Net als veel andere vakbeurzen kon Maison & Objet dit jaar niet doorgaan vanwege de pandemie. Als alternatief koos de Franse beursorganisatie voor een digitaal platform waarop exposanten zich presenteerden. De digitale beurs liep 15 dagen lang, van 4 tot en met 18 september, via de website www.maison-objet.com

Er deden 4.292 merken mee uit 77 landen en zij toonden meer dan 50.000 nieuwe producten. De bezoekers van de site konden kiezen uit 6.407 digitale showrooms en er konden 33 brand pitches worden bekeken. Er waren 44 verschillende trend selections ter inspiratie te zien. In aanvulling daarop waren er 27 lezingen te volgen plus 5 podcasts te beluisteren met in totaal 61 sprekers. Het beursbezoek wordt een echte multimediale ervaring. Waar normaal geklaagd wordt dat dit soort voordrachten niet wordt bezocht tijdens vakbeurzen laat deze editie van Maison & Objet een ander beeld zien: 11.000 bezoekers volgden de 27 discussies online en konden ook interactief deelnemen aan de gesprekken.

Uiteindelijk meldt de organisatie dat 214.000 unieke bezoekers de site hebben bezocht in 15 dagen tijd. Daarvan was 33 procent Frans, 34 procent Europess van buiten Frankrijk en 33 procent van buiten Europa. Of dit goede cijfers zijn valt moeilijk te zeggen: er is nog niet veel vergelijkingsmateriaal en meer dan 200.000 unieke bezoekers lijkt hoe dan ook een mooi aantal. De top vijf van landen van herkomst van bezoekers: Frankrijk, de Verenigde Staten, Italianen, Spanjaarden en bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk.

De organisatie heeft berekend dat er iedere 34 seconden een contact tussen exposanten en bezoekers werd gelegd. De bezoekers hebben gemiddeld 11 minuten en 44 seconden doorgebracht op de site. De 214.000 bezoekers waren goed voor 2.3 miljoen views en gemiddeld 7.8 pagina’s van de site werden per bezoek bekeken. Het instagram account van de beurs heeft 825.000 volgers, facebook 605.000 volgers, twitter bijna 30.000 volgers en op linkedin 24.500 volgers. In totaal zorgden de verschillende sociale kanalen voor 243.000 interacties, 11 miljoen hits en de hashtag #maisonetobjet werd 6.100 keer gebruikt. Een fysieke beurs die minder dagen duurt dan deze digitale editie en waar de bezoekers langer op rondlopen dan bijna 12 minuten gemiddeld lijkt misschien aantrekkelijker, maar dit digitale alternatief lijkt niet onaardig en doet vermoeden dat de bezoekers deze keer gericht hebben gezocht naar merken en producten. Maar alles hangt natuurlijk af van de orders die uiteindelijk worden geschreven en over deze informatie beschikt de beursorganisatie (nog) niet.

Alles is opnieuw te beleven via de site www.maison-objet.com