Met andere woorden, bezoekers kunnen elkaar fysiek ontmoeten van 24 tot en met 28 maart in het expocenter van Villepinte in Parijs, maar voor zij die geen tijd of zin hebben om af te reizen is er een digitaal platform. Re-Connect, Re-Invent en Re-Veal is dan ook het thema van deze editie die van januari opschoof naar de huidige datum eind maart. Inspiratie opdoen en inkopen.

De organisatie verwacht deze keer 6.000 merken en meer dan 300.000 inkopers in Parijs, plus vele bezoekers via de site en de socials Het afgelopen jaar waren dit er meer dan 2 miljoen, volgens de beursorganisatie. Een deel van deze digitale ondersteuning bestaat uit een abonnement op de Maison& Objet Academy: lezingen, workshops en presentaties die dus exclusief zijn voorbehouden aan betalende kijkers.

De beurs houdt ook vast aan het ontdekken en promoten van nieuw ontwerptalent. Dit jaar wordt de spotlight met name gericht op jonge designers uit Japan met de Rising Talents Awards. Franklin Azzi is de M&O Designer of the Year en zal werk laten zien dat te maken heeft met…werken. Het centrale trendthema van de beurs is in maart New Luxury: of in de overdrive met Über Luxury, waarbij vakmanschap en nieuwe technologie worden gecombineerd in een mix van verleden en toekomst, of in de vorm van Lux Populis, waarbij straatcultuur, social media en inclusiviteit hoogtij vieren.

The Invisible Collection is een verzameling van ontwerpen waarbij duurzaamheid een grote rol speelt. Het gevoel bekruipt dat de organisatie dit zuchtend heeft toegevoegd aan de kijk mij nou uitbundigheid van het thema New Luxury. Ook iets serieuzer van toon is de materiaalbibliotheek matériO, waarbij vernieuwende materialen uit de gelijknamige Parijse showroom worden getoond. Mathieu Lehanneur toont als ontwerper zijn interpretatie van de klassieke Renault 4L tijdens de beurs. The MOM Village laat meubelen en accessoires zien die online populair zijn (MOM is het digitale platform van de beurs).

Hal 2 van het beurscomplex bevat een museum waarbij François Bernard in het kader van Leisure een rondleiding geeft langs verschillende objecten van exposanten van M&O waarbij de nadruk ligt op maatwerk mogelijkheden en verkoop in pop-up stores, galleries en andere minder traditionele verkooppunten. Hal 3 heeft een verzameling voorwerpen onder de titel Rare Times waarbij de nadruk ligt op het prikkelen van alle zintuigen. Hal 4 heeft met Elements of Nature een verzameling voorwerpen die vooral tot een connectie met de natuur moeten leiden. Hal 7 gooit het met het So Home Hotel weer over de luxe boeg: waar begint het hotel en eindigt de woning en omgekeerd. Uiteraard met de focus op luxe gemaksdiensten. Hiervoor is een hotel nagebouwd ter inspiratie.

Wie staat er vanuit Nederland wel in Parijs en wie niet? De deelnemerslijst leert ons dat in ieder geval meer dan 60 vaderlandse deelnemers aanwezig zijn, waaronder bekende namen als Feelgood Designs (foto helemaal bovenaan), Lifestyle Home Collections, Dutch Style (Baroque Collection), PMP Furniture (de grijze bank op de foto hieronder), Dutch Interior: Eleonora/ Sevn/By-Boo (foto: de Falcon lamp), Maretti, Pole to Pole, Clayre & Eef, Cobra Art Company, MondiArt (het portret met de ezels hierboven), Richmond Interiors, Light & Living, Raw Materials, Xyleia Interiors en Eichholtz. Uit België staan onder andere Dôme Deco, Deknudt Mirrors, Haans Lifestyle, Vincent Sheppard en Passe Partout op de beurs.

Opvallend: We missen op de deelnemerslijst van deze editie grote namen en een aantal smaakmakers. Denk aan Zuiver Groep, Kare, Riviera Maison, De Eekhoorn (BePure Home), Spoinq, Versmissen, Pol’s Potten, Silk-ka, Riverdale en Kersten. En nog altijd geen Van Roon.

Meer informatie over de maarteditie, het programma en de deelnemers: maison-objet.com