Met onder meer STER spots lanceert INretail de campagne #samenstaanwesterk om consumenten te attenderen op de winkels die open zijn.

Winkelen is anders met het 1,5 meter protocol, maar ook nu houden ondernemers de focus op tevreden klanten. Onderzoek maakt duidelijk dat de adviezen uit het veiligheidsprotocol van INretail worden gevolgd. De winkelondernemers constateren dat 88% van de consumenten zich in de winkel aan de richtlijnen houdt en 10% noteerde ‘neutraal’.

Consumenten kopen meer lokaal en gerichter. De winkels zijn er klaar voor. Er wordt ingezet op een hoge klanttevredenheid en retailers zijn actief met sociale media, kopen op afspraak en thuisbezorgservice. Deze elementen ook komen terug in de spots die de komende periode te zien en te beluisteren zijn in de reclameblokken van de publieke zenders op radio en televisie.

INretail plaatste ze op https://www.inretail.nl/samenstaanwesterk/ evenals de praktijkaanpak van collega ondernemers ter inspiratie voor anderen. Maandag (vandaag) wordt er een SOS-pakket (Samen Online Sterk) met verdiepende adviezen aan toegevoegd. De brancheorganisatie wil retailers stimuleren digitale kansen volop in te zetten.

Ondernemers doen inmiddels positieve ervaringen op met het reserveren van persoonlijke koopmomenten of tonen de klant thuis het aanbod in de winkel via live verbindingen. Ook apps die een artikel in de thuissituatie projecteren of online modeshows zijn inspirerend voor consumenten.  Online platforms waar het aanbod van lokaal samenwerkende ondernemers is verzameld en gekoppeld aan een bezorgservice kunnen rekenen op de sympathie van consumenten.

Voor de winkels is dinsdag een belangrijke dag. Dan wordt duidelijk of de strenge corona regels in ons land soepeler kunnen. De non-food retail is er klaar voor en blijft haar klanten op een veilige manier een optimale koopervaring bieden, zo stelt de branche.