Uit de vorige week verschenen Raambekleding Marktmonitor 2023 van marktdata.nl blijkt dat de vraag naar raambekleding in het corona jaar 2020 sterk was toegenomen. In het jaar 2021 stabiliseerde de markt voor raamdecoratie en in het afgelopen jaar was er sprake van een lichte daling. Als gevolg van de huidige hoge inflatie en energie crisis is isolerende raambekleding razend populair geworden.

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over raambekleding voor binnenshuis in de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. De analyses hebben betrekking op bijna 100 miljoen zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan raambekleding voor binnenshuis.

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan raambekleding blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim twee miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van raambekleding. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog “slechts” 1,5 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim twee miljoen keer gezocht naar raambekleding. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 34 procent toegenomen. Het zoekvolume groeide in het jaar 2020 met 54 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met drie procent daalde. In het jaar 2022 nam het zoekvolume met 11 procent af ten opzichte van het voorgaande jaar. De sterke groei van het aantal zoekopdrachten in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie waarin de aandacht voor het interieur in huis en de woonomgeving sterk aan populariteit won. De stabilisatie en daling van het zoekvolume in de periode daarna is een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgde de inflatie, oorlog in Oekraïne en economische onzekerheid in het afgelopen jaar ervoor dat de consument de hand op de knip houdt.

Aanvankelijk kende het productkenmerk lichtdoorlatend een boven gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume. Sinds het najaar van 2021, toen de energieprijzen begonnen te stijgen, groeide de interesse in raambekleding zeer sterk. Momenteel zien we bij de meeste productkenmerken een nominale daling van het voortschrijdende jaarlijkse zoekvolume. Alleen het zoekvolume van isolerende raambekleding ontwikkelt zich nog sterk positief. Momenteel is de interesse in isolerende raambekleding circa twee en een half keer zo groot als een jaar geleden, toen er ook al sprake was van een sterke groei.

Wil je actuele informatie over de oriëntatie van de consument op raambekleding? Informatie over de marktverhoudingen en trends op het gebied van soorten raamdecoratie, ruimtes, woonstijlen, kleuren, materiaalsoorten, overige productkenmerken en opties? Ranglijsten met de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen van verschillende soorten raambekleding en de jaarlijkse verschuivingen? Je leest het in de 210 pagina’s tellende Raambekleding Marktmonitor 2023 van marktdata.nl.