BeterBed Holding heeft de cijfers over het eerste halfjaar bekendgemaakt. Een bescheiden groei van 0,6 procent zorgde voor een omzet van 97.2 miljoen euro. De Benelux was hierbinnen goed voor 91.1 miljoen, de New Business voor de overige 6.1 miljoen euro. De teruggelopen omzet vanwege de lockdown tijdens het eerste kwartaal werd gecompenseerd door de online verkoop.

Het tweede kwartaal zag een groei van 15.5 procent in totaal (de Benelux verkoop steeg met 14.2 procent, New Business zelfs met bijna 70 procent). Bruto winst steeg met 5 procent naar 54.3 miljoen euro, de netto winst was voor de eerste zes maanden 4.1 miljoen euro (een stijging van meer dan 43 procent). De orderportefeuille steeg met 11.3 procent naar 24.7 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode in 2020. De online verkoopstijging oogt spectaculair: een stijging van 123 procent zorgt voor 32.7 procent van de totale verkoop. Dit komt zowel door een online stijging van 40.4 procent in het tweede kwartaal in de Benelux als door een stijging van 128 procent in dezelfde periode voor New Business.

De Holding implementeerde de volgende strategie in het eerste halfjaar van 2021:
– Nieuwe winkelformule voor Beter Bed in Nederland vanaf het derde kwartaal.
– Launcering van het label ‘Leazzzy’.
– Stroomlijnen van de organisatie door directie van de Holding en Business te integreren in een en hetzelfde management team.
– Nieuwe nadruk op duurzaamheid, CSR en innovatie is doorgevoerd
– Verkoop van Sängjätten, het Zweedse onderdeel, is succesvol afgesloten.

De geldelijke positie is verder versterkt: een nieuwe overeenkomst met ABN AMRO voor drie jaar is afgesloten voor het vervangen van de huidihe faciliteiten, een herziening van het dividendbeleid voor aandeelhouders (dat nog goedgekeurd moet worden) en een aanpassing van de huidige kredietlening.

Vooruitzichten voor de tweede helft van 2021: ondanks de huidige economische situatie en de onzekerheden over de pandemie voelt de Holding volop vertrouwen om de gestelde doelen van medio 2025 te gaan halen zoals deze verwoord zijn in de Strategy Update van de onderneming.

John Kruijssen, CEO van BBH (op de foto hierboven): “COVID-19  bleef van invloed op het open of dicht zijn van winkels vanaf half december 2020 tot eind april 2021. Dankzij een sterke toename in online shoppen en het succes van winkelen op afspraak plus een soepel verlopen heropening van de winkels heeft de groep de verkoopcijfers van de eerste helft van 2020 kunnen evenaren. Hierop kunnen we verder bouwen aan onze toekomst. We zijn een gezond bedrijf met een goede afspraak met de bank voor de komende drie jaar en een succesvolle verkoop van onze Zweedse activiteiten achter de rug. Nu kunnen we verder met het aanhaken op globale trends binnen de beddenbranche en lanceren we  bijvoorbeeld in het volgende kwartaal een experience store.  Ook het nieuwe label Leazzzy voor het leasen van slaapmeubelen en onze nieuwe CSR strategie gaan van start in het komende kwartaal. We blijven voorzichtig, gezien de pandemie, maar hebben er alle vertrouwen in dat we onze lange termijn ambities voor versnelde groei gaan halen.”