Doordat de lockdown begin dit jaar alleen online winkelen mogelijk maakte, steeg de omzet in dit kanaal in het eerste kwartaal van 2021 met bijna 86%. Retailers ondernemen steeds meer multichannel sinds zij door corona gedwongen vorig jaar massaal ook online verkoopmogelijkheden omarmden. Het was een antwoord op alle overgheidsmaatregelen en het veranderde koopgedrag van de consument. Toch kon de online verkoop een totale omzetdaling voor non-food detailhandel van 22% en zelfs 34% en 28,5% voor mode- en schoenenwinkels niet voorkomen.

Steun blijft nodig
De cijfers tonen de grote klappen die de sector door alle coronamaatregelen heeft opgelopen. Door alle misgelopen omzetten en doorlopende kosten is er sprake van een miljardenschade. Steun van de overheid blijft ook na 1 juli aanstaande nodig in de vorm van tegemoetkoming in de loonkosten en ook in de vaste lasten. Dat geldt voor het mkb maar zeker ook voor grote landelijke ketens. Die worden via de huidige TVL-regeling nog steeds niet op een realistische manier gecompenseerd voor hun doorlopende vaste lasten. INretail vindt dat het kabinet met een beter passende regeling over de brug moet komen. Nu de overheid gefaseerd alle beperkingen loslaat, mogen ondernemingen in het zicht van de eindstreep niet onderuit gaan.

Herstellen en investeren
Onnodige leegstand en verlies van werkgelegenheid moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Een passend pakket aan maatregelen moet ondernemers helpen te herstellen van alle schade. Uitstel en het over jaren uitsmeren van terugbetaling van (belasting-)schulden moeten hier onderdeel van zijn. In de kern gezonde bedrijven hebben die aanloop nodig om weer te kunnen investeren in hun toekomst, want die is anders dan voor corona. Consumenten tonen ander koopgedrag, oriënteren zich vaker digitaal op hun aankopen en willen in fysieke winkels en winkelgebieden vooral sfeer en beleving ervaren.