Locatus is een onderzoeksbureau gericht op retail en onlangs heeft het bureau een factsheet gepubliceerd over  kengetallen van de Nederlandse retailmarkt anno 2023. Locatus brengt bijvoorbeeld in beeld welke winkelgebieden ‘gezond’ zijn en hoe de brancheverdeling in een gebied is. Dus van modewinkel tot kapper, van restaurant tot benzinestation of van schoenwinkel tot supermarkt. Woonwinkels maken ook deel uit van de rapportage.

In het algemeen gesteld: ons land kent op het laatste meetmoment (1/1/23) in totaal 212.047 fysieke verkooppunten. Met in totaal ongeveer 42.7 miljoen vierkante meter aan winkeloppervlak, waarvan gemiddeld per provincie 6 procent leegstaat. Locatus onderscheidt 221 verschillende branches die onder andere verkopen via 1.796 ketens. Dit is 24 procent van het totale aantal verkooppunten. Het bureau onderscheidt de verkooppunten in 4 groepen van groot naar kleiner: centraal winkelgebied, ondersteunend winkelgebied, grootschalige concentratie (5 of meer winkels die ieder gemiddeld groter zijn dan 500 vierkante meter) plus speciale locaties als Schiphol of outlet centers samen in de categorie overig en als laatste de verspreide bewinkeling buiten deze gebieden. Centraal is goed voor bijna 44 procent van de winkels, gevolgd door verspreid met bijna 35 procent. Ondersteunend is bijna 19 procent en overig is bijna 3 procent.

Het aantal passanten in winkelgebieden daalt al sinds 2013, met de scherpste daling tussen 2019 en 2020. Het opkrabbelen gaat nog steeds moeizaam: in 2022 was het aantal passanten nog steeds maar de helft van 2013. Online shoppen, de pandemie, redenen kan men zelf verzinnen voor deze terugval. Locatus heeft een Retail Risk Index voor het vestigen van een winkel. Hieruit blijkt dat men het minste risico op te weinig passanten loopt door zich te vestigen in kleinere, ondersteunende winkelcentra die gericht zijn op boodschappen. Hier is de leegstand ook het kleinst aldus Locatus. De centrale winkelgebieden in middelgrote steden zijn het meest kwetsbaar als vestigingsgebied.

Wat ook opvalt: tien jaar geleden werden leegstaande winkels vaker ingevuld door bijvoorbeeld horeca dan nu. Er staan nu meer winkels leeg dan dat er bijvoorbeeld horeca voor in de plaats komt. Ook hier spelen de pandemie en personeelstekorten ongetwijfeld een rol. Nederland filialenland, maar dit cijfer blijft al 10 jaar lang stabiel rond de 20 procent van alle winkels. Ook het landelijk gemiddelde leegstandspercentage is al 10 jaar vrij stabiel tussen de 6 en 8 procent. De meeste winkels staan leeg in Limburg (10,5 procent), de minste in Friesland (3,5 procent).

En dan de hamvraag: hoeveel procent van het totale aantal winkels zit in de categorie in en om het huis? Dat is volgens Locatus ongeveer 12 procent. Dus 12 procent van 212.047 fysieke verkooppunten is…drukke dag geweest vandaag…even nadenken…: 25.446 winkels.

www.locatus.com