Voormalig beursorganisator Textirama vzw, bekend van de vorig jaar verkochte textielbeurzen Intirio en MoOD/Indigo richt Textirama Foundation op. Met de Foundation wil de vzw innovatie ondersteunen en het imago van de Belgische textielindustrie versterken. De Foundation zal dat voortaan doen door startkapitaal te leveren voor ideeën en projecten met een innovatiepotentieel in de textiel.

Textirama Foundation zal tweemaal per jaar een oproep lanceren voor projecten en ideeën die de sector kunnen innoveren. Er worden twee doelgroepen beoogd. Studenten en kennisinstellingen kunnen concepten of ideeën indienen waarvoor de haalbaarheid nog onderzocht dient te worden. Uit deze groep zullen twee kandidaten gekozen worden die elk 5000 euro ondersteuning ontvangen. De tweede doelgroep zijn ondernemers met een project waarvoor al een prototype of een proof of concept bestaat. In deze categorie zal één winnaar gekozen worden die liefst 40 000 euro ontvangt. In totaal bedraagt het prijzengeld dus 100.000 euro per jaar, een forse aanmoediging.

“Innovatie begrijpen wij als verandering die waarde creëert voor de textielindustrie. En hoewel vooral technologische verandering vandaag economische meerwaarde creëert, kunnen de projecten meerdere aspecten omvatten. Ze kunnen bijvoorbeeld zuiver marketinggericht zijn maar evenzeer de digitalisering van het productieproces of de logistiek betreffen. Kortom: de ingediende innovaties kunnen media, markten, producten en processen omvatten (M2P2)”, aldus de Textirama Foundation.

“De Foundation gelooft dat in de huidige digitale transitie kansen schuilen die de sector een jonger en dynamischer imago kunnen bezorgen. De van huis uit traditionele en misschien zelfs behoudsgezinde textielwereld is toe aan een nieuwe dynamiek die de sector weer aantrekkelijk maakt voor investeerders, jonge ondernemers en personeel met een groot potentieel”, zo verduidelijkt de Foundation haar missie.

Francis Dejonghe, voorzitter van de vzw Textirama: “De textielsector heeft in de voorbije decennia een aantal overlevers en sterke bedrijven voortgebracht. Dat is hoofdzakelijk door innovatie – op velerlei vlak – gebeurd. Om de sector daarin verder te stimuleren en hem anderzijds ook het bijhorende positieve imago te geven, hebben we Textirama Foundation in het leven geroepen. Want innovatie is het zakencijfer van de toekomst.”

De deelnemers kunnen hun project digitaal indienen, waarna ze worden uitgenodigd om in een pitch hun idee aan de jury toe te lichten. Deze jury is samengesteld uit ondernemers in de textielsector en experten die ervaring hebben in de start-up/scale-up wereld. De voorzitter van de jury is Piet Verhoeve, voormalig CEO van Hangar K, ‘winnovator’, auteur en professor ingenieurswetenschappen aan de UGent. Hij neemt samen met de voorzitter van Textirama vzw, Francis Dejonghe, het roer in handen.

Piet Verhoeve, voorzitter van de jury: “Een award is op twee manieren belangrijk. Enerzijds is er de geldelijke prijs, die een springplank kan zijn voor het bedrijf. Maar belangrijker nog is de uitgesproken erkenning; het feit dat een aantal doorgewinterde experten uit diverse domeinen het idee relevant vinden als innovatie voor de textielindustrie. Dàt is de blijvende waarde van de award die Textirama Foundation tweemaal per jaar uitreikt. Die waarde kan je inzetten in de bedrijfsvoering, bijvoorbeeld om investeerders aan te trekken, om klanten te overtuigen of uw geloofwaardigheid als ondernemer te versterken.”

Hoewel er tweemaal per jaar een oproep gelanceerd wordt, kan er het hele jaar door ingeschreven worden. De tweejaarlijkse deadlines zijn 30 oktober en 31 maart, voorstellen na deze data worden automatisch doorgeschoven naar de volgende jurering. De eerste winnaars worden midden december 2019 bekendgemaakt. Meer informatie: www.textiranafoundation.be