
Jubilerend Nijhof in Baarn heeft een unieke combinatie in huis voor bouwen, wonen en lifestyle
“IN 2024 HAD NIJHOF 11 PROCENT MEER BEZOEKERS, MEDE DOOR BEVER BEZOEKERS. DEZE BEVER VESTIGING ZIT NU AL IN DE LANDELIJKE TOP 5 VAN DE KETEN, DUS DE SYNERGIE WERKT BEIDE KANTEN OP.”
Jeroen la Housse is sinds 1999 in dienst bij woonwarenhuis Nijhof in Baarn en sinds 2015 commercieel directeur. Nijhof bestaat dit jaar 75 jaar en hij is trots op het bedrijf en de medewerkers: “We zijn uniek als winkelconcept en uniek als zelfstandig bedrijf in de markt. Lekker een dagje Nijhoffen is een begrip in deze regio, hier vind je topproducten en de vakmensen die deze kunnen installeren, monteren of stylen.” Met een oppervlakte van 20.000 vierkante meter is er van alles te vinden op het gebied van bouwen, wonen en lifestyle. “Alles sluit perfect op elkaar aan, zowel in assortiment als in de aanwezige expertise en service.”
Groot van omvang en groot in aanbod, met meubelen badkamers, keukens, bedden, woonaccessoires, deuren, sauna’s en softubs, tuinmeubelen, serres, verf en behang, raamdecoratie en gordijnen, verlichting en zelfs koffers en reistassen. Plus een uitgebreid assortiment in bouwmaterialen en gereedschappen en een eigen meubelmakerij. Het verzorgingsgebied van Nijhof is ongeveer 25 kilometer rondom Baarn. “Mensen zijn bereid om 40 tot 45 minuten te rijden want we hebben alles onder één dak.” Nijhof begon in 1950 als een bouw- en sloophandel op een andere plek dan de huidige locatie in Baarn: “Het was een pure bouwmarkt met bakstenen, dakpannen, gipsplaten en constructiehout. Daarna kwamen er meer bouwmaterialen en tuinhuisjes bij.
Vervolgens werden er schuttingen en tuinhout aan toegevoegd. Het was op dat moment een drive in: je kwam met de aanhanger binnenrijden om deze vol te laden.” Op termijn kwamen er meer en meer decoratieve producten bij. “Er zat, en zit, ook een relatief kleine marge op constructiematerialen. Zo is Nijhof in de loop der jaren steeds meer een woonwinkel geworden, maar de constructiematerialen, gereedschappen en ijzerwaren vormen nog steeds een kwart van onze ruimte.”
“DE STAGIAIR VAN VANDAAG IS MISSCHIEN DE COLLEGA VAN MORGEN. IN VEEL GEVALLEN HEBBEN STAGIAIRS ZICH ONTWIKKELD TOT PRIMA MEDEWERKERS, EEN GOEDE AANWAS.”
SYNERGIE
In 1986 liep het mis: door een fout van een dakdekker ontstond er brand en het gehele bedrijfspand werd in de as gelegd. Jeroen: “Binnen zes maanden kon er op deze locatie een geheel nieuw pand worden gebouwd, met behulp van de gemeente en onze leveranciers. Hiernaast zat een metaalwarenfabriek, dit pand is erbij gekocht en ook is er een kas gebouwd in de hoop een groot tuincentrum te kunnen aantrekken. Daarvoor was deze ruimte toch te klein en nu zit er een vestiging van Bever buitensport in.” Buitensport en wonen? “Jazeker, we merkten al snel dat het publiek voor Bever ook een kijkje kwam nemen bij Nijhof en omgekeerd.
We spreken samen dezelfde doelgroep aan. In 2024 hadden we 11 procent meer bezoekers dan in 2023, dit komt mede door Bever bezoekers die bij ons ook komen shoppen. Deze Bever vestiging zit nu al in de landelijke top 5 van de keten, dus de synergie werkt beide kanten op.” Hij zegt over de huidige uitdagingen van winkelstraten: “Winkelstraten worden steeds meer generiek en er is veel leegstand. Een combinatie van wonen, winkelen, horeca, sport en entertainment zou een mogelijke oplossing kunnen zijn. Tegelijkertijd is men bang voor concullega’s. Hier heeft het juist versterkend gewerkt; wees niet bevreesd, maar omarm je buurman.”
KIEZEN VOOR SPECIALISTEN
Nijhof telt op dit moment 100 medewerkers, zowel fulltime als parttime als weekendhulpen. “Dit was tot een paar jaar geleden een groter aantal. Maar we merkten dat klanten steeds beter geïnformeerd naar de winkel kwamen en een grote mate van kennis en service van ons verwachtten. Terecht uiteraard daar wij als Woonspecialist ons willen profileren. Dus besloten we om meer shop in shop ruimte aan te bieden aan specialisten om zo de klanten beter te kunnen bedienen, begeleiden en ontzorgen.
Zo hebben we nu externe partijen/specialisten binnen het pand voor slapen, keukens, raamdecoratie, serres, binnen- en buitendeuren, tuinmeubelen, sauna’s en spa’s. We doen overigens ook nog heel veel zelf hoor, zo begeleiden we de installatie en montage van badkamers, meubelen, kasten, tafels, verlichting, verf en behang. Ja, ook behangen, schilderen en de installatie van verlichting kunnen wij verzorgen. Uiteraard hebben we de bouwmaterialen, gereedschappen en een eigen meubelmakerij voor oplossingen op maat; zoals kasten, tafels en badkamermeubelen.
Daarnaast hebben we een eigen Woon- en Leefstijlstudio waar we klanten helpen met hun woonuitdaging en een heuse afdeling woonaccessoires. Deze combinatie van externe en interne experts maakt ons uniek, denk ik.” Er is een La Place restaurant aanwezig in het pand: “Hetzelfde verhaal, eerst deden we het zelf. De omzet is inmiddels verdubbeld sinds La Place het culinaire gedeelte hier verzorgt. Er komen mensen speciaal op dit restaurant af, denk ook aan passerende natuurwandelaars die even iets willen eten of drinken. Ze kijken om zich heen en denken: wat leuk, toch even kijken naar die eetkamerstoelen of keuken. Soms worden ze dus ook Nijhof klant. De synergie werkt opnieuw.”
“MENSEN ZIJN BEREID OM 40 TOT 45 MINUTEN TE RIJDEN WANT WE HEBBEN ALLES ONDER ÉÉN DAK.”
THUIS VOELEN BIJ NIJHOF
Het verloop van medewerkers is opvallend klein, sterker nog: sommige mensen die een tijdje niet bij Nijhof hebben gewerkt komen weer terug. Hoe komt dit? “De sociale cohesie onderling is groot. Onze medewerkers vinden het fijn om hier te werken. Daarnaast proberen we een aantrekkelijke en betrouwbare werkgever te zijn: we bieden een voordelig abonnement op een sportschool aan, er is een actieve personeelsvereniging die regelmatig leuke activiteiten organiseert en natuurlijk een interessante kortingsregeling voor medewerkers. Ik wil zorgen voor een veilige en plezierige werksfeer.” Hij vindt het belangrijk dat klanten zich ook thuis voelen bij Nijhof: “We ontvangen ongeveer 400.000 bezoekers per jaar, maar we hebben groeiambities wat dit aantal betreft. De bezoeker moet zich als in een warm bad voelen want de bezoeker van vandaag is de klant van morgen.
Ik geef daarom ook training aan de medewerkers, op bepaalde zaterdagochtenden. Zowel voor nieuwkomers als voor meer ervaren krachten: hoe verloopt de klantreis en wat is onze rol daarbij? Op welk moment stap je in binnen een verkoop en geef je advies? Hoe rond je een verkoopgesprek succesvol af? Ontzorgen zonder de klant te overdonderen met kennis waar deze niet om heeft gevraagd. Doseren van wat je weet en vooral: goed luisteren en signalen herkennen, daarop anticiperen. Geef unieke tips en advies, personaliseer het gesprek. Zorg dat we als winkel een toegevoegde waarde blijven houden.”
ONLINE IS ONONTKOOMBAAR
Nijhof is 7 dagen per week geopend en heeft uiteraard ook een website en een webshop. “De site is vooral bedoeld ter oriëntatie en inspiratie en voor het maken van afspraken om naar de winkel te komen. Bij het bekijken van content komt er een pop-up met een agenda voor een persoonlijke afspraak. Het werkt drempelverlagend, zo merken we. We volgen de zoekende klant online met gerichte banners: u zoekt een badkamer via de zoekmachine? Kom kijken bij Nijhof. Als eenling moeten we zelf onze online aanwezigheid actualiseren en zichtbaarheid vergroten, het is denk ik onontkoombaar.” Het jubileum gaat trouwens het gehele jaar door gevierd worden, met onder andere VIP-avonden voor klanten maar ook een groot personeelsfeest.
TOEKOMSTGERICHT
Service staat hoog in het vaandel van Nijhof, niet alleen ontzorgen in de huidige tijd maar ook met oog op de toekomst: “Daarbij doel ik op hergebruik en de tendens van consuminderen. Een tweede leven geven aan een product. Omdat we zelf een meubelmakerij in huis hebben kunnen we een bank of een stoel prima repareren en opnieuw stofferen, hoewel ons instinct zegt: verkoop liever een nieuw exemplaar. Maar wanneer consumenten aangeven gevoelig te zijn voor hergebruik moeten we meegaan. Dat geldt ook voor woonaccessoires, ik zie wel een soort Vinted voor tweedehands accessoires in de winkel op termijn.”
Ook gericht op de toekomst is de samenwerking met het Hout- en Meubileringscollege in Amsterdam: “We willen een platform zijn voor studenten om hun werk te presenteren en ook om hen de kans te geven mee te helpen met refurbishen van meubelen. Ze willen graag praktijkervaring opdoen. Ook op het gebied van marketing en economie: welke prijs moet ik vragen voor mijn meubel, welke marge houd ik aan? We helpen graag bij de ontwikkeling van student naar beginnend ondernemer.” Ook werkt Nijhof samen met het ROC Amersfoort: “De stagiair van vandaag is misschien de collega van morgen. In veel gevallen hebben stagiairs zich ontwikkeld tot prima medewerkers, een goede aanwas.”
DYNAMISCH EN AFWISSELEND
Wat vindt hij het leukste van zijn functie als commercieel directeur bij Nijhof? Hij denkt even na: “Geen dag is hetzelfde. Dit is een dynamische functie waarbij ik veel rollen tegelijk vervul en dat maakt het zeer afwisselend. Het ene moment onderhandel ik over een huurcontract, het andere moment praat ik 1 op 1 met een collega met persoonlijke problemen die ik wil helpen of ben ik aan het bakkeleien met een leverancier. Inkoop, HR, huurbaas, ik ben overal bij betrokken en ken alle medewerkers goed. Het tweede gesprek bij een sollicitatie is altijd met mij en dan verdiep ik me echt in de persoon: ze moeten zich hier senang voelen. Goed werkgeverschap hoort bij mijn functie.”
Tot slot: hoe ziet hij Nijhof over een paar jaar? “Ik heb vertrouwen in ons bestaansrecht. We bieden alles voor in en om het huis. Wanneer de huizenbouw en de verhuizingen die daarop volgen weer op gang komen dan neemt de aanloop weer toe. We verkopen veel artikelen die online lastig te bestellen zijn: je wilt een aanrechtblad, een vloer, een bed of een gordijn eerst zelf voelen en zien. Natuurlijk zal het aandeel in online verkoop wel gaan stijgen, maar de fysieke winkel blijft het middelpunt. We blijven dan ook zeer actief in het branden van de naam Nijhof.”
Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie maart 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.