Het is een hele lijst waar je als woonwinkel aan met voldoen om nog steeds bezoekers te mogen ontvangen. INretail maakte een checklist, dit zijn de eisen:

Buiten
† Buiten of op de ramen bij binnenkomst wordt via posters en/of borden aan mensen kenbaar gemaakt dat ze de richtlijnen van het RIVM in het kader van Corona in acht moeten nemen.
† Bij grote drukte is op de eigen parkeerplaats een medewerker aanwezig die consumenten aanspreekt als ze zich niet aan de richtlijnen houden. Indien nodig wordt het verkeer geregeld op de parkeerplaats zodat mensen niet te veel bij elkaar komen.

Bij het binnentreden van de winkel
† Bij binnenkomst worden klanten aangesproken (op gepaste afstand) en geattendeerd op de richtlijnen en regels.
† Er wordt geteld hoeveel klanten er binnen zijn. Er wordt daarbij rekening gehouden met 25m2 per klant.
† Als er meer dan de toegestane klanten binnen zijn, dient men buiten te wachten. Een medewerker bij de entree ziet erop toe dat deze mensen minimaal 1,5 meter uit elkaar staan.
† Tevens staat hier een bord en/of poster waarop de bezoekers worden geattendeerd op deze regel.
† Klanten mogen met slechts met maximaal 2 personen per gezin de winkel in. Klanten worden opgeroepen kinderen en huisdieren thuis te laten.
† Bij de entree worden mensen tevens met grote posters en/of borden geattendeerd op de regels en richtlijnen waar men zich aan dient te houden (1,5 meter minimale afstand, geen contante betalingen , oproep voor naleving van de regels en luisteren naar aanwijzingen van de medewerkers). Posters worden door je brancheorganisatie ter beschikking gesteld.

In de winkel
† Mensen wordt gevraagd gepaste afstand te houden van elkaar en van de medewerkers, minimaal 1,5 meter.
† Bij adviesgesprekken aan tafel: er wordt rekening gehouden met minimaal 1,5 meter afstand. De tafel wordt na ieder adviesgesprek gereinigd.
† Middels posters en/of borden worden mensen continue geattendeerd op hun verantwoording en de regels en richtlijnen.

† Op meerdere plekken in de winkels kunnen mensen hun handen desinfecteren met zeep of alcoholgel.
† De horeca- en/of koffiehoek is gesloten.
† Workshops en demonstraties worden niet gegeven.
† Kinderspeelhoeken zijn gesloten.

Kassa
† Bij kassa’s staan borden en/of posters met de regels en richtlijnen.
† Bij de kassa wordt door middel van strepen op de vloer minimaal 1,5 meter afstand gehouden tussen iedere klant.
† Iedere kassaplek is afgeschermd met een plexiglazen of hardplastic wand. Ook wordt de afstand tussen de kassamedewerker en de klant nog verder vergroot door extra hekken voor de kassa’s.
† Er zijn geen kassa’s direct naast elkaar open om ook tussen klanten voldoende afstand te houden.
† Pinautomaten worden na ieder gebruik gereinigd.
† Er staan ‘verkeersregelaars’ bij de kassa zodat opeenhoping wordt voorkomen.
† Inpaktafels zijn gesloten.

Algemeen
† Via websites en social media worden klanten geïnformeerd over de maatregelen en richtlijnen.
† Consumenten worden gestimuleerd om online of op afstand te bestellen, indien er een webwinkel beschikbaar is.
† Openingstijden van winkels worden duidelijk aangegeven.
† Commerciële campagnes zijn voor een groot deel ‘on-hold’ gezet om klantenstromen zoveel mogelijk te beperken.
† Ophalen van online bestelde pakketten in de winkel wordt afgeraden net als retourneren van online aangekochte producten.

Medewerkers
† Er is veel aandacht voor de medewerkers (en hun thuisfront). Ondernemers, leidinggevenden en collega’s zijn hierop met elkaar alert. Er wordt ook duidelijk opgeroepen oog te hebben voor elkaar in deze tijden.
† Medewerkers hebben duidelijke instructies en richtlijnen gekregen over hygiëne en veiligheid.
† Medewerkers zijn extra goed zichtbaar voor klanten.
† Op iedere afdeling is een medewerker aangesteld die zorg heeft voor veiligheid en hygiëne van collega’s én klanten.
† Medewerkers krijgen dagelijks een update over instructies en werkwijzen van hun leidinggevende/ondernemer.
† Medewerkers hebben duidelijke richtlijnen over desinfectie, afstand houden en andere voorzorgsmaatregelen.
† Handzeep, plastic handschoenen en andere middelen zijn ter beschikking gesteld.
† Pauzes voor medewerkers zijn meer verspreid over de dag en in de kantine zit men minimaal met een lege stoel naast zich (bij voorkeur 2). Ook hier geldt de regel van minimaal 1,5 meter afstand.
† Voor ontvangst goederen zijn speciale richtlijnen opgesteld. Men houdt voldoende afstand, de bezorger plaatst de goederen buiten en de medewerker brengt ze daarna binnen.
† Als medewerkers zich niet lekker voelen of ziekteverschijnselen hebben, worden ze naar huis gestuurd of dienen thuis te blijven.

Spreek bij bezorging/plaatsing het onderstaande af met de klant:
• Wij nemen met elke afgesproken klant een dag van te voren contact op om te informeren of de gemaakte afspraak door kan gaan.
• Wij vertrouwen op de eigen verantwoordelijkheid van onze klanten en gaan er dan ook van uit dat klanten zelf hun afspraak afzeggen als er verandering komt in de gezondheidssituatie. Onze monteurs hebben het recht om, bij twijfel, de levering niet uit te voeren.
• Wij houden de gezondheid van onze buitendienstmedewerkers goed in de gaten. Als één van hen één van de eerder genoemde klachten heeft sturen wij de betreffende medewerker direct naar huis.
• Voordat bezorgen/stoffeerder binnenkomt desinfecteert hij zijn handen.
• Contant geld wordt niet aangenomen. Er kan alleen gepind worden.
• Onze monteurs zullen geen handen schudden en fysiek contact met de klant vermijden.
• Wij vragen de klant om gepaste afstand te houden (minimaal 1,5 meter) en om bij grotere montageklussen zoals vloeren, keukens of kasten niet in dezelfde ruimte als onze monteurs te verblijven.
• Onze monteurs zullen bij het afleveren en plaatsen handschoenen dragen.