Livingfurn is trendsettend met nieuwe collecties en de vernieuwde showroom in Elst

Merkbeleving staat centraal bij BRIX

Net als vrijwel alle andere bedrijven in de interieurbranche ging het de afgelopen 18 maanden goed met de omzet van Livingfurn in Elst. Net als andere ondernemingen met productie in Azië hebben Matthijs Bakker en Raymond Klein, respectievelijk Algemeen Directeur en Sales Directeur van Livingfurn, te maken gehad met uitdagingen: niet kunnen reizen, ontwerpen op afstand en vertragingen in levertijd. Het bedrijf heeft de uitdagingen kunnen beantwoorden en de nieuwe collectie van het merk BRIX is daar het resultaat van. Matthijs: “Door de pandemie hadden we extra tijd om naar de collecties en de showroom te kijken. Het resultaat mag er zijn, vind ik.”

Tijdens een rondleiding door de vernieuwde showroom in Elst legt Matthijs uit: “Met het wegvallen van de beurzen vorig jaar en het tijdelijk sluiten van de winkels van onze klanten hadden we tijd over om nog beter naar de collecties van Livingfurn en BRIX te kijken. De showroom hebben we voorzien van nieuwe vloeren, nieuw behang en andere aanpassingen. Daar was nu budget en tijd voor omdat we niet naar Brussel en Keulen konden gaan.” Normaal zou hij meerdere keren per jaar reizen naar Azië om met de lokale producenten afspraken te maken over de nieuwe collectie. Ook het ontwerpen vond altijd voor een deel op de productielocaties plaats, gedreven door de inspiratie ter plekke. Dit viel weg vanwege de reisbeperkingen rondom COVID-19. “We hebben hier in Elst ontwerpen getekend en colour swatches gemaakt van de finishing die we wilden hebben op het meubel en we hebben dagelijks uren met producenten  gesproken via videobellen. Gek genoeg heeft de gedwongen afstand wel geleid tot een hoger niveau van de ontwerpen, zo vind ik. Toch vanwege de extra tijd die we konden nemen voor het uitwerken van details.” Ook op een ander vlak moest het contact noodgedwongen op afstand verlopen: kwaliteitscontrole. “Ook hier hebben we via videobellen een mouw aan weten te passen. Bijvoorbeeld voor het meten van vocht in tafelbladen zei ik: zet de vochtmeter maar op het blad en laat mij de waarden van de meter maar zien. Het bleek zeer doeltreffend te werken.”

 

Profilering

Met de nieuwe collecties van BRIX en Livingfurn wil het bedrijf de nek uitsteken in vergelijking met voorheen. Raymond: “We waren altijd meer trendvolger dan trendsetter. Nu kiezen we er voor om ons te profileren, om BRIX als merk nog steviger in de markt te zetten met een eigen identiteit. De upgrading van de showroom en het experience center hier in Elst, waar retailers, maar ook consumenten zelf de verschillende combinaties van meubelen kunnen bekijken en beleven, laat dit ook zien.” Matthijs vult aan: “Tijdens onze huisshow zal alles er piekfijn uitzien. Ik durf te stellen dat we nu een van de mooiste showrooms van Nederland hebben. De collecties zijn meer onderscheidend dan ooit tevoren en we hebben de nieuwe modellen gedeponeerd. Daar hadden we nu ook meer tijd voor.”

Matthijs: ”Voor de pandemie was de kwaliteit een 9, nu is de kwaliteit een 10. Dat durf ik gerust te stellen”

Marge gunnen

Wat maakt Livingfurn als groothandel en leverancier nu interessant om mee te werken als winkelier? Raymond antwoordt direct: “De marge die we voor de winkelier overlaten. Ze moeten onder alle omstandigheden kunnen verdienen aan het verkopen van onze collecties. Dat houden we altijd voor ogen en heeft er voor gezorgd dat we sinds 1999, toen we begonnen met het bedrijf, enorm gegroeid zijn in heel Europa.” Als extra eigenschap waarin Livingfurn zich onderscheidt noemt Matthijs de constante kwaliteit van de geleverde meubelen: “Dat begon al destijds met het inkopen van teak in Indonesië en hebben we door kunnen trekken naar al onze verdere productielocaties. De kwaliteit van onze meubelen kent geen afwijkingen. Zeker nu niet meer, met het dagelijkse bellen. Voor de pandemie was het een 9, nu is de kwaliteit een 10. Dat durf ik gerust te stellen.” Raymond: “Daarnaast hebben we tijdens de pandemie de samenwerking met de grote retailers enorm vergroot, vele kwamen hier om de diverse mogelijkheden te bespreken om zo hun eigen collectie te samen te stellen. Dan is het super om te zien, dat wat we samen in begin van het jaar hebben ontworpen nu al in het najaar op de winkelvloeren staat!”

   

Creatief proces

Raymond en Matthijs schetsen hoe het creatieve proces bij Livingfurn verloopt. Raymond: “Voor de nieuwe collectie van BRIX is het een mix van nostalgie, van retro vormen en materialen en wat we om ons heen zien. BRIX staat voor zonnig en positief.  Vandaar dat we in de brochure ook surfplanken prominent in beeld brengen. Surfen staat voor positief, sportief en energie. Dat willen we uitstralen met de collectie van BRIX. We hebben de bestaande modellen vernieuwd met inachtneming van onze productiemogelijkheden in India.” Matthijs: “Concreet gesteld maken we met z’n tweeën een schets en binnen 4 weken levert onze fabriek een sample. We kijken of de formaten kloppen, of het meubel in verhouding is en borduren daar op voort. Onze rol als producent is het afgelopen  jaar echt meer naar voren gekomen doordat we zo snel met een prototype kunnen komen, met name voor de ketens die bij ons inkopen. Een Duitse klant zei laatst: jullie zijn echte meubelmensen, de maten van het nieuwe meubel kloppen helemaal. Dat is goed om te horen.” Raymond: ”Uiteraard is het zo dat  de mooie setting van een meubelstuk zorgt voor de verkoop, maar het maskeert ook vaak de kwaliteit. Wij draaien dat om: eerst de kwaliteit op orde en dan pas ‘het perfecte plaatje’ maken.”

De ‘Sunset Dreams’ collectie bestaat uit stijlvolle, vintage vormen en materialen in een ongedwongen, speelse stijl met een knipoog naar de sixties.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Livingfurn is sociaal zeer betrokken bij de families in India en Indonesië die voor het bedrijf produceren. Matthijs: “We hebben een sterke persoonlijke band met de mensen daar. We zorgen voor hen, ook toen de opdrachten hier stokten vorig jaar. We hebben hen gewoon doorbetaald, ook al was er niets om te maken. We hebben gezorgd voor beademingsapparatuur voor medewerkers en hun familieleden die werden getroffen door het virus. Voor ons is het vanzelfsprekend, we voelen ons altijd verantwoordelijk voor hun welzijn.” Raymond: “Laat dat filmpje eens zien dat ze je op jouw verjaardag stuurden, dat is zo mooi…” Matthijs toont op zijn telefoon hoe de medewerkers rond een taart met zijn naam er op uit volle borst stralend Happy Birthday staan te zingen. Matthijs: “We helpen hen zoveel mogelijk met medicijnen, onderwijs en andere voorzieningen. De winkelier merkt daar niets van in zijn marges, we doen het voor eigen rekening. Omdat we vinden dat het zo hoort.”

”Een Duitse klant zei laatst: jullie zijn echte meubelmensen, de maten van het nieuwe meubel kloppen helemaal. Dat is goed om te horen”   –Matthijs Bakker

Merkbeleving

Het streven is nu om de merkbeleving van zowel Livingfurn als groothandel en BRIX als lifestyle merk extra te verhogen. Raymond: “Dat komt ook terug in de presentatie in de winkel van de nieuwe BRIX collectie. We willen geen shop in shop constructie meer zoals voorheen, maar een Branded Space: in overleg kijken we hoeveel ruimte er beschikbaar is in de winkel en die richten we in met BRIX. De winkelier blijft de baas in eigen winkel, wij dringen geen presentatie van een vast formaat op. In plaats van een podium met de meubelen er op in een vaste opstelling kijken we naar kleuren, behang, zichtlijnen, visuals. Aanpassen aan de beschikbare ruimte. Het is heel flexibel om zo in te richten. Klanten kunnen online ons fotomateriaal voor BRIX gebruiken op hun site en op de socials en we merken dat dit de koopbereidheid bij consumenten verhoogt. De flexibele manier van presenteren en de marketing ondersteuning hebben ons de afgelopen tijd nieuwe klanten opgeleverd. Het klinkt dubbel, maar de pandemie gaf ons de kans om te bewegen en daar zijn we in geslaagd. Sterker nog, we zijn als een raket de hoogte ingegaan.” Matthijs: “Maar we houden vast aan onze grondregel: afspraak is afspraak, we willen de betrouwbaarste partner zijn voor klanten.”

 

Logistiek

Ook op het gebied van voorraadbeheer wil Livingfurn betrouwbaar en transparant zijn voor klanten. Raymond: “Klanten kunnen via onze site inloggen en krijgen in real time te zien wat er voor hen klaarstaat en wanneer ze het gaan ontvangen. Alle voorraden zijn ook voor hen te zien. Dit geldt ook voor onze buitenlandse klanten: tailor made feeds via een API koppeling. Alle denkbare koppelingen kunnen nu in house gerealiseerd worden zodat we nog sneller de klant kunnen voorzien van de juiste koppeling. Ons laatste project wat nu in de afronding fase zit is de koppeling tussen de diverse platforms, zoals Colijn, LogicTrade, SHD en E meubel waar veel van onze klanten mee werken. Met deze koppeling kunnen de retailers via hun eigen systemen al onze productinformatie, order statussen en voorraadinformatie hun bestellingen automatisch plaatsen. Zo worden de orders automatisch ingeschoten en kan er dus 24/7 besteld en gecheckt worden in hun eigen systemen. Het is een flinke investering maar het bespaart veel werk en dus kosten.” Matthijs: “Ik zeg nu zelfs: de collectie en de uitstraling daarvan staan binnen ons bedrijf bovenaan maar IT service is inmiddels nummer twee van waar we ons op richten. Zonder die service hebben we geen groepen of ketens als klant. Zelfstandige winkeliers zien nu ook het belang van een webshop. We nemen hier het voortouw in en hebben iemand aangenomen voor de digitale ondersteuning van de zelfstandige winkeliers.” Onvermijdelijke vraag: hoe gaat Livingfurn met de opgelopen levertijden om? Matthijs: “We zijn een grote partij en komen daardoor eerder aan de beurt bij transporten dan andere partijen. Maar ook wij hebben met dit probleem te maken, ook al valt de vertraging tot nu toe relatief mee.”

Finesses

Wat de nieuwe collectie van BRIX onderscheidt is dat het nog meer een eigen gezicht heeft: vrolijk, eigentijds en prettig om te zien, geschikt voor elk interieur aldus Matthijs en Raymond. “We zijn hard gegroeid de afgelopen twee jaar. Consumenten kopen BRIX vanwege de finesses in het ontwerp die hen aanspreken. We horen het ook van klanten: we plaatsen het in de winkel en het wordt direct verkocht. Het ontwerp van de collectie klopt, de items passen bij elkaar, de details maken het verschil in de uitstraling”, zo voegt Matthijs toe. Livingfurn stond op de beurs M.O.W. in Bad Salzuflen en neemt deel aan de komende edities van Meubelbeurs Brussel en IMM Keulen. Raymond: “We kijken uit naar de beurzen. Ik merk dat winkeliers er weer op uit willen trekken, nieuwe dingen willen zien. We gaan BRIX via de beurzen verder presenteren in Europa. Dankzij de rebranding van BRIX in 2019 hebben we ook de rest van de collectie van Livingfurn kunnen veranderen. Ik zie dan ook duidelijk een synergie, een kruisbestuiving tussen de collecties.” Matthijs, tot slot: “Deze synergie komt alles binnen het bedrijf ten goede, ook in wat we de klanten kunnen bieden.”

Livingfurn / Brix

Meubelbeurs Brussel 

HALL 8 STAND 310/312

www.brix-collection.com

 

Raymond: “We kijken uit naar de beurzen. Ik merk dat winkeliers er weer op uit willen trekken, nieuwe dingen willen zien”

 

Dit artikel is gepubliceerd in Interior Business Magazine, editie 6 oktober 2021.

Tekst: Ingmar van der Hoek, Interior Business Magazine, Business Content Media BV

Foto’s: Ed Buying, Interior Business Magazine, Business Content Media BV / Buying Images

 

Copyright
© 2021 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.