MODULAIRE KARAKTER VAN DE KASTEN PAST IN DEZE TIJD

Peter van Winkel, directeur van de Belgische meubelfabrikant Saunaco, is tevreden over de huidige situatie voor het bedrijf uit Bocholt: “We doen het goed, zeker in Nederland. Ik vind dat Nederlandse winkeliers heel goed begrijpen dat consumenten op zoek zijn naar totale interieurontwerpen en daar passen onze kasten zeer goed bij. In België is men, vind ik, in veel gevallen nog steeds alleen bezig met het verkopen van een los meubel, er wordt minder in concepten gedacht.” Hij kijkt vooruit naar de komende editie van de Meubelbeurs Brussel, met een nieuwe stand op een nieuwe plek en met een nieuwe collectie plus een vervolg op een bestaande serie die zullen worden voorgesteld.
Door: Ingmar van der Hoek
Het gaat op dit moment heel goed met Saunaco. De markt in België is iets zwakker dan voorheen maar die in Nederland groeit nog steeds. Ik vind de Nederlandse detaillisten meer proactief dan hun Belgische vakgenoten. Ze denken hier minder mee met de consument, bieden ook vaak minder inspiratie dan in Nederland. Wat ook van invloed is op de iets zwakkere markt hier op dit moment is dat de Belgische consument gemiddeld iets voorzichtiger is met het uitgeven van geld dan de Nederlandse consument. Die twee factoren zorgen dat de omzet op onze thuismarkt iets achterblijft, maar dit geldt dus niet alleen voor ons.” Peter is overtuigd van de focus op het totale inrichten die veel detaillisten in Nederland inmiddels tot bedrijfsfilosofie hebben gemaakt: “Omdat onze kastenseries vanuit het ontwerp al modulair zijn passen ze heel goed in iedere ruimte en kunnen ze zo worden ingetekend in een ontwerp, ook via het programma Furnplan en UNLIT. Daarnaast bieden onze afwerkingen de mogelijkheid om de kasten in iedere interieurstijl te integreren: heeft men een klassiek interieur? Eiken afwerking? Meer een modern ingerichte ruimte? Een afwerking in lak. De consument stelt de opstelling en afwerking eigenlijk zelf samen en de flexibiliteit en het modulaire van ons programma komt ons nu prima van pas bij de toepassing in grote of kleine ruimten.”
COMPACT PROGRAMMA
Saunaco heeft eigenlijk slechts drie basismodellen (met alle drie een speciale versie als audiomeubel): Nyro, Cas en het nieuwe model Ron. Deze zijn alle drie ontworpen door de vaste creatieve partner van Saunaco, Studio Segers uit het nabijgelegen Maaseik. Ron is dus de meest recente loot aan de Saunaco boom en valt op door de afgeronde hoeken en de verticaal gegroefde panelen. De kast staat op verfijnde aluminium pootjes en kent net als de Nyro en Cas vele mogelijkheden in indeling, kleur en afwerking. Peter: “De reacties van onze Nederlandse klanten op Ron zijn zeer positief. Tijdens de Meubelbeurs Brussel stellen we dit meubel voor het eerst officieel voor, ook aan onze Belgische klanten. Het is een heel ander model dan de andere twee, het is meer een retro-moderne kast wat betreft de uitstraling. Daarnaast laten we nog iets geheel nieuws zien maar dat houden we tot de beurs nog even geheim.” Studio Segers is in alle opzichten de creatieve partner van het bedrijf, zo legt hij uit: “Zij zorgen voor de totale uitstraling van Saunaco, ook in het foldermateriaal, de fotografie, de beursstand straks in Brussel. Ik zeg altijd: zij doen de esthetiek en wij de praktische uitvoering. Onze samenwerking is hecht, het is een klik, misschien zelfs wel een vriendschap, die meer inhoudt dan de rollen van opdrachtgever en uitvoerder. Zij ontwerpen bijvoorbeeld vanuit zichzelf geen andere kasten dan die voor Saunaco, dat hebben ze zelf zo beslist.”

“OMDAT ONZE KASTENSERIES VANUIT HET ONTWERP AL MODULAIR ZIJN PASSEN ZE HEEL GOED IN IEDERE RUIMTE EN KUNNEN ZE ZO WORDEN INGETEKEND IN EEN ONTWERP.”

UITDAGINGEN
Wat betreft de praktische uitvoering, Peter prijst zichzelf gelukkig de productie van de meubelen te kunnen uitvoeren met een stabiele ploeg medewerkers zonder veel verloop: “We hebben onlangs twee nieuwe medewerkers aangenomen omdat er twee met pensioen gingen. Door zeer efficiënt en zoveel mogelijk geautomatiseerd te werken, zoals met CNC-machines waar we weer jongere medewerkers achter hebben zitten die hopelijk nog lang behouden blijven voor het bedrijf, kunnen we dit zonder veel problemen volhouden. Maar het vinden van jonge aanwas is voor ons net zo’n grote uitdaging als voor de andere branchegenoten.” Een andere uitdaging is duurzaamheid maar daarin heeft het bedrijf al flinke stappen gezet: werken met gecertificeerd hout uit alleen Europa, zonnepanelen op het dak voor de energie, houtresten gebruiken voor de verwarming van de fabriek. “We werken al met een poedercoating zonder oplosmiddelen en zoeken steeds verder naar geschikte lakken zonder dergelijke stoffen. Wat ook meetelt: onze meubelen hebben een lange levensduur. We brengen geen collecties op de markt die na een paar jaar weer verdwijnen en worden vergeten. We breiden ons gamma stapsgewijs uit. Wanneer consumenten verhuizen kunnen ze onze meubelen zo meenemen en eventueel aanpassen aan de nieuwe ruimte: opdelen in twee kasten of juist uitbreiden met extra elementen.” Hij benadrukt ook dat Studio Segers de drie modellen heeft ontworpen in een tijdloze stijl die ook echt past bij vrijwel iedere woonsmaak: “Jong en oud moeten het mooi vinden is het uitgangspunt van ieder ontwerp. Het meubel moet zich thuis voelen in ieder interieur.”

“JONG EN OUD MOETEN HET MOOI VINDEN IS HET UITGANGSPUNT VAN IEDER ONTWERP. HET MEUBEL MOET ZICH THUIS VOELEN IN IEDER INTERIEUR.”

MEUBELBEURS BRUSSEL
Saunaco verhuist van hal 4 in het beurscomplex van Brussel naar hal 5 bij de hoofdingang tijdens de komende editie van Meubelbeurs Brussel (5 tot en met 8 november). “Het is een grotere plek, naast Mecam, en tussen andere bekende Belgische leveranciers. Hopelijk trekken we met deze grotere stand nog meer bezoekers, en dat ze de nieuwe Ron zullen omarmen zoals vele Nederlandse en Belgische collega’s dit al hebben gedaan. We nodigen ook Zwitserse en Franse bezoekers uit naar Brussel en natuurlijk ook de Nederlanders, zowel bestaande als nieuwe contacten, maar van de Nederlanders weten we al dat ze graag naar de beurs komen.” Hoe lukt het een relatief klein bedrijf als Saunaco om zich staande te houden en zich te onderscheiden van andere fabrikanten? Peter, zeer beslist: “We hebben goed gekeken naar wat er wordt aangeboden en doen dit bewust niet na. Ik zie dit als de verdienste van de goede samenwerking tussen ons en Studio Segers: zij wezen ons op de voordelen van eigenwijs zijn en een eigen identiteit uitdragen. Ik wil ook niet met andere ontwerpers samenwerken. Wanneer ik me goed voel bij een club dan blijf ik deze trouw en dat geldt omgekeerd dus ook, zo blijkt. Niet alles wat ze in de loop der jaren hebben ontworpen hebben we in productie genomen, maar met de huidige modellen hebben ze telkens een schot in de roos geraakt. Ik ben blij dat ze het ontwerp en de inrichting van de stand in Brussel voor hun rekening hebben genomen, het ontzorgt ons weer. Uiteraard staat hier een bedrag tegenover maar dat geef ik graag uit want ik weet dat het een fantastisch geheel gaat worden.”

“DE REACTIES VAN ONZE NEDERLANDSE KLANTEN OP RON  ZIJN ZEER POSITIEF. TIJDENS DE MEUBELBEURS BRUSSEL STELLEN WE DIT MEUBEL VOOR HET EERST OFFICIEEL VOOR, OOK AAN ONZE BELGISCHE KLANTEN.”

RUST
Het bedrijf heeft op dit moment ongeveer 35 Belgische dealers en ongeveer 55 adressen in Nederland. “We geven graag rust aan onze dealers en willen niet op iedere straathoek staan. Maar er zijn nog wel een paar vlekken op de kaart in beide landen die we willen invullen en ook daarvoor is de deelname aan de Meubelbeurs Brussel bedoeld.” Hij noemt nogmaals het modulaire karakter van de kasten als groot voordeel van de collectie: “Vanwege het grote aantal mogelijkheden krijgen we ook eigenlijk zelden de vraag naar maatwerk. We hebben een compact en overzichtelijk aantal modellen waar je vele kanten mee uit kunt gaan.” Gevraagd naar de nabije toekomst van de markt zegt Peter: “Ik hoop dat de Nederlandse markt voor ons blijft doen wat het nu doet. En dat de Belgische detaillisten iets meer gaan durven de komende maanden. Als we de inflatie onder controle kunnen houden zoals de afgelopen maanden dan komt het goed. Ook ik houd rekening met een paar wolken aan de relatief stralende hemel voor volgend jaar. Tijdens de pandemie hadden we zoveel werk, dat moet je op gegeven moment terugbetalen en dat doen we nu voor een stuk. Het is eigenlijk niet meer dan logisch. De markt was buitensporig en wordt nu weer een beetje gecorrigeerd. Dat geldt ook voor de grondstofprijzen. Wanneer deze langere tijd stabiel blijven, zoals de afgelopen maanden, hoeven we de prijzen niet verder te verhogen en keert er rust terug op de markt.” Ziet hij geen donkere wolken in de bouwstop in Nederland als gevolg van de stikstofwetgeving? “In België hebben we dergelijke wetgeving niet, de uitstoot van stikstof wordt gezien als bijproduct van de landbouw en de zware industrie, niet van de woningbouw. Dat het aantal verhuizingen in Nederland stokt is voor ons geen direct probleem: de meeste van onze klanten zijn ouder dan 55 en zoeken meer een vervanging van het interieur dan dat ze een geheel nieuwe woning gaan betrekken. De kinderen zijn het huis uit en we veranderen voor de laatste keer het interieur volledig. Dat is de huidige markttrend waar we nu volop op meeliften.”
Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 12-2023. Gemist? Klik op de button en kies je abonnement.
Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.