“Celebrating Business Together” was het motto van de deze week afgelopen editie van Ambiente, Christmasworld en Creativeworld. Volgens Messe Frankfurt een festival van records: 4.928 deelnemers (10 procent meer), 140.000 bezoekers ondanks de treinstakingen.

Ambiente, Christmasworld en Creativeworld zorgden voor een uitverkochte beurseditie die 5 dagen duurde. “Mission accomplished! Samen met ongeveer 5.000 exposanten en bezoekers uit meer dan 170 landen heeft dit supertrio de consumer goods branche een hart onder de riem gestoken in lastige tijden”, aldus Detlef Braun, namens het bestuur van Messe Frankfurt. “Een keer per jaar en dan hier in Frankfurt! De wereldeconomie staat onder druk door spanningen en dan juist is het belangrijk om elkaar te ontmoeten en nieuwe handel te genereren. De branche heeft vernieuwing nodig en dat was hier volop aanwezig. Retailers gaan met de wind in de rug het nieuwe jaar in”, aldus Christian Haeser, Managing Director van de German Home and Office Trade Association (HWB). Michael Berz, President van de German Culinary and Tableware Trade Association, zegt over deze Ambiente: “Zoals andere gespecialiseerde sectoren heeft de industrie voor glas, keramiek en porcelein te maken met uitdagingen in een moeilijke economische omgeving. Ambiente is voor onze leden een sterke en betrouwbare partner, zeker nu. Met de uitbreiding van de horeca area zijn er nieuwe mogelijkheden geschapen voor onze leden. Dat geeft ons hoop.”

 

 

 

Ambiente, Christmasworld en Creativeworld 2024 was nog internationaler: driekwart van de bezoekers kwam van buiten Duitsland, een stijging van 5 procent van internationale bezoekers. Beursorganisaties zijn gek op lijstjes van bezoekerslanden, dus daar komt hij: Duitsland toch nog steeds bovenaan, gevolgd door Italië en China. Daarna Nederland en de Verenigde Staten. Nederlanders kwamen met de auto, de meeste overige bezoekers met het vliegtuig en de Fransen, Oostenrijkers en Zwitsers, treingebruikers naar Frankfurt bij uitstek, waren dus minder vertegenwoordigd dan wat gebruikelijk is. 

De inkopers waren volop aanwezig op de drie beurzen, met namen als Begros, Butlers, Dehner Gartencenter, Dirk Rossmann, dm Drogeriemarkt, Edeka, Fleurop, Globus, Hornbach, Metro and Obi from Germany. Major international buyers included Amazon, Anthropology, Carrefour International, Crate & Barrel, El Corte Ingles, Galleries Lafayette, Fortnum & Mason, Harrods, La Rinascente, Loft, Marks & Spencer, Migros, the Museum of Modern Art, Sainsbury’s, Tesco, Walmart en Zara Home. Dit geldt ook voor de hotel en catering branches, met namen als Aurelis Real Estate, Deka Immobilien Investment, Lambert Smith Hampton en Marriott Hotel Holding. Frankfurt houdt altijd bezoekersonderzoeken tijdens beurzen en hieruit bleek dat 94 procent van de ondervraagde bezoekers tevreden was over het aanbod, een procentje meer dan in 2022.

Ambiente, Christmasworld en Creativeworld blijven in de toekomst ook tegelijkertijd plaatsvinden, de synergie werkt. Maar om niet in de knoop te raken met andere beurzen wordt de datum verplaatst naar begin februari. Daarnaast zal creativeworld nu tegelijk met de andere twee beginnen en niet een dag later maar wel een dag korter dan ambiente en christmasworld (dus van vrijdag tot en met maandag).

De data voor 2025: 7 tot en met 11 februari (creativeworld dus 7 tot en met 10).

ambiente.messefrankfurt.com
christmasworld.messefrankfurt.com
creativeworld.messefrankfurt.com