In het verleden werd duurzaamheid vaak geassocieerd met geitenwollen sokken, fairtrade en activisten die zich inzetten voor het milieu. Echter, deze opvatting is achterhaald, want duurzaamheid omvat veel meer dan dat.

Het strekt zich uit tot concepten zoals circulariteit, transparantie, energieverbruik en het voorkomen van een groeiende afvalberg. Tegenwoordig biedt de technologische vooruitgang talloze mogelijkheden om als bedrijf stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid.

Maar hoe pak je dit aan met jouw onderneming?

Je begint met het bepalen van een duurzaamheidsstrategie dat jouw visie beschrijft en hoe je dit wilt realiseren. Bepaal welk deel van de keten jouw aandacht krijgt en hoe je dit stapsgewijs gaat uit bouwen. Wil je in het ontwerptraject al nadenken over de afbreekbaarheid van producten of ga je in je supply chain minder impact maken? Door dit te integreren in je strategie wordt iedereen bewust van het onderwerp en wordt het er niet ‘even bij gedaan’. Maak het wel behapbaar en kies een paar onderdelen waar je stappen in gaat zetten. Belangrijk is om te focussen en niet alles tegelijk te willen doen.

Je wilt zicht hebben op duurzaamheid binnen jouw keten. Het is cruciaal om te weten waar alle materialen en producten vandaan komen dus zorg voor transparantie en data. Dit inzicht stelt je in staat om gericht te handelen. Je moet weten van welk bos die ene tafelpoot vandaan komt of hoe het katoen van jouw sierkussen collectie is geverfd. Werk niet alles in één keer af, maar neem stapsgewijze verbeteringen en schakel hierbij hulp in.

Ten slotte draait het om eerlijke communicatie. We kennen allemaal de voorbeelden van kledingmerken die zichzelf overschreeuwden, zoals H&M met een duurzaamheidsclaim die ze niet konden waar maken. Wees open over jouw visie en inspanningen op het gebied van duurzaamheid.

Zie duurzaamheid als een kans en een uitdaging, niet als een probleem of kostenpost. Het biedt mogelijkheden om jouw bedrijf te onderscheiden en een positieve impact te maken op de wereld. Door strategisch te denken, transparant te zijn en eerlijk te communiceren, kun je met jouw onderneming een significante bijdrage leveren aan een duurzamere toekomst. Dus, laat die oude geitenwollen sokken achter je en omarm de veelzijdigheid van duurzaamheid!

Meer weten? Luister de podcast van retailpeper https://open.spotify.com/episode/5Wy3YtTkpKsmBp9w9XiZT4?si=977c59e1ac884b1c

Of volg een dag workshop om zelf meteen stappen te zetten. https://www.retailimpuls.com/duurzaamheid