De organisatie van Meubelbeurs Brussel kijkt terug op een succesvolle editie waarbij eens te meer de exposanten en de bezoekers positief gestemd vanuit Brussel terugkeerden naar hun thuisbestemming.

“Wie had na afloop van de Meubelbeurs 2019 kunnen denken dat we twee jaar zouden moeten wachten op een volgende editie? De afgelopen 4 dagen werd het geduld van exposanten, retailers en ons als organisator dan eindelijk beloond. Alles in acht genomen kijken we ondertussen opgelucht en vooral trots terug op een uitzonderlijk geslaagde editie. Op voorhand werd er natuurlijk rekening gehouden met minder bezoekers. Reizen is nog altijd niet evident, en veel bezoekers staan nog altijd wantrouwig tegenover evenementen. Maar wie er wel bij was, was laaiend enthousiast over het resultaat”, aldus de beursorganisatie en het komt overeen met de eigen observaties.

Dat de bezoekerscijfers teruggelopen zijn, daar staat niemand van te kijken. Meer nog, niemand vond dat erg. De kwaliteit was er wel, en er werd uitzonderlijk goed georderd. Vanuit het buitenland waren bijna alle grote aankoopgroeperingen aanwezig. Zij zijn de laatste jaren altijd al trouw op de afspraak. “In totaal hadden we in 2021 16.171 bezoekers uit toch nog 38 landen. Dat zijn er 2.823 of 14,86 procent minder dan in 2019. Het gros van het bezoek kwam uiteraard uit België of de buurlanden. Op dat vlak is er dus niet veel veranderd. Toch hadden we uit de brede groep “diverse landen” onverwacht meer bezoek, terwijl de cijfers voor onze belangrijkste markten een daling lieten optekenen. Er waren 208 Belgen en Luxemburgers minder, een lichte daling dus van -3,18% procent. Belgen en Luxemburgers zijn zo samen goed voor bijna 40 procent van het bezoek.”

Nederland blijft de belangrijkste bezoekersgroep uit het buitenland, met een aandeel van meer dan 23 procent. “In 2021 vonden wel 1.448 minder noorderburen de weg naar Brussel. Frankrijk was met 976 bezoekers minder ten opzichte van 2019 toch nog goed voor 1.768 bezoekers of bijna 11 procent van het totaal. Uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zagen we 775 bezoekers. Dat zijn er 44 procent minder dan in 2019. De grootste daling komt echter uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Onze scanners registreerden bijna 71 procent minder bezoekers uit deze landen. Het was vooral voor Britten bijzonder gecompliceerd geworden om de Europese Unie binnen te geraken, door de Brexit maar uiteraard vooral door de beperkingen omwille van covid-19. Verrassend genoeg steeg het bezoek uit de diverse landen. We tekenden hier een stijging op van 30 procent. Uiteraard zijn dat vooral bezoekers uit de Europese Unie, maar we kregen ook bezoek van enkele aankopers uit Amerika, Afrika en Azië. Daardoor blijft ook het aandeel buitenlandse bezoekers goed op peil, met 60,9 procent.”

 

Als het aantal standen en het bezoekerscijfer wat teruggelopen zijn, geldt dat in geen geval voor de tevredenheid van de exposanten. “Werkelijk elke exposant was enthousiast. Dat hebben we in jaren niet meer meegemaakt. Bezoekers komen de beurs binnen met een grote glimlach op het gezicht; zo blij zijn ze dat ze opnieuw naar een “normale” beurs mogen komen. Dat was echt bijzonder fijn om te zien. Door het scannen van de QR-code van het Covid Safe Ticket kon een bezoek bovendien zonder mondmasker, wat de illusie van normaliteit nog meer versterkte. Het terugzien van zakenrelaties – of moeten we zeggen vrienden? – deed overduidelijk deugd. We kunnen niet genoeg herhalen dat precies dàt de functie is van een vakbeurs zoals de onze. Het gemis van de editie 2020 en van alle andere geannuleerde beurzen werd hier ruimschoots goedgemaakt. De stijgende coronacijfers gaven bovendien een gevoel van “nu of nooit”. Wie weet hoe lang blijft het duren…? Commercieel was de Meubelbeurs dan ook een schot in de roos. De zaadjes zijn geplant voor een succesvol voorjaar.”

Een uitgebreid verslag vindt u in het komende nummer van Interior Business Magazine.