OVERTUIGING ALS BASIS VOOR EEN SUCCESVOLLE SAMENWERKING

Het Duitse meubelmerk Musterring is al meer dan 50 jaar actief in Nederland. Het bedrijf heeft een eigen beurscentrum in Rietberg waar de omvangrijke collectie wordt getoond en waar twee keer per jaar beursdagen plaatsvinden. Maar wat Musterring echt onderscheidt van andere merken is de nadruk op individualiteit en de onafhankelijkheid van inkooporganisaties die in alle opzichten wordt ondersteund. Peter van der Schilden van Musterring: “Wanneer je een Nederlander gaat zeggen dat iets moet gaan de hakken in het zand, zeker wanneer je dat als buitenlandse firma zegt. Dus proberen we nieuwe klanten te overtuigen van onze vele voordelen zonder verder iets op te leggen of af te dwingen.”

Pter en Gudrun Borgers, die verantwoordelijk is Musterring in Nederland en België, knikken bevestigend wanneer het succes van de pandemiejaren ter sprake komt. Peter: “Het waren twee goede jaren wat betreft de omzet, net als voor iedereen in de interieurbranche, maar het was ook heel dubbel natuurlijk: De mensen zaten niet thuis voor hun plezier in verband met de lockdown. Nu mensen weer op vakantie kunnen merken ook wij dat aan de omzet. Het interieur heeft altijd moeten concurreren met vakanties, zeker in Nederland. Maar we hebben ook na de pandemie gemerkt dat onze naamsbekendheid na zoveel jaar op de markt ons op dit moment ook helpt: we worden gezien als een veilig merk zonder gekke uitspattingen. Betrouwbaar in kwaliteit en levertijd.” Gudrun: “En onze focus op duurzaamheid wordt nu ook opgepikt door consumenten, zeker door jongere generaties. We stonden er niet altijd bij stil maar Musterring let al jaren op de impact op het milieu.”

DUURZAAMHEID
Peter: “Onze seniorbaas Bruno Höner, hij is inmiddels 85 jaar, heeft zich altijd sterk gemaakt voor milieubescherming. Hij riep dertig jaar geleden al dat het zo niet langer door kon gaan met het opmaken van grondstoffen en heeft na de Duitse eenwording direct begonnen met herbebossingsprojecten in voormalig Oost-Duitsland. Inmiddels zijn dit meer dan 130.000 bomen, dit betekent een jaarlijkse uitstootvermindering van 1.300 ton CO2. Maar alleen bomen planten is niet voldoende, we hebben allerlei certificaten behaald om aan te tonen dat ons verhaal over duurzaam hout klopt.” Gudrun: “Het thema is ook goed opgepakt door klanten van over de hele wereld tijdens de afgelopen huisshow in april. Zij zien de noodzaak van duurzaam produceren en duurzame producten verkopen ook in.” Musterring heeft wereldwijd 550 dealers waarvan 300 in Duitsland en 30 in Nederland. “Detaillisten die voor ons kiezen moeten dat doen omdat ze zelf overtuigd zijn van onze meerwaarde. De verkopers in een winkel moeten overtuigd zijn van onze kwaliteit, onze service en onze ervaring, dan pas kan een samenwerking succesvol tot stand komen en langdurig groeien.” Gudrun knikt: “We zijn er ook trots op dat we loyale klanten hebben. Zij begrijpen onze visie en strategie.”

“WE HELPEN GRAAG BIJ HET UITZOEKEN VAN MODELLEN. WE VRAGEN DE ONDERNEMER: WAT ONTBREEKT ER IN UW HUIDIGE COLLECTIE? WIJ VULLEN HET GRAAG AAN.”

ONGEBONDENHEID
Bij die visie en strategie hoort het ongebonden zijn van de klanten en de keuze om zelf uit de enorme collectie van Musterring een keuze te maken die past bij de klantenkring. Peter: “Of een klant nu groot is of klein, bij een inkooporganisatie zit of zelfstandig actief is, ieder klant krijgt bij ons een gelijke behandeling en koopt in voor dezelfde prijs. We leggen niets op, dwingen niet tot een verplichte afname van door ons bepaalde producten. We adviseren wel desgevraagd bij het maken van een keuze uit de collecties, juist omdat we een heel breed scala aan smaken en uitvoeringen aanbieden.” Gudrun: “Van klassiek tot modern, we hebben voor iedere smaak geschikte meubelen in huis. We helpen graag bij het uitzoeken van modellen. We vragen de ondernemer: wat ontbreekt er in uw huidige collectie? Wij vullen het graag aan.” Peter vult aan: “Kijk naar waar je sterk in bent als winkelier, wat goed verkoopt. Daar willen we niet aanzitten, maar kies bij ons voor wat je nog niet verkoopt maar waarvan je denkt: dat wordt gevraagd, dat heb ik nodig. Waar krijg je extra klanten mee binnen? We hebben veel ervaring in wat er wel en niet loopt in ons land en helpen graag bij het uitkiezen.” Gudrun benadrukt de workshops die bij het traject horen: het trainen van verkoopmedewerkers, ook in het visualisatieprogramma Furnplan: “Een groot deel van onze collectie, in ieder geval de woon- en slaapkamerprogramma´s, zit in het programma en een ruimte kunnen visualiseren is inmiddels onmisbaar als woondetaillist. Consumenten verwachten deze service. Dus ondersteunen we dit met training en begeleiding.” Peter benadrukt nogmaals het ongebonden karakter van de samenwerking: “Een collectie moet aantrekkelijk zijn maar ook verkopen. Door te helpen met collectioneren denkt de klant nog meer na over zijn eigen klanten: wat vinden ze mooi? Waar komen ze op binnen? Waar vragen ze naar? Onze presentatie start met 250 vierkante meter maar groeit daarna meestal al snel uit en de omzet stijgt mee. Zonder iets weg te pakken van wat al goed loopt.”

“WE STONDEN ER NIET ALTIJD BIJ STIL MAAR MUSTERRING LET AL JAREN OP DE IMPACT OP HET MILIEU.”

GARANTIE
Beiden benadrukten al eerder de kwaliteit van de meubelen als een kernwaarde van Musterring, het komt ook tot uitdrukking door de 5 jaar garantie die het merk op ieder meubel afgeeft. “Mensen moeten zeker zijn van wat ze kopen, daarom geven we met iedere aankoop een speciale Musterring Meubelkwaliteitspas mee. Deze is gratis voor de dealer en dus ook voor de consument. Het is een boekje met duidelijk omschreven wat de garantie inhoudt, hoe het meubel het best kan worden onderhouden en wat de gebruiksinstructies zijn, in woord en beeld”, aldus Gudrun. “We hebben medewerkers die dagelijks bezig zijn met kwaliteitscontroles op de meubelen die we besteld hebben en medewerkers die bereikbaar zijn bij eventuele klachten. Het eerste wat zij vragen aan een consument of dealer is: heeft u de pas goed gelezen? Daarin staan al veel antwoorden op vaak gestelde vragen, daarom vragen we ook aan dealers om te benadrukken dat mensen de pas goed lezen en direct met vragen komen wanneer iets niet duidelijk is. We leggen het graag uit.”

“WE GELOVEN NOG STEEDS IN HET SAMENSPEL TUSSEN LEVERANCIER EN WINKELIER WAARBIJ WIJ DE SCHAKEL DAARTUSSENIN VORMEN.”

SNOEPWINKEL
Peter en Gudrun vinden dat de uitstraling van de Musterring collectie steeds internationaler is geworden en dat zie je ook, met behoud van de spreekwoordelijke Duitse kwaliteit van de materialen en de afwerking. “Uiteraard is de Duitse markt zeer belangrijk voor ons merk, maar de modellen zien er steeds minder Duits uit. Er zijn nog steeds wel regionale verschillen in smaak, maar de collectie is zo groot en breed dat het altijd mogelijk is om items uit te kiezen die goed passen bij de Nederlandse smaak”, aldus Gudrun. Peter: “Bij de ingang van ons beursgebouw hebben we een snoepwinkeltje ingericht, zodat wanneer klanten weer terugreizen na hun bezoek zij een paar snoepjes kunnen meenemen. Die snoepwinkel staat symbool voor onze collectie: dit is wat we zijn, kies de smaken uit die bij jou passen want we hebben zoveel om uit te kiezen”. Hij wijst ook op het inspelen van de trends door Musterring: “We zijn sterk in het leveren van wandmeubelen. Solitaire structuren voor schermen, het echte opbergen is verplaatst naar andere ruimten. We hebben de afgelopen jaren het home office in de collectie geïntegreerd. We zijn ingericht op het ontwerpen van een interieur vanuit Furnplan en trainen verkopers om vanuit visualisatie te verkopen.” Gudrun knikt: “Het meedenken, het bieden van oplossingen leidt tot het verhogen van de gunfactor, dat horen we telkens weer van onze dealers.”

TEAMBUILDING
Peter over de workshops van Musterring: “Het leidt in een ideale situatie tot teambuilding binnen een dealer: jong en oud trainen samen, waarbij de jongere generatie het visualiseren snel oppikt en uitlegt aan de oudere collega’s en de oudere collega’s hun verkoopervaring en omgang met consumenten weer delen met de jongere generatie. Ik ben zelf meerdere keren bij workshops aanwezig geweest en die uitwisseling meemaken is fantastisch.” Gudrun: “We geloven nog steeds in het samenspel tussen leverancier en winkelier waarbij wij de schakel daartussenin vormen. Je werkt met elkaar samen omdat je dat wilt.” Gevraagd naar wat zij zien als huidige trend noemt Peter de modulaire meubelen: “De uitstraling is tijdloos, consumenten kunnen naar believen delen inschuiven of weghalen en dit verlengt de levensduur van het meubel. Een lange levensduur is ook een vorm van duurzaamheid. Met name jongere consumenten zijn hier gevoelig voor: het meubel is geen simpel wegwerpartikel maar kan heel lang meegaan door na verloop van tijd delen te vervangen of aan te vullen.” Gudrun over het aanvullen van de collectie in de winkel: “Een goede collectie als winkelier bouw je op in stappen in de winkel: naast de modellen die meteen goed lopen eens iets nieuws ernaast zetten, kijken hoe dat gaat. Nogmaals, wij begeleiden winkeliers graag bij dit proces.” 

ONDERSTEUNING
Als deel van de ondersteuning van de dealers helpt Musterring bij het maken van advertenties, POS, en dergelijke, vrij van kosten. Peter: “We maken heel veel foto’s en bieden POS materialen vrij van kosten aan. Het wisselen van een doek in de winkel? Een plattegrond met kleurenschema, enzovoorts. Gratis. Het meehelpen bij het uitzoeken van modellen en het samen bepalen van de opstelling? Gratis. We doen er alles aan om de dealer zich te laten concentreren op het verkopen met als basis de gedachte: wanneer je het verhaal van een meubel niet in drie regels kunt vertellen dan is het een slecht verhaal.” Wat kunnen de bezoekers straks in Rietberg verwachten? Gudrun: “We introduceren een eigen kleurconcept dat we in samenwerking met verffabrikant Brillux hebben ontwikkeld. Dit wordt ook weer geïntegreerd in het Furnplan programma. Voor de rest zeg ik: kom langs om te kijken, we hebben weer heel veel nieuwe, aantrekkelijke modellen voor het najaar en de winter ontwikkeld! De koffie staat klaar!”

MUSTERRING OP DE EERSTE PLAATS

Het team van Musterring is er trots op dat het dit jaar bovenaan is geëindigd in de toonaangevende Deutschland Test in de categorie Productkwaliteit in de categorie klanttevredenheid. Het bureau ServiceValue voerde een online onderzoek uit onder meer dan 200.000 respondenten en hun oordelen over meer dan 1.400 bedrijven en merken in 83 categorieën in de periode maart tot april 2023. Musterring behaalde de eerste plaats in Productkwaliteit en directeur Alexander Höner van het familiebedrijf is hier zeer blij mee: “Dat we als eerste zijn geëindigd binnen ons segment bevestigt dat ons merkbeleid met de nadruk op kwaliteit en prijs/kwaliteit verhouding aanslaat en dat we dit moeten voortzetten. Ook na 80 jaar staan wij op de hoge kwaliteit van onze producten en de daarmee verbonden lange levensduur.” Kijk op deutschlandtest.de voor de onderzochte merken en de resultaten aan de hand van de toegepaste vragen en antwoorden.

Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 9-2023. Gemist? Klik hier voor een abonnement!

Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.