is). Als je dat allemaal door een ecologische bril bekijkt, is verthuizen verreweg een betere optie dan verhuizen. Alles wat er dan uitgaat, is inderdaad aan vervanging toe. Omdat het echt versleten of gedateerd is, of niet meer voldoet aan je huidige behoeften. De tijdsdruk bij een verthuizing ligt waarschijnlijk lager dan bij een verhuizing. Dus is de kans groter dat (een aantal) spullen via de kringloop of een marktplaats een tweede leven krijgen.

DOEN: Woord van het Jaar!

Tenslotte wil ik een oproep doen. Zou het niet geweldig zijn als verthuizen hét ‘Woord van het Jaar’ 2019 wordt? Dat zou pas een opsteker en boost voor de branche zijn! Jaarlijks organiseert Van Dale een wedstrijd naar het beste, mooiste en/of leukste nieuwe woord in de Nederlandse taal. Iedereen kan online zijn favoriete woord(en) insturen, en later stemmen op de genomineerde woorden. Zoals gebruikelijk geldt, hoe meer inzendingen, des te groter de kans om genomineerd én verkozen te worden. Dus waarom zouden we er niet voor gaan? Als iedereen in de branche ‘verthuizen’ zou indienen, moeten we alle andere nieuwe woorden toch kunnen verslaan? Echt, je hebt het binnen 1 minuut geregeld. Dus ik zou zeggen: meteen DOEN!

Zie je het al voor je? Van Dale heeft ‘verthuizen’ uitgeroepen tot hét Woord van het Jaar 2019. Hoe ‘verthuizen’ het nieuws haalt en het gesprekonderwerp op social media fora is?

Wilt u meer artikelen lezen door de bril van Frances? Lees dan hier verder.

Wilt u 26x per jaar ons vakblad Interior Business Magazine met opmerkelijke en enerverende artikelen over de interieurbranche op uw deurmat ontvangen? Abonneer u dan hier op ons magazine!

frances | franpress