Als het grootste vakevenement na de corona lockdown in Duitsland vond deze week TrendSet plaats in de Messe München. Met meer dan 600 exposanten met ongeveer 1.500 collecties konden bezoekers met een professionele interesse in Interiors&Lifestyle ontvangen in zes hallen. Met een beetje vertraging maar nog net op tijd voor herfst/winter 2020 en voorjaar/zomer 2021.

TrendSet trok in 3 dagen tijd bijna 13.000 bezoekers en dat is ver boven verwachting, zo stelt de organisatie. Het onderstreepte voor de organisatie het belang voor de branche van dit soort evenementen, zelfs met maskers op, handen desinfecteren en afstand houden. Uiteraard waren er minder bezoekers dan doorgaans: de angst voor besmetting zit er goed in en met name internationale bezoekers bleven weg. Op de Oostenrijkers na. Wat betreft veel exposanten met als specialiteit herfst en kerstmis, voor hen was 12 tot en met 14 september eigenlijk al te laat.

Maar, in rasechte beurzentaal: de bezoekers die wel kwamen zochten gericht naar nieuwe producten en kochten wel degelijk in. Opvallend was het aantal bezoekers uit de horeca sector, die het toch ook niet gemakkelijk hebben nu. Al met al werd er toch veel voorzichtiger ingekocht dan normaal. Dat is beurzentaal voor: het viel een beetje tegen.

Niettemin zegt Tatjana Pannier, managing director van TrendSet: “Ik ben heel blij met hoe de beurs verlopen is. En ik ben blij met alle positieve geluiden van exposanten en bezoekers. Ik geef deze dankbetuigingen door aan het team, zonder wie de beurs nooit had kunnen plaatsvinden. Binnen twee maanden hebben we de beurs aangepast aan de geldende corona regels en vanaf het begin was ik er van overtuigd dat de beurs zou doorgaan. We hadden al een datum in maart staan mocht het niet doorgaan in september.  Toen in juli de beslissing werd genomen om toch te verplaatsen naar september hebben we er alles aan gedaan voor dit mooie resultaat, met heel veel dank aan de deelnemers. Ik denk, omdat veel evenemnten niet zijn doorgegaan, dat we extra veel bezoekers uit het midden en het noorden van Duitsland hebben mogen begroeten hier.“

Toegangskaarten waren voor het eerst alleen online verkrijgbaar om de stroom bezoekers te kunnen reguleren. Dit zorgde voor een doorloop zonder lang wachten. Het bevestigde voor alle partijen dat een beurs als deze goed te organiseren is in een tijd als deze. De trend voor de komende winter? Scandese, een geweldig woord. U raadt het al: Scandinavian en Japanese samengetrokken. Dus minimalistisch maar niet ongezellig. Natuurlijke materialen en ambachtelijke productie. Kalmte in patronen en matte kleuren, voelbare versiering op een minimalistische wijze die een soort vloeiende beweging suggereert. Onthoud die term: Scandese! Scandipans? Jandinavisch?

TrendSet Winter 2021 staat gepland voor 12 tot en met 14 februari 2021.