Het concept van Hotel Unplugged, dat in 2020 zijn deuren opende, is – from scratch – gecreëerd door The Invisible Party; één van de meest toonaangevende boutique designstudio’s in Amsterdam. Het pand stond er uiteraard al, maar het had nog een verhaal nodig. Het doel was Unplugged neer te zetten als een verlengstuk van het vooruitstrevende Rotterdam. Een plek waar de standaard wordt losgelaten en vernieuwing centraal staat. De foto’s zijn van Ronald Tilleman en Sal Marston.

Het hotel wil hiermee een nieuwe groep reizigers aanboren; de millennial die het ontdekken graag combineert met comfort en design. Deze groep leeft vaak een druk, stressvol leven en zoekt naar plekken waar ze echt even kunnen ‘unpluggen’. Het was aan The Invisible Party om dit verlangen om te zetten in een interieurontwerp. De designstudio startte met een complete storytelling inclusief tone of voice en zette vanuit daar een complete branding, naming en het interieurdesign op poten – vibrant en youthful moest het worden. En vooral kleurrijk.

“Voorheen ging het om veel ruimte, status en prestige. Vandaag de dag gaat het eerder om beleving en de connectie met een stad en de gemeenschap. Bovendien wordt ruimte steeds kostbaarder en dus moet je als interieurontwerper veel creatiever omgaan met de beschikbare vierkante meters. Zonder de klant en de doelgroep uit het oog te verliezen. We deinzen er dan ook niet voor terug buiten de standaard kaders te denken. It’s all about rewriting the rules” aldus creative director Vivian van Schagen, tevens oprichtster van The Invisible Party. Door een creatieve aanpak, aangepaste denkwijze en praktisch design wist de designstudio de lange en smalle ruimtes van de, bijna alle, 28 kamers zo optimaal mogelijk te benutten. En dat leverde verrassende creaties op.

Alle kamers betreed je via de badkamer en in elke ruimte fungeert het bed niet alleen als bed, maar eveneens als werkplek, een meetingpoint of een plek om even uit te tunen. Het bed past alleen over de breedte van de kamer en staat daarom in elke kamer bij het raam – ‘where you always get out of bed on the right side’. Hierdoor werd alle ruimte effectief gebruikt. Daarnaast koos de studio voor een kleurgebruik waar pistache en lavendel worden afgewisseld met roest en zwart. De kamers zijn zodanig ingericht dat gasten, na een lange dag op pad te zijn geweest, zichzelf weer volledig kunnen opladen en hun verblijf ook op hun eigen manier kunnen inrichten.

The Invisible Party houdt wel van een knipoog en een verborgen verrassing hier en daar en dus is het merkverhaal en de naam van het hotel veelvuldig terug te vinden in het interieur. Hetzij met designergrapjes, zoals een zwart-wit tv-ruispatroon dat onder andere op kussenslopen en de terrazzo vloer terug te vinden is, hetzij door verschillende teksten op de muur die verwijzen naar het ‘unpluggen’ en de naar de naam vormgegeven lampen in de publieke ruimtes.

The Invisible party

The Invisible party, onder leiding van oprichtster en creative director Vivian van Schagen en managing partner Servaas Vehmeijer, biedt een unieke service aan grote namen. Daarnaast weten ze krachtige merk- en productidentiteiten te ontwikkelen die in de smaak vallen bij de steeds kritisch wordende consument. Anders dan de naam doet voorkomen is het werk van de studio dus alles behalve onzichtbaar. Tijdens elk project – klein of groot – neemt het team een diepe duik in de essentie van het concept en brengt het elk detail tot leven. Ieder stukje van een ontwerp heeft dan ook meer lagen dan op eerste oog is waar te nemen en weet al snel een glimlach en verwondering op te wekken. The Invisible Party werkte eerder al met Hema, Patagonia, W Hotel, en The Student Hotel.

Extra facts Unplugged

De totale grootte van het hotel bedraagt 595m2 en het pand bestaat uit vijf lagen: de kelder, de begane grond en drie etages met hotelkamers. De totale oppervlakte van de kelder bedraagt 108 m2, die van de begane grond 130m2 en de overige drie etages hebben een oppervlakte van rond de 120m2. Op de begane grond zijn de ingang, een café en verschillende co-working spaces te vinden. Het hotel bestaat uit in totaal 28 kamers en er zijn vier verschillende types ontworpen. Type A en B hebben een totale oppervlakte van respectievelijk 13m2 en 17m2. Deze type kamers zijn lang en smal. Type C en D zijn wat groter en vierkanter en hebben een oppervlakte van 24m2. Alle kamers hebben hun entree in het badkamer gedeelte.