Tijdens de komende editie van Ambiente in Frankfurt (11 tot en met 15 februari) zijn 160 exposanten geselecteerd voor de vermelding Ethical Style. Dit houdt in dat hun producten duurzaam en sociaal verantwoord zijn geproduceerd. Deze bedrijven zijn te herkennen aan bordjes op de stands.

Consumenten willen steeds vaker dat een product dat zij kopen een verantwoorde achtergrond heeft. Ze zijn steeds kritischer op wat ze kopen en willen goed op de hoogte zijn van de materialen, de werkomstandigheden en de manier waarop een product tot stand komt. Retailers merken dit en willen deze informatie graag geven. Winkeliers vragen ook vanuit zichzelf steeds vaker naar duurzame en herbruikbare producten. Ethical Style tijdens Ambiente is hierop gericht.

Van de 160 geselecteerde bedrijven zijn er 85 nieuwe vermeldingen en 75 die het label al eerder ontvingen en het voor 2022 opnieuw hebben gekregen. De selectie gebeurt door een jury van experts die bedrijven beoordeelt op ecologische en sociale criteria. De bedrijven met het Ethical Style label zijn te vinden op de site van Ambiente en ze krijgen dus een bordje dat goed zichtbaar is op de stand.

Er zijn zes onderverdelingen waardoor een bedrijf aan het label kan voldoen: Milieuvriendelijke materialen, grondstofbesparende productie, eerlijke en sociale productie, recycling/upcycling design, met de hand gemaakt en duurzame innovatie. Hoe meer van deze zes wordt aangevinkt, hoe groter de kans op een vermelding. De jury bestaat uit Christina Bocher (DEKRA Assurance Services GmbH), Kees Bronk (CBI, Center for the Promotion of Imports from Developing Countries), Lutz Dietzold (German Design Council), Max Gilgenmann (expert for textile sustainability criteria), Sabine Meyer (Side by Side, Caritas Wendelstein Werkstätten) en Mimi Sewalski (avocadostore.de).

Voorbeelden van bedrijven die het label hebben gekregen zijn Originalhome, Vasap Design en Koziol. Laatstgenoemde is al jaren voorloper in het gebruik van bio-based materialen en heeft nu cellulose fiber en thermoplastic ontwikkeld als materialen die volledig herbruikbaar zijn.

Ook zijn er opnieuw producten gemaakt door vluchtelingen te zien tijdens de beurs. MADE51 is de naam van dit project dat een initiatief is van UNHCR (de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties). Handgemaakte accessoires voor thuis en als mode item zijn te zien in de Galleria 0 van het beurscomplex in Frankfurt. Deze producten komen uit vluchtelingenkampen in meer dan 30 landen van over de hele wereld. Deze showcase heeft al geleid tot samenwerkingen met internationale merken die de vluchtelingen betalen voor hun werk en hun werk en toewijding erkennen en promoten.

Via deze link zijn de Ethical Style deelnemers te vinden:  

ambiente.messefrankfurt.com/ethicalstyle-exhibitors