Connecting Communities heeft gewerkt als centraal thema, zo stelt Koelnmesse na het afsluiten van imm cologne 2024. Met 42.000 bezoekers (waarvan de helft van buiten Duitsland) is de organisatie in Keulen dik tevreden.


Na vijf beursdagen maakt de imm cologne een positieve balans op: rond de 42.000 bezoekers uit 129 landen zijn op het evenement afgekomen om zich te laten inspireren, in te kopen en contacten te leggen. Naast de trends en noviteiten van ongeveer 750 exposanten maakten de bezoekers gebruik van de gelegenheid om contact te leggen met elkaar, precies dat wat de organisatie voor ogen stond. Het sterkt Koelnmesse om de beurs ook volgend jaar weer gewoon medio januari te organiseren.


“Connecting Communities heeft daadwerkelijk zo gefunctioneerd en we kijken alweer uit naar de editie van 2025. De imm cologne blijft een drijvende kracht achter de internationale interieurbranche, dat is ook dit jaar weer gebleken”, aldus Gerald Böse, voorzitter van de Raad van Bestuur van Koelnmesse.


Ook Leo Lübke, President van de Duitse meubelfabrikantenfederatie VDM ziet de beurs als belangrijk bindmiddel in de branche: “Vooral in een tijd van uitdagingen zoals nu biedt de beurs een centraal trefpunt, een platform voor het presenteren van innovatie. Begin januari gaat alle aandacht in Duitsland weer uit naar het interieur en dat komt door deze beurs.” Markus Meyer, President van de vereniging voor retailers in meubelen en keukens in Duitsland, de BVDM, voegt hieraan toe: “De Duitse handel en alle grote inkoopgroepen waren weer aanwezig op de beurs in 2024, er zijn succesvolle gesprekken gevoerd en er is omzet gegenereerd. Keulen blijft een belangrijk inkoopmoment.”


Het succes is volgens de beurs ook te danken aan The Circles, de ruimten waar iedereen elkaar ontmoette in iedere hal. Oliver Frese, directeur van Koelnmesse: “The Circles hebben voor een dynamisch en interactief platform gezorgd waarin informeel en vol inspiratie met elkaar van gedachten werd gewisseld over thema’s in de branche.” Een van de highlights van deze editie was de imm cologne summit waar leden van de VDM en de BVDM elkaar troffen om de (op dit moment nog vrij sombere) toekomst van de Duitse markt te bespreken. Ook gericht op de toekomst was de Pure Talents wedstrijd, dit jaar voor de 20e keer. Ook gericht op wat er nodig is voor nu en straks is de met het netwerk initiatief FURNITURE 4.0 georganiseerde Circular Cooperation Network Days (CCND) met discussies over hergebruik en circulariteit. Influencers, lezingen door Architonic georganiseerd, rondleidingen, het was er weer allemaal.

 

Een verslag van deze editie leest u in het komende nummer van Interior Business Magazine. De volgende imm cologne is van 12 tot en met 16 januari 2025.