Belgofurn opent begin volgend jaar een Belgische showroom in Canada. Locatie wordt het TIDC, het Toronto International Design Center. Kevin Snyders, directeur Belgofurn meldt in een gesprek met onze redactie: ‘’We hebben een mooie groep geïnteresseerde bedrijven samengebracht met zeer complementaire collecties, waarmee we een volledig huis zouden kunnen inrichten. Via een lokale commerciële partner zullen al deze bedrijven gedurende minstens 1 jaar met hun collecties in het center aanwezig zijn. Bedrijven worden dus vertegenwoordigd door deze lokale agent.’’

‘’De bedrijven die zullen deelnemen zijn: Indera, Mintjens, Royal Botania, Domani, Meisterwerke, De Witte Lietaer, Evolution 21 en Plutex. Momenteel zit de showroom vol, enkel zullen er misschien nog enkele textiel -of hout gerelateerde bedrijven bijkomen.’’

De interesse voor een dergelijke constructie is groot. Kevin: ‘’Aangezien er nog meer bedrijven interesse hebben getoond, zullen we in een later stadium bekijken of we nog verder kunnen uitbreiden. Het volledig Belgisch verhaal maken we compleet met sterke Belgische merken zoals AB Inbev voor het bier en Rombouts voor de koffie.

Kevin Snyders, directeur Belgofurn, hier in gesprek op het jaarvent van de Belgische meubelindustrie in zijn woonplaats Antwerpen.

Het multidisciplinaire karakter van een dergelijke constructie smaakt, niet alleen vanwege het Belgische bier, naar meer. Kevin: ‘’We zijn in ieder geval met de clusterfederatie Fedustria opgetogen dat we onze verschillende sectoren op deze manier een plaats op de Canadese markt kunnen bezorgen en na een eerste evaluatie zullen we bekijken of we ook andere locaties kunnen aandoen.’’

Waarom eigenlijk Canada? Kevin: ‘’Canada is in alle opzichten een zeer aantrekkelijk land voor Belgische bedrijven: het actuele meubelaanbod is nog zeer beperkt. Dus er is nog veel ruimte voor Europese / Belgische trends en designs. De Canadezen lonken ook naar Europese aanbieders omwille van het huidig politiek en economisch klimaat in de VS en China. En het CETA akkoord zorgt voor een ideaal speelveld, zonder douanetarieven en mét bescherming van onze Belgische bedrijven. Verder zijn er veel zakelijke synergiën tussen beide landen en kan er dus op een gelijkaardige en prettige manier zaken worden gedaan. Ook het feit dat er geen taalbarrières zijn is een groot voordeel. En wij kunnen spreken van een zeer overzichtelijke markt.’’

Kevin: ‘’Ons uiteindelijke doel van dit initiatief is uiteraard om onze Vlaamse bedrijven te ondersteunen om succesvol te kunnen zijn in deze nieuwe markt. Ons eerste idee was om een groepsstand in te richten op The Canadian Furniture Show, maar omwille van stopzetting van The Canadian Furniture Fair zijn we op zoek gegaan naar alternatieven. De meest voor de hand liggende optie leek ons in eerste instantie een groepsdeelname aan de IDS beurs. Echter door de hoge kosten van deelname en na een uitvoerige analyse met verschillende stakeholders zijn we het er over eens dat een aanwezigheid van een jaar (en liefst langer) in een Flanders House – Belgische meubelshowroom –, veel doeltreffender zal zijn dan een beursdeelname van enkele dagen aan IDS.’’

De doeltreffender locatie is uiteindelijk geworden het Toronto International Design Center (TIDC). Kevin Snyders: ‘’Vooral omdat de meeste bedrijven momenteel nog geen aanwezigheid hebben in Canada en dit land eveneens aantrekkelijk is voor wat betreft de projectmarkt is het aangewezen om het Belgische meubilair toch fysiek te kunnen presenteren. We hebben ervoor gekozen om minstens voor een jaar een Belgische showroom te huren in het Toronto International Design Center (TIDC). Het uiteindelijke doel van deze nieuwe aanpak moet dus als een langetermijninvestering worden beschouwd. Dit concept, waarbij Fedustria gedurende een jaar lang een zgn. ‘Belgian Design House’ of ‘showroom’ afhuurt en deze inricht met Vlaams/Belgische meubelen en textielproducten, zal een doeltreffendere manier zijn om een succesverhaal te starten in Canada.”

 

 

 

Over Belgofurn:

BelgoFurn (Belgian Furniture Export Association) is de exportpromotiecel van de Belgische meubelindustrie (Fedustria). BelgoFurn staat ten dienste van haar leden: de Belgische meubelindustrie. Via promotie, marktprospectie, marktanalyses en publicaties ondersteunt BelgoFurn zowel de algemene exportstrategie van de sector als de exportinspanningen van ieder bedrijf afzonderlijk. Voor de buitenlandse meubeldistributie is BelgoFurn een aanspreekpunt voor contacten met, en informatie over, het exportaanbod vanuit België. Website: www.belgofurn.com

Export Directory

Interior Business Magazine vervaardigde in nauwe samenwerking met en in opdracht van  Belgofurn de Belgian Export Directory 2020. Dit boek werd bijgesloten in de Interior Business Brussel editie van 25 oktober jl. in aanloop naar Meubelbeurs Brussel. Hier kunt u dit boekwerk digitaal doorbladeren.

Meer Belgofurn op Interior Business:

Interior Business Live: Collectieve beurspresentatie Belgofurn in Shanghai

Jaarevent Belgische meubelindustrie groot succes