Woensdag was de kick off van Design District. Donderdag en vrijdag is het nog steeds feest in Rotterdam. Onderstaande preview heeft u reeds kunnen lezen in ons magazine.

Extra hal en extra veel exposanten
Dit jaar vindt Design District zoals gebruikelijk plaats in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam op 24, 25 en 26 mei. Deze keer is het de 20e editie, geen geringe prestatie, maar organisatoren Evelien de Leeuw en Marnon Heuvels willen het niet groots benadrukken tijdens de beurs. “Het draait niet om ons maar om de deelnemers en de bezoekers. Dat zij elkaar weten te vinden en ook nieuwe contacten leggen is wat telt voor ons.” Deze editie mag zich verheugen in een extra hal in vergelijking met 2022 en met 33 procent extra aanmeldingen: “We zijn weer uitverkocht. We hadden niet verwacht dat de extra hal zo snel zou volstromen met deelnemers, maar dat is dus wel zo gegaan.”

Gevraagd naar de reden van dit succes op voorhand zegt Evelien: “Het komt door de nasleep van de pandemie. Er is in de eerste tijd na het afzwakken van de maatregelen weinig georganiseerd op het gebied van beurzen. Nu zijn er geen belemmeringen meer en kan iedereen volop meedoen en de beurs bezoeken eind mei.” Marnon ziet dat het succes van Design District samenhangt met het succes van regionale beurzen, een trend die al was ingezet voor de pandemie: “Ver reizen om bedrijven te kunnen zien die je als bezoeker ook in Nederland kunt zien is geen aantrekkelijk alternatief meer voor veel mensen. We prijzen ons gelukkig dat we ook dit jaar een goede mix van Nederlandse bedrijven en internationale fabrikanten en leveranciers mogen begroeten in Rotterdam.” Voorbeelden van deelnemers dit jaar zijn FABRAA, Arper, Fritz Hansen, Vescom, LeoluxLX, BULO, Harvink, Montis, Tonone, Moroso, Kvadrat, Artifort/Lande, Delta Light, COR, ROMO Group, Normann Copenhagen, Keymer, Dutch Originals, Studio Henk, Bert Plantagie en een grote gezamenlijke stand van Hollands Licht, Eikelenboom, Wever&Ducré en Vibia.

Breder publiek
Evelien noemt als voorbeeld van ver reizen terwijl je elkaar dichter bij huis ook kunt ontmoeten de Salone del Mobile in Milaan: “Daar gaan veel Nederlandse bedrijven naar toe en er komen ook veel Nederlandse bezoekers, maar of ze elkaar concreet daar treffen is nog maar de vraag. Het valt ons op dat nogal wat bedrijven die aanwezig zijn in Milaan in april er ook voor kiezen om in Rotterdam mee te doen eind mei.” Marnon knikt: “We voldoen blijkbaar aan de behoefte voor gericht contact met Nederlandse architecten, ontwerpers en opdrachtgevers. We hebben ook gemerkt dat steeds meer retailers de weg naar Design District weten te vinden en dit juichen we toe. Maar we zeggen wel van tevoren: verwacht geen complete opstellingen die in zijn geheel kunnen worden overgenomen in de winkel, daarvoor zijn de standruimtes in de Van Nelle Fabriek een stuk compacter in vergelijking met stands op de grote beurzen zoals die in Keulen, Brussel of Milaan.” Dat Design District hoe dan ook de laatste jaren een breder publiek weet aan te trekken beamen beide dames: “Design District is meer een contactbeurs dan een inkoopbeurs in onze ervaring, maar we zijn blij dat een steeds breder publiek van interieurprofessionals hier inspiratie opdoet en nieuwe contacten legt.”

 

<<

‘Ver reizen om bedrijven te kunnen zien die je als bezoeker ook in Nederland kunt zien is geen aantrekkelijk alternatief meer voor veel mensen’

>

 

Mooie mix
Kijkend naar het overzicht van de deelnemers valt het op dat het een mooie mix is van nieuwkomers (zoals de karpetten van Perletta) als teruggekeerde exposanten (zoals Lensvelt) en oude bekenden die editie na editie meedoen. Marnon: “Wonderwall is een mooi voorbeeld. Zij doen sinds 3 edities weer mee en gaan er dit jaar met volle bak tegenaan in de extra hal met 12 merken, voornamelijk van materialen, op een hele grote stand. Het is echt een indrukwekkend ontwerp.” Evelien wijst op Lensvelt en Tarkett als buren van elkaar: “Zij delen Stefan Scholten als ontwerper en hij zal op beide stands aanwezig zijn. Daarnaast is hij ook creative director van BN Walls dat ook aanwezig is.” Marnon haakt in op ontwerpers die hun opwachting maken in Rotterdam: “Het is onze 20e editie, maar het is ook het 20-jarig jubileum van de samenwerking tussen Robert Bronwasser en Cascando. De ontwerper zal dus ook aanwezig zijn op de door hem zelf ontworpen stand. Sanitair leverancier Jee-O bestaat toevallig ook 20 jaar en presenteert een collectie van Osiris Hertman, die met zijn studio ook een eigen stand heeft met shutters die hij heeft ontworpen.” Het getal 20 speelt dus onbewust een grote rol bij deze editie.

Meer ruimte voor alles
Het valt Evelien op dat er dit jaar veel aanmeldingen zijn om deel te nemen vanuit België: “Waarschijnlijk hangt het samen van het niet doorgaan van de beurs in Kortrijk. We zijn blij om voor hen als platform voor de Nederlandse markt te kunnen functioneren, al merken we ook dat steeds meer Belgische bezoekers ons weten te vinden.” Met de uitbreiding van een extra hal is er ook weer ruimte voor het tonen van werk van studenten van het HMC en de Willem de Kooning Academie, voor startups en voor extra cateringpunten: “Er is gewoon meer ruimte voor alles en dat is prettig. We weten dat bezoekers de studenten en de startups zeer waarderen en we zijn blij dat we weer ruimte aan hen kunnen bieden. Ze bieden veel inspiratie.” Jaarlijks terugkerend zijn de Design District Awards die ook dit jaar worden uitgereikt op de eerste avond tijdens de deelnemersborrel: “Er is weer een vierkoppige vakjury die de inzendingen, 1 per exposant, vergelijkt en beoordeelt. We hebben ook weer een opstelling buiten met 5 presentaties van outdoor meubilair en een foodtruck. We hopen dat de weergoden ons iets beter gezind zijn dan vorig jaar”, aldus Evelien.

 

>>
‘We voldoen blijkbaar aan de behoefte voor gericht contact met Nederlandse architecten, ontwerpers en opdrachtgevers’

>>

 

Inhoudelijk programma
Uiteraard is er ook gedacht aan een inhoudelijk programma: De Interieurclub gaat dagelijks in gesprek met ondernemers en interieurprofessionals uit de branche. Informatieve en inspirerende gesprekken met na het gesprek de mogelijkheid om vragen te stellen aan de gasten, de bni (beroepsvereniging Nederlandse interieurarchitecten) verzorgt een lezing en de VIIA (Vereniging van Interieur Importeurs en Agenten) verzorgt in samenwerking met INretail een trendpresentatie. Marnon: “Hierdoor verwachten we nog meer detaillisten als bezoekers en dat maakt het bereik van Design District alleen maar breder.” Verder is er, onder andere, een interactieve workshop over verlichting verzorgd door de Lighting Design Academy. Marnon: “Ik denk dat het ons opnieuw gelukt is om een aantrekkelijk en inspirerend deelnemersveld en een boeiend inhoudelijk programma neer te zetten. Design District is inmiddels een gevestigde naam in het Nederlandse beurslandschap en hoewel we het niet van de daken willen schreeuwen zijn we best trots op het bereiken van de mijlpaal van 20 edities.”

Foto’s: Ilco Kemmere Fotografie

Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

 

 

Design District 2023 is op 24, 25 en 26 mei in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

Ga die beurs bezoeken. Het kan nog op donderdag en vrijdag!

Klik hier voor gratis tickets.

Uw Interior Business Magazine registratie link voor een -GRATIS- entreeticket DESIGN DISTRICT