Dichterbij en meer capaciteit: Dutch Interior uit Barneveld koopt fabriek in Polen en breidt magazijn uit

Succesvolle huisshow 

De markt is booming en Azië even verder weg dan ooit. Voorraad is ‘key’. Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag en de huidige ontwikkelingen in de markt heeft het bedrijf, geleid door Michael Schakel, snel ‘geschakeld’ en het magazijn uit laten breiden met liefst 4000 m2. Ook heeft Michael een fabriek aangekocht in Polen waardoor de mensen van Dutch Interior er in een klap 55 nieuwe collega’s bij hebben. Bij Dutch Interior in Barneveld was de afgelopen maand een huisshow aan de gang. We spraken Michael Schakel en zijn commercieel directeur Arno van Aken, die afgelopen week zijn 12,5-jarig jubileum bij de zaak vierde, in het Dutch Interior Experience Center tijdens de huisshow.

Arno: ‘’We hadden ons er vooraf al veel van voorgesteld, maar dit slaat werkelijk alles. We hebben onze beste show ooit. Met afstand. We merken dat we door de huidige opzet, waarin we de show een maand lang spreiden, onze klanten nog beter kunnen bedienen. Je kunt gewoon veel meer tijd nemen voor je klanten, die op afspraak komen. Dat zien we terug in de cijfers.’’

Doorontwikkelen

In de subtiel gedecoreerde en luxueus aandoende showroom treffen we een goedgemutste Michael Schakel, net voordat hij een culinair gerecht uit de volop in bedrijf zijnde keuken voorgeschoteld krijgt. Michael: ‘’We zijn erg blij met de resultaten van de show. Het kon niet mooier lopen.’’ Het grote nieuws is natuurlijk de aankoop van de fabriek. Michael: ‘’We zijn er erg blij mee. Ik werk al tien jaar met deze mensen en toen de gelegenheid zich voor deed, hebben we het meteen gedaan.’’

In de fabriek worden eiken meubelen, fauteuils en eetkamerstoelen gefabriceerd. Er werken 55 vakmensen in de fabriek. Arno: ‘’Het is een grote stap naar snellere levertijden en we hebben de samples sneller in huis, wat zeer prettig is voor het proces van de ontwikkeling en verkoop van onze collecties.’’

Michael: ‘’De fabriek heeft een zeer goed machinepark in huis.’’ De acquisitie van de fabriek is een logische stap in de huidige tijden waarin bij veel leveranciers de levertijden oplopen en de transportproblematiek groot is en een dure aangelegenheid. Michael: ‘’We hebben onze business graag zoveel mogelijk in eigen hand. Het is een forse investering, maar we verwachten dat we dat snel terug kunnen verdienen. Onze afnemers zullen blij zijn met het feit dat we nu nog flexibeler en sneller kunnen schakelen.’’ Arno: ‘’De aankoop van de fabriek en de uitbreiding van het magazijn passen bij de enorme ontwikkeling die het bedrijf doormaakt. We zien het als een nieuwe mijlpaal. Eerder investeerden we fors in de showroom en het aannemen van goede mensen. Ook lanceerden we recentelijk onze nieuwe online portal waardoor onze klanten met 1 inlogcode alle merken kunnen shoppen. Er werken inmiddels 60 man hier in Barneveld. Daar komen dus 55 collega’s bij. Hoe mooi is dat?!’’

De merken

Tijdens de tweede editie van de Dutch Interior Days presenteerden de merken Eleonora, By-Boo, Sevn en Mattz, in samenwerking met MONDiART en Key West Bedding hun collecties. Arno: ‘’Op showdagen hebben we zo’n 30 klanten over de vloer. Gemiddeld zijn dat 2 à 3 personen per klant, dus dagelijks bijna honderd mensen over de vloer. Heerlijk!’’

Eleonora, By-Boo, Sevn en Mattz vallen sinds vorig jaar onder één algemene noemer, Dutch Interior. Vier opzichzelfstaande merken die elkaar versterken en aanvullen. Michael: ‘’Waar de collectie van Eleonora staat voor de trend van vandaag en morgen, staat die van By-Boo voor onderscheidend, eigenwijs en niet in een hokje te plaatsen. Sevn is hét merk voor het on demand samenstellen van jouw ideale bank. En Mattz verwelkomt je graag in zijn wondere wereld van antiek en reproductie met een voorliefde voor Azië. Vorig jaar namen ook MONDiART en Key West Bedding hun plaats in het Experience Center in. Arno: ‘’Voor kunst en decoratie ben je bij MONDiART aan het goede adres. Geïnspireerd op de wereld en gemaakt in Nederland. Key West Bedding is de leverancier van boxsprings, matrassen en toebehoren. Met een scala aan verschillende merken met ieder zijn eigen boxsprings zijn de opties eindeloos.’’

Key West Bedding

MondiArt

 

Sevn: ‘erg tevreden’

Bert van den Bosch is het boegbeeld van Sevn, de bankstellentak van Dutch Interior. Ook Sevn heeft een enorme groei doorgemaakt en ook Bert bevalt de huidige opzet prima. Bert: ‘’We hebben mooie stappen gemaakt op allerlei vlakken dus we zij erg tevreden.’’

Wat brengen jullie? Bert: ‘’Qua modellering brengen we luxere modellen met rondere lijnen. Onze collecties hebben een hoog aaibaarheidsgehalte, zoals ze dat zo mooi noemen haha. We ontwikkelen met de trends mee: het gebruik van lichte stoffen, veel mogelijkheden en veel keuze in stoffen. Het is hier gewoon heel fijn werken. We hebben topstylisten rondlopen die alles zo gaaf presenteren. Dat levert een belangrijke bijdrage aan het succes.’’ Bert blijft echter scherp. ‘’Er gebeurt nogal wat in de wereld. Prijsontwikkelingen zijn zorgelijk. Een Poosle chauffeur bijvoorbeeld verdient nu net zoveel als een Nederlandse chauffeur en hout, metaal, stoffen, energie, alles wordt ontzettend duur. Het is een hele uitdaging om dat goed te managen, maar samen met onze klanten denk ik dat we klaar zijn voor een mooie toekomst.’’

Een vleugje Mattz

En dan Mattz, het bedrijf van Matthieu Schakel. Elk interieur kan wel een vleugje Mattz gebruiken, zo luidt de slogan in Barneveld. Daarom speurt wereldreiziger Mattz regelmatig Azië af, op zoek naar antieke meubels en reproducties die de rijke historie van het Verre Oosten ademen.

De man achter Mattz is Matthieu Schakel. In 2015 begon hij het avontuur als bedrijfsleider. In de jaren erna is hij zijn hart verloren aan Azië en dan vooral aan India. Een land dat als het aan hem ligt op ieders bucketlist moet staan. Intens, kleurrijk, gastvrij én met een bijzondere meubelindustrie. Regelmatig bezoekt Matthieu leveranciers in Azië en zoekt hij naar nieuwe pareltjes onder de meubelmakers. Matthieu: ‘’Het is prachtig om te zien hoe de meubels en accessoires er met de hand worden gemaakt. Elk item is daarom uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Er zijn een aantal erg populaire items die we vast in de collectie hebben zoals bijvoorbeeld onze bankjes en krukjes. Elk bankje is anders, maar we hebben wel een vaste aanvoer van onze populairste items.’’

De opzet van de show bevalt hem goed. ‘’We kunnen voor iedere klant de tijd nemen. Dat de show nu verspreid is over een maand is erg fijn want we hebben veel aanloop en draaien een erg goede show.’’ De door de regering aangekondigde versoepelingen klinken als muziek in de oren. Matthieu: ‘’Wat heb ik de afgelopen 2 jaar het reizen gemist. Ik kan niet wachten om weer lekker op pad te gaan en nieuwe ontdekkingen te gaan doen.’’

De agenda

25 februari is de laatste dag van de show. Arno: ‘’Direct na de Dutch Interior Days gaan we ons voorbereiden op Maison et Objet.’’ Deze wereldbeurs vindt in maart plaats. Dutch Interior zal zowel in het voorjaar als in het najaar acte de préséance geven in Parijs. ‘’We ontmoeten er vele internationale klanten. Deze laten we tijdens de huidige show veelvuldig invliegen. Maar we willen natuurlijk ook weer nieuwe internationale klanten werven. En dat stukje werving hebben we toch moeten missen door de pandemie. We kijken er erg naar uit.’’ Hoe staat het met de feestavonden die we gewend zijn in Barneveld? ‘’Tijdens de huidige huisshow proberen we onze klanten op een veilige wijze culinair te verwennen. De muziek houden we achterwege. In september doen we weer een 2 of 3 daags evenement met een feestavond. Want dat genieten, dat hoort uiteraard ook bij Dutch Interior!’’

Eleonora zal van 24 t/m 28 maart exposeren in Parijs op Maison et Objet.

Locatie Hall 7 — Stand B148 / C147

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

Scroll door voor een algemene foto impressie 

 

           

       

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.