Daniel Nijdam en Raymond Oelderink van Nijwie/Le Chair zijn nuchter en realistisch in hun oordeel over de huidige markt: “Het is een lastige tijd, eigenlijk al vanaf het voorjaar. Het is rustiger in de winkels en dat merken wij natuurlijk ook”, aldus Raymond. “Daar staat tegenover dat we het aan de inkoopkant lekker druk hebben met het ontwikkelen en laten produceren van nieuwe modellen”, zo stelt Daniel: “Tijdens de huisshow bij Het Anker eind september en tijdens Meubelbeurs Brussel in november zullen deze nieuwe modellen hopelijk weer volop de aandacht trekken van de bezoekers.”

Raymond zegt over de komende aanpassing van een deel van de collectie: “We hebben nu al 6 of 7 jaar de industriële look met grof gezaagd hout en zichtbaar metaal als voornaamste materialen. Het is nu tijd om de collectie een beetje bij te sturen.” Daniel voegt daaraantoe: “Vergeet niet dat deze look nog steeds populair is in bijvoorbeeld Duitsland en ook in Nederland nog steeds wordt verkocht, maar hier zijn we wel toe aan iets anders. Nederland loopt in smaak vaak een beetje voor op andere landen.” Hij omschrijft de nieuwe richting als: “iets verfijnder van vorm, minder grof en hoekig, minder fors. Iets gladder en met andere kleuren dan tot nu toe. Minder stoer metaal, iets geraffineerder en slanker in de poten. Hotel Chic.” Raymond: “Maar wel met ons eigen gezicht. De stand in Brussel is straks 300 vierkante meter groot en alles wat we daar gaan laten zien is nieuw. Uiteraard kunnen we niet alle uitvoeringen laten zien dus zijn we nu bezig met te bepalen wat we van welke nieuwe serie laten zien.” Beide heren zijn enthousiast over de komende editie van Brussel. Daniel: “Ik verwacht dat de winkeliers die het de afgelopen twee jaar goed hebben gedaan en reserves hebben opgebouwd zeker weer komen inkopen in Brussel.” Raymond beaamt dit: “De collecties in de winkels moeten vernieuwd worden, ook in België en Frankrijk waar we goed aan de weg timmeren en die klanten verwachten we uiteraard ook te zien.”

 

‘Ik verwacht dat de winkeliers die het de afgelopen twee jaar goed hebben gedaan en reserves hebben opgebouwd zeker weer komen inkopen in Brussel’

 

Omhoog kijken
Ook over de recent gehouden huisshow bij Het Anker in Druten zijn Daniel en Raymond enthousiast: “De huisshow loopt altijd goed. We lieten al iets laten zien van wat er in Brussel te zien zal zijn. Wat voor ons belangrijk is: wanneer je iets nieuws laat zien moet je het ook nog snel kunnen leveren, beschikbaarheid is belangrijk ”, aldus Raymond. “Daar geloven we ook sterk in. Als je dat niet kunt uitstralen en waarmaken dan ben je niet meer geloofwaardig als leverancier”, zo zegt Daniel. Hij wijst op het verdwijnen van de onderkant van de markt, zowel in vraag als aanbod: “Mensen die nu zo in de problemen komen met torenhoge energierekeningen en kosten voor boodschappen zijn niet bezig met meubelen. Die hebben wel iets anders aan hun hoofd. Dus waarom alles op alles zetten om aan die groep alsnog nieuwe meubelen te verkopen? Natuurlijk hebben we nog steeds modellen die bij dit budget passen maar we kijken inmiddels een beetje omhoog.” Raymond: “Stap voor stap bewegen we richting het middensegment van de markt. Dat deel was een tijdlang weg, maar door de huidige economische omstandigheden komt het weer terug: mensen moeten misschien iets langer wachten voordat ze een meubel kunnen kopen omdat het duurder is maar dan moet het kwalitatief ook heel goed zijn.” Daniel: “We moeten mensen meekrijgen in deze beweging, zowel de winkeliers als de consumenten. Ik verwacht dat het gaat lukken want het aanbod aan de onderkant is er vrijwel niet meer.”

 

‘Stap voor stap bewegen we richting het middensegment van de markt’

 

Dealers
Gaan Nederlandse dealers deze benadering die stap voor stap gaat plaatsvinden begrijpen? Raymond: “Ze zien zelf dat klanten voor een andere uitstraling en een iets andere prijsklasse kiezen dan voorheen. Er wordt naar gevraagd in de winkels, dus het is een kwestie van meebewegen. Net als wij doen. Wij zijn geen trendsetters en deze beweging is al langer gaande, het opschuiven in uitstraling en prijs naar een iets hoger segment. Het is niet iets waarin we uniek zijn en onze dealers hebben het als het goed is ook in de gaten.” Daniel: “Het komt inderdaad vanuit consumenten maar het is vaak uit nood geboren: wanneer er nauwelijks meer goedkopere modellen nieuw te krijgen zijn schuif je als consument wel mee naar het midden. Winkeliers weten vaak ook niet wat ze als nieuwe producten zouden willen dus helpen wij hen met het wijzen van de weg. We krijgen feedback over nieuwe modellen maar dan moeten we tussen de regels lezen wat ze eigenlijk bedoelen. Ze weten vooral wat ze niet willen.”

Vorig jaar september startte Nijwie met het op de markt brengen van het merk Simone Albani. Raymond: “Het merk loopt goed, zeker vanaf de vorige editie van Brussel is het gaan marcheren. De aanvankelijke obstakels in productie en levertijd zijn opgelost, ook voor dit merk komen we met nieuwe modellen naar Brussel.” Voor Simone Albani zoeken Daniel en Raymond in principe andere dealers dan voor Le Chair omdat het een iets ander segment is, maar er zijn dealers die beide merken probleemloos combineren. Daniel: “Ook daaraan zie je die verschuiving naar het midden in winkels.”

Onderbuikgevoel
Kiest de leverancier uit Almelo voor het presenteren van losse items of voor het neerzetten van nieuwe collecties? Daniel: “We schieten vooral vaak met hagel, zo noem ik het: veel nieuwe items en zien wat er verkoopt en daarop voortborduren. Losse items die we dan later inpassen in bestaande collecties. Maar we streven naar het neerzetten van complete collecties of studio’s, ook in de winkels. Dit verhoogt de herkenbaarheid en consumenten reageren goed op een complete set die in de winkel wordt gepresenteerd. We proberen toch vaak om losse items toe te voegen in plaats van ineens een nieuwe collectie te presenteren. Voor een winkelier is zo’n ommezwaai ook niet te doen.” Raymond: “We kopen vaak in met een onderbuikgevoel: is dit een model dat gaat aanslaan? We weten het van tevoren niet dus moeten we afgaan op ons gevoel en onze ervaring. Toch maar proberen. En gelukkig zitten we vaker goed dan niet.” Daniel wijst nog even op een deel van het ontwerp- en prototype proces waar misschien niet bij wordt stilgestaan: “Wij verzinnen iets en de fabrikant vertaalt het en kijkt of het technisch mogelijk is. Soms is het prototype te hoog, te dik, te laag of precies goed. Soms is het juist nog beter dan we hadden bedacht. Die wisselwerking tussen ons en de fabrikant is enorm belangrijk en die communicatie is gelukkig na de pandemie weer op orde. Maar het blijft een redelijk abstract proces: zitcomfort kun je niet tekenen en op afstand dicteren, dat moet je ter plekke of hier voelen en daarna duidelijk maken of het klopt. Maar ik vind het uiteraard veel leuker om daarover na te denken dan te moeten praten over te lange levertijden.”

 

Hit
De serie aluminium tafels die tijdens de vorige editie van Meubelbeurs Brussel werd gepresenteerd is een hit gebleken: “We gaan deze serie dus uitbreiden en meerdere varianten toevoegen. De omloopsnelheid van deze serie is hoog, alles wat binnenkomt gaat meteen de deur uit. We hebben bijna geen gelegenheid om een voorraad hiervan op te bouwen, het lukt nu pas langzamerhand”, aldus Raymond. Eigenlijk was deze serie al een voorproef van de richting die Nijwie/ Le Chair wil opgaan. Daniel: “Nogmaals, we zijn er ook nog steeds voor winkels en hun klanten die deze stap nog niet kunnen of willen maken maar dit is uiteindelijk wel de toekomst, denk ik. De nieuwe collectie die inspeelt op de Hotel Chic stijl zal echt aanslaan want het is de trend van deze tijd.” Raymond: “Bij deze nieuwe collectie hebben we ook gekeken naar hoe de meubelen worden verpakt, dat moet ook op een andere, iets duurdere manier. Om de meubelen beter te beschermen maar ook voor de uitstraling.”

 

‘De nieuwe collectie die inspeelt op de Hotel Chic stijl zal echt aanslaan want het is de trend van deze tijd’

 

Duurzaamheid
Over verpakking gesproken, hoe kijkt het duo naar duurzaamheid? Raymond: “Onze verpakkingen zijn al van hergebruikt karton en het hout en metaal dat we gebruiken zijn duurzame materialen. We krijgen vragen over duurzaamheid van winkeliers maar vaak weten ze zelf niet goed wat ze precies vragen of waarom. Het is vaak tegenstrijdig: het moet duurzaam zijn en niet duurder. Het moet hergebruikt zijn maar dat moet je niet kunnen zien. Is de duurzame variant een tientje duurder? Laat maar zitten.” Daniel voegt hieraan toe: “Kijk ook naar drop shipments, we doen dit omdat het wordt gevraagd. Maar iedere transportbeweging betekent extra vervuiling. Alles in een keer centraal afleveren bespaart op de uitstoot.”. Raymond: “Items samen verpakken bespaart ook op verpakkingen. Dat bedoel ik met de vraag naar duurzaamheid: men denkt vaak niet verder na.” Ook de tendens om een meubel direct om te ruilen in plaats van te repareren past in dit dubbele beeld: “Repareren is uiteraard duurzamer, maar waar vind je een goede meubelmaker die dit kan? Plus: een winkelier zal eerder een nieuw exemplaar willen verkopen dan het te laten repareren. Wij vinden zelf repareren een mooie oplossing want het kan bijdragen aan de positieve uitstraling van het merk. Maar wanneer deze mensen niet te vinden zijn houdt het natuurlijk op”, aldus Raymond. Hoe dan ook, het upgraden van Nijwie en Le Chair is een duidelijke keuze voor Daniel: “Alles wordt duurder en ik zie dit niet snel veranderen. Het lagere segment verdwijnt. Het sterkt ons alleen maar in de keuze die we hebben gemaakt en we kijken uit naar de Meubelbeurs Brussel om deze keuze te laten zien.”

NIJWIE FURNITURE / LE CHAIR INTERNATIONAL – MEUBELBEURS BRUSSEL 6-9 NOVEMBER

Hal 8 – Stand 207/8-307

 

 

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Interior Business Magazine, editie 21 oktober 2022. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.

 

MEER NIJWIE/LE CHAIR

Daniel Nijdam bouwt verder aan Nijwie Furniture ‘Voorlopig gaan we nog wel even door met knallen’

 

Nijwie tevreden over de huisshow in Druten, op naar Brussel!

 

20 jaar Nijwie Furniture en wereldpremiere kerstsclip