IKEA lanceert dit jaar Bring Back Friday als reactie op de populaire uitverkoop Black Friday. Met deze campagne wordt extra aandacht gevraagd voor de nieuwe Meubel inruilservice van de Zweedse woonwinkel. IKEA koopt meubelen die nog in goede staat zijn van klanten terug voor een gereduceerd bedrag, om daar weer een nieuw thuis voor te vinden via de bekende Koopjeshoek. De Meubel inruilservice is vanaf nu beschikbaar in alle Nederlandse winkels en draagt bij aan de ambitie van IKEA om tegen 2030 circulair en klimaatpositief te zijn.

Door de Meubel inruilservice te lanceren rondom Black Friday – een dag die wereldwijd wordt geassocieerd met overmatig consumeren – wil IKEA haar klanten extra stimuleren om hun meubelen terug te verkopen. De campagne Bring Back Friday loopt van 20 november tot en met 3 december.

Op IKEA.nl kunnen klanten de meubelen en de staat ervan invoeren om vervolgens een vrijblijvend prijsvoorstel van IKEA te krijgen. Dat varieert tussen de dertig en vijftig procent van het oorspronkelijke aankoopbedrag. Als de staat van de meubelen bij het inleveren in de winkels overeenkomt met de online ingevoerde informatie, dan krijgen zij een IKEA tegoedbon ter waarde van het prijsvoorstel. De tegoedbon is onbeperkt geldig, waardoor klanten de tijd krijgen om goed na te denken over de producten die ze nodig hebben en een impulsaankoop kunnen voorkomen. IKEA verkoopt de meubelen weer in de Koopjeshoek voor dezelfde prijs als de waarde van de tegoedbon en rekent dus geen extra marge.

”Met deze service realiseren we in onze winkels een tweedehands meubelaanbod van goede kwaliteit. De service maakt het voor zowel de verkoper als de koper gemakkelijk en financieel aantrekkelijk om een duurzame keuze te maken. Het is een stap binnen onze ambitie om circulair te worden, dit jaar willen we 20.000 producten op deze manier een tweede leven in een nieuw thuis geven”, aldus Hanneke van de Vijfeijke, Sustainability Manager IKEA Nederland.