NIEUWE MODELLEN, NIEUWE SAMENWERKING

Medio september organiseerde meubelfabrikant Meubitrend een netwerkevent in de geheel vernieuwde showroom in de fabriek in Oss. Hier werden voor het eerst stylisten als doelgroep uitgenodigd om kennis te maken met de merken Zizeau en Jamé. Anouk Hoppenbrouwers en Laurie Aldenhoven, verantwoordelijk voor de marketing van respectievelijk Zizeau en Jamé, kijken terug op een geslaagde avond en op een goede huisshow in het algemeen: “Het is natuurlijk altijd spannend om te horen wat je klanten van de nieuwe modellen vinden. Maar alle items die we gebracht hebben zijn zeer positief ontvangen en ook al geplaatst in de winkels! Dus wij zijn zeker tevreden.” aldus Anouk.

We hebben dus blijkbaar goed werk verricht aan de voorkant van het proces. Detaillisten voelen dat ze onze meubelen moeten hebben omdat consumenten ervoor binnenlopen in de winkel. Het hoogwaardig comfort in samenspel met de detaillering zorgt ervoor dat zowel winkelier als consument ons steeds beter weet te vinden. Het is iets wat we dagelijks ervaren”, zo vervolgt Anouk. “We hebben veel complimenten gekregen over de showroom en de nieuwe modellen”, zo vult Laurie haar aan. “De banken komen steeds centraler te staan in de woonkamer, en daarom hebben we de showroom nog verder uitgebreid. Zo laten we de modellen goed tot hun recht komen.” Anouk: “We kunnen zelfs de Zizeau banken twee keer laten zien, telkens in een andere stoffering wat weer heel inspirerend werkt voor winkeliers en stylisten.”

“We hebben veel complimenten gekregen over de showroom en de nieuwe modellen.”

EIGENZINNIG
Laurie: “Vanwege onze ruime collectie is dat bij Jamé niet aan de orde. Door de komst van twee nieuwe banken en twee bijzettafels was het even passen en meten. Wat heeft geleid tot een uitbreiding naar de vide, waardoor we 80 m2 extra aan showroom hebben. Ook willen we klanten blijven verrassen met onze bestaande modellen. De ene keer in een eigenzinnige stof de andere keer in een geheel nieuwe opstelling. Zo blijven we onze klanten inspireren.” Is het verschil tussen beide merken dan steeds duidelijker? Beide dames roepen in koor: “Jazeker!” Anouk: “Je ziet het direct: dit is een Zizeau bank en dat is er een van Jamé. In twee jaar tijd hebben we de merkidentiteit van beide merken goed opgezet, het is voor iedereen duidelijk.” Laurie: “Anouk en ik sparren heel vaak met elkaar en de merken zitten niet in elkaars vaarwater. Het functioneert uitstekend.” Zizeau is volgens Anouk een meubelmerk dat gericht is op de unieke mogelijkheden en de afwerking van een meubel, waarbij de banken altijd groot en modulair zijn en zelf door de consument samengesteld kan worden in stoffering en opstelling. “Het is een warm merk met luxe, maar niet afstandelijk. Italiaans design maar dan in Nederlandse afmetingen en met een dosis Nederlandse gezelligheid.” Laurie omschrijft Jamé als een merk met een touch of design, met name in de belijning. “Met eyecatchers zoals de nieuwe Sofia en steeds meer modulaire opties. We zijn niet bang om eens wat uit te proberen in creatieve zin en dit lijkt goed aan te slaan. Anouk: “Voor beide merken geldt dat we het publiek het hele jaar door prikkelen en inspelen op de behoeftes van de markt. We merken dat dit leidt tot meer verkoop in plaats van alleen de twee traditionele inkoopmomenten per jaar.”

STYLISTENBIJEENKOMST
Op de maandagavond was er dus voor het eerst een bijeenkomst voor stylisten in Oss, waar eerder nog enige scepsis was ten opzichte van deze groep. Anouk: “Dat onze merken goed aansluiten bij het werk van interieurontwerpers is wel duidelijk. Hun creativiteit en skills om een interieur precies op wens van de consument af te stemmen zijn essentieel in het samenstellen van een bank. Zij kunnen dus volledig hun ei kwijt met onze producten. Interieur verbindt, zeker als je met vakgenoten dezelfde passie deelt voor mooie meubelen en stoffen. Dat wilde we dan ook graag delen tijdens dit event. We hebben gezien tijdens onze Workshop Days dat kennis delen een positief effect heeft op je klanten. Dus deze formule hebben we dan ook tijdens deze avond ingezet.” Zo gaf Janine de Jong van The ROMO Group een presentatie over trends en stoffen: hoe ontstaan patronen in collecties? Dit is bij ROMO gebaseerd op 5 artistieke pijlers waaronder beeldende kunst, muziek en de natuur. “Dat was voor ons ook heel leerzaam en inspirerend”, aldus Laurie.

Hanneke van Gorp van Strk Plan, een bureau dat adviseert bij het inzetten van social media voor en door bedrijven, vroeg aan het publiek wat hun doel is bij het actief zijn op social media. Gaat het om het promoten van jezelf of promoot je de merken waarmee je samenwerkt? Anouk gaf zelf een presentatie over Zizeau en waarom het merk en stylisten bij elkaar passen. “Het modulaire karakter van de collectie waarbij je als stylist zelf een indeling kunt maken spreekt hen aan. Het geeft hun vrijheid in ontwerpen. Net als bij detaillisten vertel ik dat onze showroom een verlengstuk, een werkplek voor hen is waar ze hun klanten mee naartoe kunnen nemen om een opstelling te tonen. Sommige detaillisten maken al gebruik van deze mogelijkheid en dat juichen wij alleen maar toe. We updaten de showroom constant dus maak er gebruik van!” Laurie: “De verassende en enthousiaste reacties van detaillisten bij een eerste bezoek aan de showroom is ontzettend leuk’’. Dit enthousiasme brengen ze vervolgens ook weer over op hun klanten. Daar doen wij het natuurlijk voor!.” Het is de bedoeling om vanaf nu ieder kwartaal een avond voor stylisten te organiseren met telkens twee sprekers. Anouk: “En er ontstaan ook spontane dingen op zo’n avond! Ontwerper Frans Schrofer was er ook en zijn enthousiaste vrouw riep iedereen in de showroom bij elkaar en ze ging uitleggen hoe haar man de nieuwe banken van Zizeau en Jamé had ontworpen. Erg leuk om te zien!” Laurie: “Het droeg ook bij aan het storytelling aspect, de bank krijgt een verhaal. Dit kunnen detaillisten ook weer doorvertellen aan consumenten.”

“Het is de bedoeling om vanaf nu ieder kwartaal een avond voor stylisten te organiseren met telkens twee sprekers.”

NIEUWE ELEGANTE MODELLEN
De Allegro, vrolijkheid in het Italiaans, is de nieuwe ronde salontafel van Zizeau met een lederen plint. Met een doorsnede van 1.20 m is dit dus een salontafel die in verhouding staat naar de modulaire banken. Anouk: “Ook onze bestseller Naomi heeft lederen opties gekregen. Voor degene die heel het interieur perfect op elkaar wil laten aansluiten, zijn de Naomi en Allegro dan natuurlijk de perfecte combinatie.” De nieuwe kast heet Cento en is een vervolg op de Milla. De ingebouwde LED-strips zorgen voor functionele en toch intieme verlichting. “Met name de greep maakt deze kast verfijnd en tijdloos. Een kast blijft gemiddeld lang staan in een interieur dus hij moet praktisch zijn maar meer dan een verzameling planken. Met deze kast is het gelukt”, aldus Anouk. De Salotto is de nieuwe bank door studio Schrofer, die al eerder werd genoemd, met een opvallende horizontale stiknaad op de arm, rugleuning en het rug kussen. De armleuning en de rug lopen taps toe, wat de bank een elegant karakter geeft. De bank oogt slank en heeft een metalen pootje wat het ontwerp naar het moderne design trekt

“Het modulaire karakter van de collectie waarbij je als stylist zelf een indeling kunt maken spreekt hen aan. Het geeft hun vrijheid in ontwerpen.”

PUZZELSTUKKEN
De twee nieuwe banken van Jamé heten Sofi a en Noah. Sofi a, ontworpen door Gijs Papavoine, heeft kenmerkende lijnen vanaf de zijkant gezien en Laurie omschrijft het ontwerp als twee zachte vormen die naadloos op elkaar aansluiten, net een puzzel. “Alsof twee losse componenten op elkaar zijn geschoven, vanwege de vele verschillende elementen kun je met deze bank alle kanten op! En dit ontwerp slaat aan, want de eerste banken zijn al onderweg naar de winkels.” De Noah, ontworpen door Studio Schofer, is totaal iets anders dan de Sofi a. Hij onderscheidt zich door een envelop detail als kenmerkende stiknaad op de rug, arm en op de kussens. “Allebei dus typische Jamé banken maar totaal verschillend in design. Hierdoor vullen ze elkaar aan op de winkelvloer. De twee nieuwe bijzettafels, ontworpen door Jan Dijkstra, zijn een echte aanvulling voor de collectie. Hiermee versterken we de sfeerbeleving van Jamé, niet alleen in de showroom maar ook in de winkels. Met Nova spelen we in op de vraag in de markt. Nova is organisch maar toch minimalistisch, waardoor het ontwerp perfect past bij Jamé. Ook Charlie heeft een verassend detail. De vorm van deze bijzettafel leent zich ervoor om een echte allemansvriend te worden, het detail zit hem dan ook in het blad. Door de plaatsing van de poten is de houtnerf mooi te zien. Zo vallen dus alle puzzelstukken van de Jamé collectie mooi in elkaar”, aldus Laurie. Anouk, tot slot: “Wil jij nou graag in het echt komen kijken naar alle nieuwe modellen? Dan staat de koffi e altijd klaar bij ons. Van maandag tot en met vrijdag is de showroom geopend op afspraak, dus als je een gaatje hebt in je agenda kom dan vooral langs!”

Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 12-2023. Gemist? Klik op de button en kies je abonnement.

Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.