Van 26 tot en met 29 oktober 2025 vindt in Keulen de allereerste editie plaats van idd cologne, interior design days cologne. Deze nieuwe premium designbeurs kiest bewust voor een stedelijke aanpak: niet in één centraal beursgebouw, maar verspreid over de stad. Zo ontstaat volgens de organisatie een inspirerende mix van circa 100 merkpresentaties, een inhoudelijk programma en ontmoetingsmomenten, direct in de stedelijke omgeving waar mensen wonen en werken.

Volgens Maik Fischer, Director van idd cologne, draait het nieuwe concept om nabijheid, beleving en dialoog: “Rond 100 toonaangevende merken uit de residentiële, hospitality- en zakelijke interieursector tonen hun collecties op uiteenlopende locaties in Keulen. Zo creëren we een inspirerend platform voor merken en professionals, en verstevigen we de positie van Keulen als designstad van formaat in Europa.”

Keulen als ‘catwalk voor design’
Het evenement zet nadrukkelijk in op de integratie van stad en interieurdesign. Bekende plekken zoals Design Post Köln, een gevestigde ontmoetingsplaats voor de internationale designwereld, en de Stoff-Pavillon Moeller, een iconisch gebouw van Wilhelm Riphahn uit de wederopbouwperiode, vormen de podia voor gerenommeerde exposanten. Onder de deelnemers bevinden zich namen als Bielefelder Werkstätten + IP, Bretz, COR, Evavaara Design, Hem, Kettnaker, KFF, Lammhults, Mobitec, Möller Design, Ruhe & Raum en Thonet. Bijzonder is de tijdelijke “Light Hall” in machwerkhaus köln, volledig gewijd aan verlichting. Hier presenteren merken als Baltensweiler, Buschfeld, Casambi en Oligo hun nieuwste producten, prototypes en bijzondere collecties. Naast tentoonstellingen biedt de Light Hall ook lezingen, workshops en trainingen rond het thema smart building.

Design door de hele stad
Een netwerk van ruim 20 showrooms en partners verspreid door Keulen sluit zich aan bij idd cologne. Zo openen onder meer de Bretz Store, JAN KATH, smow met bulthaup en Stoll Wohnbedarf + Objekt hun deuren voor bezoekers. ”Hierdoor ontstaat een dynamische designroute door de stad, waar zowel professionals als designliefhebbers diverse merken in een authentieke setting kunnen beleven,” aldus Fischer.

 

Inspiratie en netwerken
Het inhoudelijke programma van idd cologne combineert kennisdeling en netwerken. Paneldiscussies en lezingen behandelen actuele trends in interieur en architectuur, onder leiding van gerenommeerde experts. Architonic verzorgt bovendien sessies op geselecteerde locaties. Om de dag af te sluiten zijn er happy hour-evenementen met muziek, die in een ontspannen sfeer ruimte bieden voor ontmoeting en uitwisseling. ”Zo ontstaat een unieke synergie tussen stedelijke cultuur en exclusief design.”

Toegankelijk voor vakpubliek én publiek
idd cologne is volgens de organisatie  bewust opgezet als open platform: niet alleen vakbezoekers, maar ook particuliere designliefhebbers zijn welkom. De hoofdlocaties zijn dagelijks geopend van 10:00 tot 19:00 uur. Toegang is gratis, tickets zijn online te reserveren of eenvoudig ter plekke te verkrijgen via QR-code.

Met dit vernieuwende concept wil idd cologne de stad Keulen voor vier dagen transformeren in een levend designpodium en de basis leggen voor een jaarlijks terugkerend evenement met internationale uitstraling.
Meer informatie over deelnemende locaties en gratis tickets is te vinden op: www.idd-cologne.com/en.