Onder het motto Home of Consumer Goods gaat Messe Frankfurt volgend jaar drie beurzen tegelijkertijd laten plaatsvinden op 3/4 tot en met 7 februari 2023. Het gaat hierbij om Ambiente, Christmasworld en Creativeworld. Voor Europa vervalt voortaan Paperworld vanwege de ingestorte Europese industrie van schrijfpapier.

Messe Frankfurt is naar eigen zeggen actief bezig om nieuwe platforms vorm te geven voor de consumer good branche in het huidige tijdsgewricht. De eerste stap is het voor het eerst samenvoegen van deze drie beurzen begin februari 2023. Met Home of Consumer Goods als paraplu titel hoopt men in Frankfurt synergie op gang te brengen tussen de verwante branches die tot nu toe los van elkaar deze beurzen bezochten. Schaalvoordeel, maar wellicht ook anticiperen op een terugloop van het aantal deelnemende bedrijven. Tijdens een online persconferentie ter aankondiging van dit besluit merkte Detlef Braun, bestuurslid van Messe Frankfurt, terloops op dat er alleen al in Duitsland in 2021 zo’n 10.000 maakbedrijven zijn verdwenen door de verschuiving naar online handel, verstoring van industrie netwerken en de eis van consumenten om 24/7 bereikbaar te zijn als maakbedrijf of retailer op globaal niveau. Deze verschuivingen merkt een beursorganisatie ook.

Stap twee is het samenvoegen van de beurzen op internationale locaties, ondersteund door een Design & Lifestyle evenement in Frankfurt in de tweede helft van 2023. Zoals gezegd, de consumer goods branche is in beweging en consumenten zijn veel minder bereid om veel fysieke winkels af te lopen wanneer de koopmogelijkheden online onbegrensd zijn. Ook de vraag naar duurzaamheid van consumenten zorgt voor een verandering in de supply chain van goederen. Messe Frankfurt heeft dan, net als andere beursorganisaties, ook nog eens te maken met reisbeperkingen die gerelateerd zijn aan de pandemie maar die na de pandemie ook een blijvend gevolg kunnen hebben op de bereidheid om te reizen voor een beurs, ondanks de geuite behoefte van exposanten en bezoekers om elkaar fysiek weer te ontmoeten tijdens beurzen.  Met andere woorden: minder bedrijven, minder bereidheid om te reizen, minder fysieke winkels zorgen opgeteld voor minder beursmomenten in een jaar maar dan wel meer allround beursmomenten om zo te kunnen profiteren van synergie tussen deelnemers en bezoekers.

De pandemie heeft ook gezorgd voor een snellere verandering in levensinstelling, lifestyle en consumentengedrag. Het verandert sneller en massaler, tegelijkertijd is er ook meer verscheidenheid in stijlen en opinies. “Messe Frankfurt geeft antwoorden op deze uitdagingen en daagt zelf ook iedereen uit om mee te denken en mee te bewegen naar de markt van morgen. Daarom komen we telkens met nieuwe beursformules wereldwijd, aangepast aan de lokale situatie. Home of Consumer Goods 2023 is een one-stop shop voor globaal inkopen”, aldus de altijd scherpzinnige Braun, die er fijntjes op wees dat men in Frankfurt al meer dan 700 jaar beurzen organiseert en dat men dat hopelijk niet aan zijn gezicht kan zien…  “Dit is de plek en het moment om in te kopen, hier zijn de trends in 2023 te zien.”

 

 

Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs van Messe Frankfurt: “In Frankfurt worden in 2023 de trends bepaald die het leven van mensen over de hele wereld beïnvloeden. Wij bieden met dit concept stabiliteit aan exposanten, zowel fysiek als digitaal. Dit beursmoment bepaalt voor een groot deel hoe de wereld producten ervaart de daarop volgende 12 tot 18 maanden.” Hij ziet als bezoekers in februari 2023 niet alleen retailers maar ook horeca, de overige projectmarkt en concept decorations als bezoekers naar Frankfurt komen. Ferger wijst op een nieuwe loot aan de Ambiente boom: Ambiente Working: “Thuiswerken heeft gezorgd voor de behoefte aan het kantoor thuis, werken en wonen liepen al langer in elkaar over en de pandemie heeft dit versneld. Ook na de pandemie zal het voor een groot deel intact blijven dat mensen fulltime of part time thuis werken. Consumenten vragen naar producten die hierop inspelen en Ambiente Working is daarvoor bedacht.” Het vangt voor een deel ook het verdwijnen van Paperworld als specifieke beurs op. Braun: “De Europese markt voor briefpapier is ingestort, een aparte beurs hiervoor in Frankfurt was niet meer levensvatbaar.” Ferger: “Om de aanbieders van speciaal papier en schrijfgerei die toch hun producten willen tonen tegemoet te komen brengen we het voor een deel onder bij Ambiente Working, voor een deel bij Creativeworld als hobbybeurs en voor een deel bij het Giving gedeelte van Ambiente.” Buiten Europa blijft Paperworld wel bestaan, zoals in Mumbai en Hong Kong.

Global Sourcing als volume inkoopmoment tijdens de beurzen blijft bestaan. Maar naast de aanwezigheid in Frankfurt op 3 tot en met 7 februari 2023 werkt de beursorganisatie ook aan lokale edities om zo het gemis aan gereis op te vangen en inkopers en kopers ter plekke met elkaar in contact te laten komen. Ervaren bezoekers weten ook dat het veel retailers al jaren een doorn in het oog was om dezelfde producten die zij voor hogere prijzen inkochten tijdens Ambiente tegelijkertijd verhandeld te zien worden op dezelfde plek voor veel lagere prijzen, alle uitleg over verschil in aantallen en daardoor in prijs ten spijt. Door het nu meer lokaal te spreiden wordt de zichtbaarheid van deze tegenstelling wellicht verminderd. Op naar februari 2023 in ieder geval, met goede moed en volop hoopvolle verwachtingen!

www.consumergoods-frankfurt.com